כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פרויקט מיוחד

תיעוד מברוקלין: הסיפורים המרגשים מאחורי כינוס השלוחים החב"די

מאחורי תמונת אלפי השליחים החב"דים מסתתרים להם סיפורים אנושיים מרתקים ומרגשים • יצאנו לרחובות קראון היטס כדי ללקוט שושנים ונשבנו בקסם החב"די ובניגון שהפך להרמוניה שמאירה את העולם כולו • מעמק הקפה בקולומביה ועד הטנק האוקראיני • צילום: דוב בער הכטמן • פרויקט מיוחד

תיעוד מברוקלין: הסיפורים המרגשים מאחורי כינוס השלוחים החב"די
כינוס השלוחים צילום: דוב בער הכטמן

השוטטות בימים אלו ברחובות שכונת קראון היטס הניו יורקית - היא חוויה קסומה עמוסה בטעמים. אלפי שלוחי חב"ד שהגיעו לכאן מכל קצוות תבל - מתערבבים יחדיו והופכים להרמוניה מרתקת בניגון החב"די שמאיר את העולם כולו.

ביום יום הם מנהלים בתי חב"ד, קהילות ומפעלי ענק ובשערי ביתם עוברים אלפי יהודים, אבל כאן בכינוס השלוחים העולמי שמתקיים בבית מדרשו של רבם הרבי מליובאוויטש, הם מרגישים חסידים פשוטים.

אין נקודה בגלובוס שאין בה בית חב"ד, ומאחורי כל בית שכזה עומד אדם שעזב את חייו הקודמים והחליט להתמסר לחלוטין לשליחות, פעמים רבות ללא כל אמצעים ובתנאים קשים.

שיחות אקראיות, כאן בניו יורק הקרה, חושפות סיפורים אישיים שלו רק היו נכתבים - היו הופכים לרבי מכר. מבחינת השליחים החב"דים אין כאן סיפור, אלא שליחות בהוראת הרבי שציווה על חסידיו להפיץ את האור היהודי בכל מקום בעולם ולהאיר את החשיכה גם במקומות שבהם העלטה שולטת שנים רבות.

השליח שמאיר את עמק הקפה בעיירת הנופש בקולומביה

בכניסה ל-770 - הלב הפועם של חסידות חב"ד, פגשתי את הרב שמואל פרידמן. בשנה האחרונה, הוא ורעייתו לאה, ייסדו בית חב"ד חדש שתוך תקופה קצרה הפך לכתובת חדשה ואטרקטיבית במיוחד. זה קרה בעיירת הנופש סלנטו, השוכנת לצד מוקד התיירות המרכזי של קולומביה 'עמק הקפה' המושך אליו רבבות מטיילים בשנה.

שם, אל מול הנוף הבראשיתי עוצר הנשימה – הרב פרידמן ורעייתו הרבנית, מנגישים את היהדות למטיילים היהודים והישראלים ופותחים בפניהם את ביתם, לארוחה חמה לגוף ולנשמה.

"אני נרגש להגיע לכינוס השלוחים העולמי", אומר הרב פרידמן, "ביום יום אני ורעייתי היקרה מארחים בביתנו מטיילים רבים והכינוס השנתי בבית מדרשו של הרבי הוא כמו חמצן שמעניק לנו כוח לכל השנה", הוא מוסיף.

פרידמן לא לבד, בשנה האחרונה נוספו עוד עשרות שליחים חדשים שהקימו מאפס בתי חב"ד בעולם. מבחינת הרבי, צריך להפיץ את האור בכל מקום ולקרב כל יהודי, והם – השליחים ובני משפחותיהם, מוסרים נפש לעשות כמצוות רבם.

הכירו: בתי חב"ד חדשים בנמיביה ובטנזיה

בתי חב"ד החדשים פזורים בכל מקום, מפתח תקווה ועד נמיביה האפריקאית, מבת ים ועד הפיליפינים וטנזניה – כל מקום הוא עולם של סיפורים יהודים, של קרבה וחיבור שאין שני לו בעולם.

אמש במוצאי השבת, התקיים המעמד הגדול והרשמי של כינוס השלוחים – "הבאנקעט", המוני שליחים מלאו את האולם המפואר ובניהם בלטו השליחים החדשים שהצטרפו השנה לרכבת השליחות החב"דית שדוהרת בעולם כולו.

בין יושבי האולם, נראו השליחים החדשים ביבשת אפריקה, הרב יוסי גרומך שהקים בית חב"ד חדש בחופי הגלישה המרהיבים של ווליגמה שבסרי לנקה, ולצידו השליח הרב יוסף רחימי שהרחיק עד נמיביה השוכנת בדרום מערב היבשת, שם הקים בית חב"ד שהפך למגדלור של תורה וחסד בקרב המטיילים הרבים.

גם הודו התחדשה השנה בשליח חדש. לאחר תקופה ארוכה בה בית חב"ד במנאלי היה סגור למטיילים, לקראת חודש החגים הגיעו הרב חגי מגן ומשפחתו לפתוח את המקום ולהאיר את השממה.

הגשמת חלום הילדות והאיחוד עם האח הקטן

"זה מרגש אותי להיות חלק מהמהפכה היהודית העולמית שחולל הרבי", מספר הרב ברוך שניאור קראוס אשר בשנה האחרונה הצטרף למשפחת השליחים. "גדלתי בשכונת קראון הייטס – הריכוז הגדול בעולם של חסידי חב"ד. כשאתה גדל בחממה שכזו, כל הילדות שלך היא סביב חלום אחד – מתי אבוא לידי ואקיימנה, מתי גם אני אוכל לנעוץ את הסיכה שלי ברחבי העולם ולפתוח בית חב"ד".

"ואני לא נמצא פה לבד", מוסיף ומציין הרב ברוך שניאור, "לכינוס הגיע לפה אחי המשמש כשליח חב"ד בשכונת הפארק החדשה באור יהודה - וזו לנו הפעם הראשונה מזה תקופה שאנחנו מצליחים להיפגש יחד עם שאר בני המשפחה, דבר מרגש בפני עצמו".

השליחים החדשים זכו להצדעה מיוחדת, כאשר במהלך הבאנקעט המרכזי באולם המפואר בשכונת קראון הייטס, בו השתתפו אלפי שליחי חב"ד, הכריז המנחה הרב יוסף צבי קרליבך את שמותיהם של השליחים החדשים בזה אחר זה, כשקהל האלפים מריע להם כאות כבוד על מסירותם לעבודת השליחות. הרב קרליבך עצמו הוא שליח חב"ד באוניברסיטת ראטגרס שבניו ג'רזי, המנהל את בית חב"ד הגדול בעולם ומשמש בכובעו השני כיו"ר ועד הכינוס השנתי מטעם המרכז לענייני חינוך (המל"ח בהיגוי החב"די).

הטנק החדש שיצטרף למלחמה באוקראינה

כמו כן, במהלך הכנס נשא דברים הרב יוסף יצחק אסמן – מנהל הפעילות של בית חב"ד בקייב ומפקד זק"א באוקראינה ובנו של הרב משה ראובן אסמן – רבה הראשי של אוקראינה והשליח המרכזי במדינה. הרב אסמן הבן, שימש במעמד כנציג כלל שליחי חב"ד באוקראינה שעלו לכותרות שוב ושוב בשנה האחרונה בשל התמסרותם ליהודי אוקראינה ובני קהילותיהם תחת אש המלחמה הקשה.

הרב אסמן ביקש להודות לשליחי חב"ד על התמיכה שלה זכו אחיהם לשליחות באוקראינה, ואף הפתיע את חבריו כשהודיע על מענק כספי בשווי עשרות אלפי דולרים לחבריו שירכשו 'טנק מבצעים' לפעילותם, בתיאום עם ארגון ניידות חב"ד בארץ הקודש, האמון על הפעילות העניפה של 'טנקי המצוות'.

למעלה מ-30 בתי חב"ד חדשים בישראל

"השנה נפתחו בישראל למעלה מ-30 בתי חב"ד חדשים, רובם ע"י זוגות צעירים חדורי משימה ותחושת אחריות", מספר הרב שלמה מרגליות המשמש כמנהל ארגון ניידות חב"ד להפצת יהדות בארץ הקודש.

"צריך להבין", הוא מוסיף, "שגם בישראל, פעמים רבות הפצת היהדות והחדרת המסרים של תורה ומצוות - הן לא מלאכות קלות ולעיתים אף קשות יותר מבחו"ל, למרות שמבחינת שירותי דת ואוכל כשר יש בזמינות, וגם אם לא ברחוב בו השליח מתגורר אז בשכונה או באותה עיר, אבל ישנם יהודים שטרם התקרבו ליהדות".

"המסר היחיד שבאמת מאחד את כל העם היהודי ובכל מקום, הוא מסר של תקווה ומימוש החזון של עבודת השליחות של הרבי, שגורמת לחסידי חב"ד להתמסר – ההבנה וההכרה שהגאולה השלימה צריכה לבוא כל רגע. הרבי חידד כבר לפני כ-30 שנה, שהעבודה שעכשיו נותרה לנו זה להכין את העולם לקבלת פני משיח. אז כשאני פותח דוכן תפילין או מוסר שיעור תורה – הכל חדור אצלי ברוח השליחות הזו", מסכם הרב מרגליות שבנוסף הקים בשנים האחרונות אימפריה תורנית - חב"דית בעיר בני ברק.

ראש העיר ביקש למסור את מפתח העיר

וכדי להבין את עוצמת האור של חב"ד, רגע לפני מעמד הצילום ההיסטורי והמפורסם של אלפי השליחים, בקידמת בית מדרשו של הרבי, פגשנו את הרב יואל ימיני, השליח המרכזי בעיר כפר סבא. הרב ימיני מפנה אותנו לתיעוד וידאו שצולם כמה ימים קודם לכן, ובפיו ההסבר המלא: "ימים ספורים לפני שיצאתי לארה"ב להשתתף בכינוס השלוחים, פנה אלי ראש העיר של כפר סבא, רפי סער, וביקש ממני להעביר לרבי את מפתח העיר, מנהג שהיה נהוג שנים במעונו של הרבי, כשראשי ערים היו מוסרים לו את מפתחות העיר, לשמירה ולהצלחת העיר כולה, מה שהסב נחת רוח עצומה לרבי", הוא מספר.

לדבריו, "ראש העיר שהבין את חשיבות העניין - מסר לי את המפתח להביא לכאן לרבי, יחד עם שלוחים נוספים של הרבי בכפר סבא המנהלים בתי חב"ד בשכונות העיר. הרב יעקב מזרחי מנהל בית חב"ד מזרח העיר. הרב שלמה מלכה מנהל בית חב"ד בשכונה הירוקה והרב ישראל ארבוב מנהל בית חב"ד הזמר העברי. ואכן הבאתי לכאן את המפתח המיוחד, להצלחת כלל תושבי העיר כפר סבא", הוסיף הרב ימיני כשעיניו בוהקות מהתרגשות.

כינוס השלוחים שלוחי חבד סיפורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד