י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בפעם השישית ברציפות

הקצב יורד: הריבית עולה ל-3.25% • המשמעויות

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל העלתה את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.25%, רמת הריבית הגבוהה ביותר מאז 2011. זוהי ההעלאה השישית שמבצע בנק ישראל במהלך שנועד לבלום את האינפלציה | העלייה הנוכחית הינה פחותה מזו שהייתה בחודש הקודם אז עלתה הריבית ב-0.75%

הקצב יורד: הריבית עולה ל-3.25% • המשמעויות
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) בפעם השישית ברציפות על העלאת הריבית ב-0.5 נקודות האחוז לרמה של 3.25%. מדובר ברמת ריבית בשיא של 11 שנים. 

ההשפעה המיידית של העלאה היא התייקרות המשכנתאות שנלקחו בריבית פריים שהתייקרו מתחילת השנה במאות שקלים, וכן הריבית על המינוס, בו מצויים מרבית אזרחי ישראל שהחוב שלהם לבנק ילך ויתפח. 

עליה של 0.5% נחשבת ל'מתונה' לאחר עליות רצופות של 0.75%. החשש הוא שהעלאת ריבית אגרסיבית מדי תוביל להאטה פתאומית ותגרור את המשק למיתון, שיכלול פיטורים, ירידה במשכורות, וסגירה של עסקים.

לצד נתוני האינפלציה, פורסמו בשבוע שעבר גם נתוני הצמיחה של המשק, והם אמנם הפתיעו לחיוב אך בהחלט סימנו האטה מהרבעון הקודם. המשק הישראלי צמח ב-2.1% ברבעון השלישי של 2022, זאת לאחר צמיחה של לא פחות מ-7.3% ברבעון השני. אחד הגורמים שהובילו להאטה בקצב הצמיחה הוא הצמצום בצריכה הפרטית, כך שיכול להיות שהעלאות הריבית כבר עשו את פעולתן במידה מסוימת.

גם האבטלה במשק הישראלי עלתה בחודש אוקטובר ל-4.3%, אחרי שבחודש הקודם הגיעה ל-3.9%. מדובר בשיער האבטלה הגבוה ביותר מאז דצמבר 2021. במקביל לנתוני המקרו, גם החברות עצמן מפרסמות הודעות על פיטורים המוניים ותוכניות התייעלות. לאחרונה דיווחים כאלה נשמעו גם בחברות ההייטק וגם ברשתות השיווק.

ההתפתחויות האלה מתחברות למגמה האמריקנית: קצב האינפלציה בארה"ב ירד באוקטובר ל-7.7%, אחרי שכב חצה את ה-9% באמצע השנה, ובשוק מאמינים שהאינפלציה האמריקנית עברה את השיא והיא כעת במגמת ירידה. הבנק הפדרלי לפיכך צפוי להאט את קצב העלאות הריבית שלו במידה ניכרת. בנק ישראל עשוי ללכת בעקבותיו במגמה הזו, על אף שהאינפלציה בישראל לא נגיעה לשיא עדיין.

העלאת ריבית ריבית בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד