א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
בוגר פורת יוסף

הלך לעולמו לוחם האצ"ל שהתריס מול הבריטים בכותל

יעקב סיקא אהרוני, לוחם אצ"ל ומשורר, הלך לעולמו היום והוא בן 101. בצעירותו לקח חלק בתקיעות השופר בכותל המערבי חרף התנגדותם של הבריטים, והשתתף במבצע האצ"ל בעיראק שבמהלכו נהרג המפקד דוד רזיאל. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ספד: "הבוקר התבשרתי - 'סיקא איננו' וחשתי כאב גדול"

 הלך לעולמו לוחם האצ"ל שהתריס מול הבריטים בכותל
יעקב סיקא עם נתניהו צילום: משרד ראש הממשלה

היום (שני) הלך לעולמו לוחם האצ"ל יעקב סיקא אהרוני, והוא בן 101. אהרוני לקח חלק בפעולות שונות של האצ"ל, שעל הידועה בהן כתב את הספר "בעקבות המופתי עם דוד רזיאל", ובו תיאר את הקרב הקשה בו נפל מפקדו הנערץ.

אהרוני נולד בשנת 1921 במאה שערים, וכבר בגיל צעיר הצטרף לתנועת בית"ר הרוויזיוניסטית, היה לפעיל בה וכשהגיע לגיל 17 הצטרף לזרוע הצבאית שלה - האצ"ל. במקביל, למד בישיבת "פורת יוסף" הירושלמית.

יעקב סיקא עם הנשיא רובי ריבלין ב-2018: צילום בית הנשיא

ביום הכיפורים של שנת 1929 עמדו סביב הכותל המערבי מאות שוטרים בריטים שמטרתם אחת: למנוע תקיעת שופר בתום תפילת נעילה, כדי לא לעורר מהומות נוספות, אחרי פרעות תרפ"ט שהתרחשו באותה שנה. הגזירה הבריטית הזו שהחלה לאחר פרעות תרפ"ט נמשכה גם בשנים הבאות, והצליחה לעורר את זעמו של אהרוני הצעיר שחיפש דרכים לפעול והחליט להיות אחד מאותם בני נוער צעירים שהבריחו שופר לכותל ותקעו בו, גם במחיר מאסר וענישה.

ב-1938, אחרי שהוצע לו לתקוע בשופר בכותל, החל אהרוני להכין עצמו לקראת הפעולה בה האמין באמונה שלימה. "נשבענו להקריב את עצמנו למען העם היהודי. הייתה לנו תחושה שהשכינה איתנו", אמר למנחם כהן עורך עיתון כפר חב"ד. ביום כיפור הגיע אהרוני לרחבת הכותל, בה היו פרוסים אינספור שוטרים בריטים.

"הגנבתי את השופר אל הרחבה באמצעות אישה, ונטלתי אותו ממנה אחרי נקודת הביקורת. במהלך התפילה הבחנתי בשוטר חרש, שניסה לגלות אם מישהו מסתיר שופר. התחלתי להתפייט בקול ואת מילות התפילה החלפתי במילות אזהרה: 'עננו... היזהרו משוטר החרש הסובב ביניכם, עננו...'. השוטר חשב שאני מתפלל, אבל החברים הבינו את המסר", סיפר, והוסיף: "תקעתי בכל הכוח ומסרתי את השופר לשוטר. השוטר לקח אותי למעצר. הייתי שם שבועיים ולאחר-מכן נשפטתי. באחד הדיונים אמר עורך-הדין לשופט שהנאשם הוא ספרדי תמים שאינו מבין פוליטיקה. השופט השתכנע ושיחרר אותי".

במהלך מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט פגע אהרוני יחד עם חבריו לאצ"ל בפורעים ערביים, ועסק בפעילויות מודיעיניות למען הארגון והצלחתו.

ב-1941 קיבל מפקד האצ"ל דוד רזיאל הצעה מהבריטים בדבר שליחת יחידה שתחבל במתקני זיקוק הנפט ליד בגדאד. הוא הסכים לבצע פעולה זו, בתמורה לאישור מצד הבריטים לחטיפת המופתי חאג' אמין אל חוסייני שנכח אז בעיראק. על אף מעמדו הרם בארגון התעקש רזיאל לצאת לפעולה, כאשר יחד איתו יצאו יעקב מרידור, יעקב טרזי ויעקב סיקא אהרוני.

במהלך הפעולה נהרג המפקד דוד רזיאל. לימים כתב אהרוני על הפעולה את הספר "בעקבות המופתי עם דוד רזיאל", המתאר אותה ואת הרקע לה. במהלך השנים נעצר אהרוני מספר פעמים בידי הבריטים, והושם בבתי הסוהר שלהם בירושלים ובעכו. הוא לקח חלק במבצעים שונים של האצ"ל, בהם ההתקפה על המטה הארצי של הבולשת הבריטית בירושלים, והפשיטה על תחנת השידור ברמאללה.

ב-1945 הוגלה לסודאן, ובהמשך הועבר לאריתריאה ולגילגיל. אחרי קום המדינה חזר ארצה, ושימש כקצין הדרכה, מבצעים ומודיעין בצה"ל.

במהלך השנים שלאחר מכן למד הוראה, ספרות ותנ"ך, יצא לשליחויות חינוכיות ברחבי העולם, וכתב שירה וטורי דעה בעיתונים שונים.

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ספד: "הבוקר התבשרתי – 'סיקא איננו', וחשתי כאב גדול. יעקב (סיקא) אהרוני ז''ל, לוחם האצ"ל הוותיק, הלך לעולמו כשהוא שְׂבַע שנים ועלילות גבורה. סיקא, יליד ירושלים, היה איש בית"ר בכל רמ"ח אבריו. עוד בנעוריו הוא היה פעיל בחוגי המחתרות הלאומיות, ומילא תפקידים שונים במאבקנו לחירות... הוא השתתף בפעולות נגד הבריטים ואף גורש לאפריקה, אבל רוחו האיתנה לא נפלה".

"עצמאות ישראל הייתה בעבורו הגמול על קשיי הדרך. סיקא, המחנך ואיש הרוח, נפרד מאיתנו כשהוא בן למעלה מ-101. לפני שנה וחצי זכיתי להודות לו על כל פועלו, שיעמוד לדורות, באזכרה לחללי ספינת-הישע 'אלטלנה' בנחלת יצחק בתל-אביב אני מוסר את תנחומיי העמוקים לבני משפחתו. יהי זכרו ברוך", הוסיף נתניהו. הלוויתו של אהרוני תתקיים היום בשעה 14:00 בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

בריטים הכותל המערבי מאורעות תרפט עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד