כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המטרה האמתית

האם מס המשקאות הוטל במטרה לפגוע בחרדים?

ממחקר שערך המכון לחקר הקמעונאות עולה כי רוב מכריע של הציבור החרדי סבור שמס המשקאות לא השיג את המטרה המוצהרת - להפחית את צריכת המשקאות, אלא רק את המטרה האמתית – פגיעה בחרדים

האם מס המשקאות הוטל במטרה לפגוע בחרדים?
שתייה מתוקה צילום: Nati Shohat/Flash90

המכון לחקר הקמעונאות מוכיח כי רוב הציבור החרדי מודע לעובדה שמס המשקאות לא השיג את מטרתו המוצהרת, להפחית את צריכת הסוכר,  וכי מדובר במהלך שמטרתו היחידה היא פגיעה בציבור החרדי. מתוצאות הסקר עולה כי 83% השיבו שהם סבורים שהמיסים הוטלו במטרה לפגוע בחרדים, לעומת 13% שהשיבו בשלילה ו4% שלא ידעו לענות על כך. עוד עולה מהסקר כי 78% השיבו שמס המשקאות לא השיג את מטרתו לעומת 16% בלבד שסבורים שהמס כן השיג את מטרתו ו6% שהשיבו שאין להם מושג.

נתונים אלו ואחרים מסבירים את ההתעקשות של חברי הכנסת החרדיים להכניס להסכם הקואליציוני את ביטול מס המשקאות באופן מידי, למרות הקמפיין התקשורתי האגרסיבי שמובילים משרדי האוצר והבריאות נגד ביטולו הצפוי של המס על צריכת משקאות קלים, שהוטל על ידי ליברמן כחלק משורת גזירות שמטרתן להביא לפגיעה כלכלית בציבור החרדי. במסגרת זו מפרסמים כלי התקשורת טיעונים מופרכים ושקריים לפיהן המס הוטל לתועלת הציבור, תוך מחזור נימוקים בריאותיים שהופרכו בהתבסס על נתוני אמת ממחקרים שנערכו בחודשים שחלפו מאז הטלת המס.

נתונים שמפרסמת לאחרונה חברת מחקרי השוק סטורנקסט מראים כי הכנסות המדינה מהמס על משקאות קלים יגיעו השנה לכ-920 מיליון שקל. מדובר על שיעור גבוה של כמעט פי 2.5 מההערכות שהציג משרד האוצר לועדת הכספים במטרה לשכנע את חברי הועדה להצביע בעד מס המשקאות. מניתוח הנתונים עולה כי בפועל העלאת המס לא השיגה את מטרתה המוצהרת, להפחית את הצריכה של משקאות ממותקים ורק פגעה בשכבות החלשות ובמשפחות ברוכות ילדים המוציאות חלק גדול מהכנסתם על תצרוכת מזון, ולכן כל מיסוי בתחום המזון משפיע עליהם יותר.

הנתונים מוכיחים כי הממשלה ניצלה את המומנטום, כשהחליטה למסות את המשקאות הקלים ובכלל זה גם את משקאות הדיאט, למרות העובדה שמינהל התרופות והמזון האמריקאי ה-FDA תומך בשימוש בממתיקים מלאכותיים כאמצעי להפחתת הצריכה הקלורית. כלומר, ממשלת ישראל, בהובלת שר האוצר ליברמן, החליטה להחיל את מס המשקאות הממותקים גם על משקאות עם ממתיקים מלאכותיים תוך התעלמות מטענות חברי הכנסת החרדיים שמהלך זה יפגע במוטיבציה של הצרכנים לעבור לצריכת משקאות הדיאט ולהפחית את צריכת הסוכר.

רשות ההסתדרות לצרכנות פרסמה לאחרונה ממצאי סקר ממנו עולה כי בחודשים האחרונים דווח על עליה משמעותית במכירות חטיפים וממתקים. נתונים אלו מחזקים את הטענות של חברי הכנסת החרדים נגד הגזירה של ליברמן שמטרתה המוצהרת היא צמצום צריכת הסוכר המטילה מס גבוה על משקאות שמהווים כ-15% בלבד מסך הסוכר הנצרך ונמנעת מלטפל ב-85% הנותרים שכוללים בין היתר שוקולדים וממתקים שמכילים לעיתים 12-13כפיות סוכר ב-100 גרם. כלומר, על מוצרי דיאט, נטולי סוכר, הוטל מס משמעותי, בשעה שמוצרים עתירי סוכר נותרו מחוץ לחוק.

אחד הנושאים הבוערים שנידונו במערכת הבחירות האחרונות הוא ההבטחה של ראשי גוש הימין לביטול המס על משקאות קלים שמסמל יותר מכל את הפגיעה של ליברמן בציבור החרדי. ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו וראשי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס הצהירו מעל כל במה כי מס המשקאות יבוטל בישיבת הממשלה הראשונה. חברי הכנסת החרדים ראו את הנתונים והגיעו למסקנה שהמיסוי לא הוביל להפחתה בצריכת המשקאות. אין חולק על הצורך בהפחתת צריכת הסוכר בישראל ובכלל זה בציבור החרדי. אך הדרך לכך היא לא באמצעות ענישה והטלת מיסים נוספים על הציבור אלא באמצעות חינוך והסברה על הסכנות הבריאותיות של צריכת מוצרי מזון עתירי סוכר.

שתייה ממותקת ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד