כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

לאן נעלמו תשעה מנדטים של יש עתיד?

יאיר לפיד מגיע אל מושב החורף של הכנסת ה–19, כשהוא צולע, מדמם וחבול • יש עתיד כבר אינה המפלגה השנייה בגודלה ורק 5 אחוז רואים בו מתאים לתפקיד ראש הממשלה • הבית היהודי ומרצ מזנקות • ש"ס - למרות האהדה העצומה כלפי הגר"ע יוסף זצ"ל - מקבלת רק 10 מנדטים • גם יהדות התורה מאבדת מנדט

יאיר לפיד. צילום: פלאש90
יאיר לפיד. צילום: פלאש90



שר האוצר יאיר לפיד בוודאי לא העלה בדעתו שאל מושב החורף המלא הראשון של הכנסת ה–19, שטרם מלאה שנה לכהונתה, הוא יגיע צולע, מדמם וחבול.

אבל זה בדיוק מה שקרה לו.

מסקר 'הארץ', שנערך השבוע על-ידי חברת דיאלוג, בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב, עולה התמונה הקשה במלואה: לדעת רוב הציבור, האיש שהכריז מלחמה על הציבור החרדי הוא הפוליטיקאי המאכזב ביותר, בהפרש עצום מראשי מפלגות אחרים, בקואליציה או באופוזיציה.

הפרשן הפוליטי של 'הארץ', יוסי ורטר, חובט בטורו בלפיד ומציין כי שביעות הרצון מתפקודו כשר האוצר מזכירה את ההערכה לפועלו של שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, אחרי מלחמת לבנון השנייה. גם שיעורי אי שביעות הרצון דומים.

גם ההערכה באשר למידת התאמתו של לפיד לראשות הממשלה, תפקיד שאחרי הבחירות הוא ראה כמונח בכיסו לבטח, כעניין של זמן ותו לא, צנחה פלאים. אחוז הסבורים כיום כי לפיד מתאים לתפקיד הרם הוא על גבול הטעות הסטטיסטית. רמז: אפשר למצוא אותו על גביע קוטג' ששומרי משקל המקפידים על גזרתם נוהגים לאכול.

גם בזירת המנדטים, כותב ורטר בציניות, תמונת המצב לא נועדה לבעלי לב חלש: יש עתיד כבר אינה המפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד. גם לא השלישית. אפילו לא הרביעית ומתברר שגם לא החמישית. בעצם, היא בין החמישית לשישית, נעבעך; עשרה מנדטים בלבד, כמו לש"ס, היה מעניק לה המצביע הישראלי אם הבחירות לכנסת היו היום.

ואלה התוצאות: זינוק לבית היהודי

מתוצאות הסקר, שנערך ביום ג השבוע בהשתתפות 501 נשאלים, עולה כי בעוד 63 אחוז רואים בנתניהו את המתאים לכהן כראש הממשלה (עליה של 7 אחוז מהסקר הקודם), ו-12 אחוז רואים ביו"ר העבודה ח"כ שלי יחימוביץ כמי שמתאימה לתפקיד (ירידה של 3 אחוז מהסקר הקודם), הרי שלפיד מקבל רק 5 אחוז (ירידה של עוד שני אחוזים מהסקר הקודם).

אלא שגם החרדים לא אמורים להיות מרוצים מתוצאות הסקר. שכן, לפי הסקר ש"ס - גם אחרי האהדה העצומה כלפי הגר"ע יוסף זצ"ל - מקבלת רק 10 מנדטים (ירידה של מנדט ממה שיש לה בכנסת הנוכחית), ואילו יהדות התורה זוכה בסקר רק ל-6 מנדטים (שוב, ירידה של מנדט).

מי שרושמות את הזינוק הגדול הן הבית היהודי ומפלגת מרצ, בעוד מפלגת העבודה מוסיפה שני מנדטים ומתייצבת במקום השני אחרי הליכוד, שמקבל 32 מנדטים.

על השאלה: אילו הבחירות היו מתקיימות היום, באיזו מפלגה היית בוחר? השיבו הנשאלים:

הליכוד - 32
העבודה - 17
הבית היהודי - 15
מרצ - 12
ש"ס - 10
יש עתיד - 10
יהדות התורה - 6
התנועה - 5
קדימה - 2
רע"מ תע"ל - 5
חד"ש - 4
בל"ד - 2

על השאלה ממי אתה שבע רצון השיבו הנשאלים:

בנימין נתניהו: 44 אחוז שבעי רצון, בעוד 43 אחוז אינם שבעי רצון מראש הממשלה.
יאיר לפיד: 14 אחוז שבעי רצון, בעוד 75 אחוז אינם שבעי רצון משר האוצר.
סקר הארץ יאיר לפיד בנימין נתניהו שלי יחימוביץ.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד