י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראב"ד 'העדה': "הקברים במתחם - של גויים"

הגר"מ שטרנבוך ביקר ב'גולובנציץ' ופסק: "מצאנו עצמות של גויים" • ראש המפקחים בדו"ח: קברי גויים • בפנים: המכתבים בפרסום ראשון

ההפגנות במתחם. צילום: יעקב לדרמן
ההפגנות במתחם. צילום: יעקב לדרמן

האם הסאגה שנמשכה שלוש שנים בדיון על הקברים במתחם גולובנציץ בבית שמש עומדת לקראת סיום? ראב"ד העדה החרדית, הגר"מ שטרנבוך, שנכח במתחם השבוע כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', שיגר מכתב מיוחד אל הגאב"ד הגרי"ט ווייס, בו הוא מפרט את התגליות והממצאים שנחשפו במהלך הבדיקות, ואשר מעידים בצורה חד משמעית על הימצאות קברי עכו"ם במקום.

הראב"ד פותח את מכתבו בהצהרה ברורה: "אין נדנוד ספק שאינם קברי יהודים ב'בנין שלם'". (הפרוייקט של דגל התורה) וממשיך לתאר כי על פי הוראתו נחפרו חמישים בורות, חלקם עם מערות וחלקם ללא מערות, וכי הם נבדקו עד הסלע - ולא מצאו מאומה.

הראב"ד מציין את הממצאים הבודדים שכן נחשפו בחפירות ובעיקר התגלית המרעישה של השבוע, שבה נמצא מת שראשו בין ברכיו, כפי שהיה נהוג בקברי גויים.

"ומעכשיו", הודף הראב"ד את טענות גורמים שונים, "מה שטוענים שאחרי כל כך הרבה שנים, אין מקום לבדיקות, שהעצמות לא מתקיימים (ולכן לא ניתן לדעת בבירור אם מדובר בבית קברות יהודי. ש.ז.) - נסתר מיניה וביה, שכן מצאנו עצמות של גויים ולמעלה מעשרה משגיחים יראי שמים ראו ומאשרים המצב הנ"ל".

הראב"ד גם מתייחס לטיעונים שהועלו, כי בעקבות החפירות הללו, עלולים להקל גם אומות העולם בבתי הקברות העומדים בפני סכנת הריסה, או שישנם הטוענים שאפילו אחר פינוי נשאר רוח הטומאה, "לדברינו, נמצאו קברים בודדים ואין לזה שם בית קברות",- פוסק הראב"ד.

בשולי המכתב מבהיר הראב"ד שכל האמור הוא במקומות שנבדקו על ידי שליחיו, ואין צורך לדון בזה, ולפיכך יש לעדכן את הבד"צ שהורו בענין, כדי שידעו את המצב לאישורו.

גם ראש המפקחים הרב אברהם נחמני שמונה לכך על ידי הראב"ד, העלה דו"ח מפורט מכל הבדיקות שנעשו בשטח עד כה, ומסכם כי על פי כל הממצאים שנחשפו בשטח שנבדק, מוכח שמדובר בכמה קברי נכרים בכל השטח כולו, ותו לא.

במכתבו של הרב נחמני שמיועד לרוכשי הדירות במתחם 'רמת אברהם', הוא מציין כי בניית הדירות היא לכתחילה ועל פי ההלכה. במהלך העבודות במגרש 201, כותב הרב נחמני כי נמצאו פגיון, כלי מנחות והמת שראשו נמצא בין רגליו, ממצאים שמוכחים מעל לכל ספק, כי לא מדובר ביהודים, שכן אף יהודי לא נקבר בצורה כזו ועם אביזרים מעין אלו. בנוסף, קובע הרב נחמני כי בכל המגרשים שנחפרו, לא נמצאו קברים, כוכים או עצמות.
אתרא גולובנציץ קברים ראב''ד פסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד