כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
'טבע' טוענת לקמפיין הפחדה

הסקר בדק: האם הציבור מפסיק לרכוש אופטלגין

לצד כתבה ובה עדויות של מטופלים באופטלגין שחוו תופעות לוואי חמורות ומסוכנות עד הגעתם לסף מוות, פורסם ב'חדשות 13' סקר שבדק את מידת השימוש בתרופה בקרב הישראלים והתוצאות די מפתיעות

הסקר בדק: האם הציבור מפסיק לרכוש אופטלגין
אופטלגין צילום: צילום מסך

מות הצעירה לירון ז'זטי ע"ה, בת ה-19 מנטילת אופטלגין לפני כשלושה שבועות ממשיך להעסיק את האזרחים, כאשר עוד ועוד אנשים מעידים שהגיעו למצב מסכן חיים בעקבות נטילת משכך הכאבים הפופולרי, והם מספרים על קריסת המערכת החיסונית, ירידה קיצונית במשקל ושהייה ארוכה בבידוד ויש גם מי שהיו על סף מוות ושבו לחיים.

בכתבה ששודרה אמש ב'חדשות 13' סיפרו אנשים שונים על החוויות המטלטלות שלהם בעקבות נטילת התרופה הפשוטה שמקלה את סבלם של רבים מידי יום ביומו, בהם גם רופאים ומומחים בתחום. בכתבה פורסם סקר שבדק ומצא כי 73.4% מהישראלים נוטלים אופטלגין. כן עלה מן הסקר כי 4.3% מהם נוטלים את התרופה באופן יום יומי.

8.6% נוטלים אותה בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע ואילו 14.3% נוטלים אופטלגין אחת לשבוע. באשר לשאלה "מתי רכשתם לאחרונה אופטלגין?", 16% השיבו כי רכשו בשבוע האחרון. משמע מקרה המוות של בת ה-19 לא הפחיד אותם ולא גרם להם לחדול מנטילתה. 44% רכשו אופטלגין בחודשיים האחרונים. 

(צילום מסך כאן 11).

שוב נזכיר כי ברוב מדינות העולם התרופה אסורה לשימוש בכלל או מחייבת מרשם רופא - אך בחברת 'טבע' יוצאים בתגובה חריפה ששוגרה ל'חדשות 13' נגד מה שהם מכנים קמפיין הפחדה ומסע דה לגיטימציה למוצר שאותם הם מייצרים ומשווקים מזה שנים רבות, ולצד זאת מציינים כי מי שנוטל אותה אמור לדעת שהיא עלולה להות מסוכנת עבורו וכי הבחירה בידו.

חברת 'טבע' מסרה בתגובה לכתבה: "בשבוע האחרון נקבע במדיה באופן נחרץ - ומבלי להמתין לפרסום ממצאי בדיקת משרד הבריאות כמתבקש - כי אופטלגין, התרופה הוותיקה, המשווקת בישראל מזה למעלה מ-80 שנה, היא הגורם למותה המצער של המטופלת מבית החולים וולפסון. ואולם, משרד הבריאות פרסם כי מחקירת המקרה "לא ניתן לקשר בין נטילת התרופה למות המטופלת". 

"חרף הערכת מומחי משרד הבריאות ואין ספור נתונים ומחקרים שהוצגו לערוץ 13 בתמיכה לבטיחותו של התכשיר, גם ביחס לחלופות, מסע הדה-לגיטימציה כנגד אופטלגין ממשיך ביתר שאת", טוענים ב'טבע' ומוסיפים: "אופטלגין משווק מזה עשרות רבות של שנים בישראל כמו גם במדינות רבות בעולם (גרמניה, שוויץ, אוסטריה, ספרד, איטליה, פולין, מדינות דרום אמריקה ועוד) והוא ידוע בקהילה הרפואית כבעל אפקטיביות ופרופיל בטיחות גבוהים, לצד מיעוט תופעות לוואי - גם ביחס למשככי כאבים נפוצים אחרים הקיימים בשוק".

לדבריהם: "לא בכדי תרופה זו היא המומלצת ביותר על ידי רופאי בתי החולים בישראל, גם לאחר ניתוחים מורכבים. טבע - כחברת פארמה בינלאומית אחראית - מנטרת ומתעדת כל דיווח תופעת לוואי, וביחס למאות מיליוני הכדורים שנופקו בישראל בשנים האחרונות, מספר הדיווחים שתועדו הקשורים למקרי אגרנולציטוזיס או לתופעות לוואי קיצוניות אחרות של התכשיר הינו מזערי, יודגש כי גם במקרים נדירים אלו, קבלת טיפול רפואי עירני ומקצועי, מאפשרת ברוב המקרים להתגבר על תופעות הלוואי. המציאות מראה כי במדינות בהן לא נעשה שימוש בדיפירון לטיפול בכאבים חזקים (כדוגמת ארה"ב) הצוותים הרפואיים נאלצים לפנות לאפיק טיפולי של משככי כאבים פוטנטיים וממכרים, המעלה תחלואה ותמותה. אין שום הצדקה מדעית, רפואית או אחרת למחול השדים סביב התכשיר הבטוח והיעיל שמהווה חלק חשוב מארון התרופות הישראלי מראשית ימי המדינה ואף קודם לכן". לשון התגובה.

סקר צרכנות אופטלגין טבע תרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד