כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בית המשפט קבע

ניו זילנד תוריד את גיל ההצבעה ל-16 בגלל "אפליה"

ראש ממשלת ניו זילנד הבטיחה לקדם חוק להורדת גיל ההצבעה במדינה ל-16, לאחר פסיקת בית המשפט כי הצבעה מגיל 18 נחשבת לאפליה. הפרלמנט מפר כעת את זכויות האדם הבסיסיות של בוחרים צעירים יותר, ומאלץ את המחוקקים לשקול שינוי

ניו זילנד תוריד את גיל ההצבעה ל-16 בגלל "אפליה"
פטיש בית משפט צילום: pixabay

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן אמרה כי ממשלת ניו זילנד תנסח חקיקה לשינוי גיל ההצבעה ל-16, לאחר פסיקת בית המשפט העליון כי הגיל הקיים של 18 הוא מפלה ומפר את זכויות האדם של צעירים. ארדרן אמרה כי היא תומכת באופן אישי בשינוי הגיל ל-16, אבל תעביר את הדיון לפרלמנט. "הדעה שלנו היא שמדובר בנושא שהכי מתאים לפרלמנט כדי שכולם יגידו את דעתם", אמרה.

הצהרתה באה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון היום (שני), שקבעה את סיומו של דיון בן שנתיים שהוגשה על ידי קבוצת פעילים צעירים, Make It 16, שטענה שצעירים צריכים להצביע בנושאים כמו משבר האקלים, אשר ישפיע באופן לא פרופורציונלי עליהם ועל עתידם.

בפינלנד דווח, כי פסק הדין אינו מבטיח באופן אוטומטי שזכות ההצבעה תורחב דבר שיכול להיעשות רק על ידי הפרלמנט, אבל זה אומר שהפרלמנט מפר כעת את זכויות האדם הבסיסיות של בוחרים צעירים יותר, ומאלץ את המחוקקים לשקול שינוי.

"זאת היסטוריה", אמרה המנהלת של קמפיין Make It 16, קידן טיפלר. "הממשלה והפרלמנט לא יכולות להתעלם ממסר משפטי ומוסרי כה ברור. הם חייבים לתת לנו להצביע". עם זאת, לחקיקה תהיה דרך קשה: שינויים בחוק הבחירות בניו זילנד דורשים 75% תמיכה בפרלמנט, כך ששינוי ידרוש את תמיכת הלייבור והמפלגה הלאומית של האופוזיציה כדי להעביר את החוק. מפלגת המרכז-ימין הלאומית מהאופוזיציה מסרה היום, "למדינות רבות אחרות יש גיל הצבעה של 18, ואנחנו לא רואים שום מקרה משכנע להוריד את הגיל". כמו כן, טרם הוחלט אם החקיקה תהיה חובת הצבעה בקואליציה, או תהיה הצבעה חופשית.

רק קומץ מדינות מאפשרות למי שמתחת לגיל 18 להצביע, לברזיל, קובה, אוסטריה ומלטה ניתנת האפשרות לגילאי 16 ומעלה להצביע. בסקוטלנד צעירים בני 16 יכולים להצביע בבחירות לפרלמנט, אך לא בבחירות הכלליות בבריטניה. עם זאת, בשנים האחרונות גדלו הקמפיינים הבינלאומיים להורדת גילאי ההצבעה, כאשר רבים טוענים שצעירים צריכים להשפיע על החלטות דמוקרטיות ארוכות טווח, בהתחשב בכך שהם יצטרכו לחיות עם ההשלכות.

ניו זילנד בחירות בית משפט העליון זכות הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד