כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חוששים לקפוא

הרוסים נסוגו, אך חרסון מתמודדת עם אויב חדש - החורף

תושבים בעיר חרסון הקפואה ששוחררה לאחרונה אוספים את כל העצים שהם יכולים לאחר שההפצצות הרסו את אספקת החשמל שלהם. בשבועות האחרונים, רוסיה, בניסיון לאלץ את אוקראינה לנהל משא ומתן לשלום, ניסתה להרוס את תשתית האנרגיה של המדינה בשורה של תקיפות

הרוסים נסוגו, אך חרסון מתמודדת עם אויב חדש - החורף
טנק אוקראיני בכניסה לחרסון צילום: משרד ההגנה האוקראיני

אלמלא המלחמה, ילדים אוקראינים היו מצטופפים השבוע בכיכרות, בפארקים וברחובות כדי לשחק בשלג הראשון של החורף. אם אחד הסכסוכים האכזריים ביותר ב-50 השנים האחרונות לא היה משתולל, קתרינה סליוסרצ'וק, 71, תושבת חרסון, הייתה מנצלת את הקור להכנת לחמניות אוקראיניות אפויות, בצורת סירה עם מגוון רחב של מילויים, ונהנית מהם עם נכדיה.

אבל זו לא תהיה עונה כמו כל עונה אחרת. השלג הראשון שמילא את רחובות קייב ביום חמישי האחרון, סימן את תחילתו של מה שצפוי להיות החורף הקשה ביותר בתולדות המדינה. הקור האוקראיני מגיע ואיתו סיוט למיליונים כשהם מתמודדים מולו, ללא חשמל, מים או חימום.

בשבועות האחרונים, רוסיה, בניסיון לאלץ את אוקראינה לנהל משא ומתן לשלום, ניסתה להרוס את תשתית האנרגיה של המדינה בשורה של תקיפות, אף מערכת אנרגיה בעולם לא הייתה נתונה לתקיפות אוויריות כה חזקות, וכעת אוקראינה נמצאת בתקופה ארוכה של הפסקות חשמל, כך במאמר נרחב מדווח עיתון ה'גארדיאן' הבריטי.

"כבר התחלתי להשתמש בתנור המתכת המרותך המסורתי של אוקראינה, שכן הטמפרטורות בחרסון ירדו קרוב לאפס" אמרה קתרינה לעיתון, "כמובן, אצטרך לנופף בידיים ולחפש כל יום עצים כדי להגן על עצמי מהקור. וזה לא יהיה קל בגילי".

לאחר שחגגו את שחרור העיר מרוסיה, תושבי חרסון כבר החלו לאסוף עצים - משימה לא פשוטה במדינה שסועת מלחמה - לקראת חורף קשה. שלטונות אוקראינה הזהירו אזרחים לא להיכנס ליער מבלי להתייעץ עם הצבא, מכיוון שכוחות רוסים השאירו ככל הנראה מאחוריהם מוקשים, ומטענים ופגזים שלא התפוצצו. אך עם עליית מחירי עצי הסקה, לרבים אין ברירה אלא לקחת את הסיכון. אם מוקש לא יהרוג אותם, הקור עלול.

בעוד שאנשים המתגוררים בבתים בחרסון יכולים לשרוף עצים אם הם יכולים להשיג אותם, אך אלה שגרים בדירות מסתמכים לעתים קרובות על מערכות חימום מרכזיות סובייטיות ישנות. הרוסים הפציצו רבות מתחנות הכוח התרמיות במדינה, שנהגו לשאוב מים חמים לרדיאטורים של הדירות.

אולסיה קוקורינה, בת 60, מתגוררת בקומה השמינית בבלוק מהתקופה הסובייטית בפאתי חרסון. כמו רבים, היא חיה ללא אור, מים זורמים או חשמל. "קשה לשאת מים במעלה המדרגות לראש הבניין", אמרה לעיתון, "אבל אני לא רוצה לעזוב, כי הדירה שלי תיבזז. לגבי החימום, אין לי ממש פתרון. אני מקווה שיפתרו את הבעיה במהרה, כי בלילה הטמפרטורות החלו לרדת משמעותית".

"אין מים או גז", אומרת אירינה גולולובובה, בת 55. "הרשויות המקומיות הבטיחו לנו שברגע שיצליחו הן יפעילו את החימום. אבל מי יודע? הן אומרות שתחנת ההסקה צריכה גנרטורים ובהמשך הם ידליקו את החשמל לכמה שעות ביום. יותר טוב מכלום".

אבל הקור המתקרב הוא בעיה לא רק עבור האוקראינים. ככל שהטמפרטורות יורדות, יהיה קשה יותר ויותר לצבא הרוסי המצויד בצורה גרועה להעביר ציוד דרך בוץ, שלג וקרח. בערבות הרוח בדונבאס, הטמפרטורות יכולות לרדת ל-30 מעלות מינוס.

לדברי גורמים אמריקאים, החלטת הקרמלין לצאת מחרסון התבססה בחלקה על החשש שחיילים רוסים "יינתקו מהאספקה ​​עם כניסת החורף". נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, יודע שהקור הוא אחד המכשולים הגדולים במלחמה הזו. בסוף אוגוסט הוא הזהיר את האוכלוסייה מפני "זמנים קשים לפנינו".

לפני ארבעה ימים היה זלנסקי ברור עוד יותר בשיחה עם עיתונאים. "אם נשרוד את החורף הזה, ונצליח, אוקראינה בהחלט תנצח במלחמה הזו", אמר.

חרסון מלחמת אוקראינה רוסיה גל קור קור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד