י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ירושלים: השכונות המעורבות חוששות מ'בני תורה'

רבני השכונות המעורבות בירושלים קוראים לנציגי 'בני תורה': "אל תתנו לנו לעבור עוד חמש שנים תחת ברקת" • המכתב המלא

קניון רמות. צילום: פלאש 90
קניון רמות. צילום: פלאש 90



קריאה של הרגע האחרון מתוך ניסיון להציל את סיכוייו של המועמד משה ליאון לראשות העיר ירושלים שוגרה הבוקר (א) מצד כמה מרבני השכונות המעורבות בירושלים לנציגי "בני תורה".

על המכתב חתומים הרב שלמה ניימן, רב שכונת רמות; הרב ישראל גואלמן, רב ומו"צ דקהילת "שערי תבונה"; הרב ישראל יצחק זילברמן; הרב צבי ובר, רב קרית קמניץ והרב צבי שדליץ.

וזה לשון הקריאה: "אנו תושבי השכונות רמת אשכול, קרית יובל, נווה יעקב, רמות, הגבעה הצרפתית, גילה, מורדות בית וגן, קרית משה וגבעת מרדכי הנמנים עם הציבור החרדי. אנו מונים למעלה ממאה חמישים אלף נפש, ואנו משתייכים לכל המגזרים ולכל המפלגות החרדיות, ניתן למצוא אצלנו באותו בית כנסת ציבור המשתייך לגור ולדגל התורה כמו לבני תורה ולש"ס הצד השווה שביננו שאנו גרים בשכונות ש"ניר ברקת" מכנה אותם כשכונות מעורבות".

"אולי אינכם יודעים אבל בחמש שנים שעברו חווינו סבל רב, הופלנו לרעה מכל תושבי העיר בני השכונות החרדיות ילדינו לומדים בתנאים לא תנאים, קיים מחסור חמור בגני ילדים, בתי ספר ותלמודי תורה. ילדים רבים לומדים בגנים לא תקניים בדירות מאולתרות והיו ילדים שלמדו גם ברחוב ובגינות ציבוריות, פשוטו כמשמעו! מעט המבנים הקיימים מפוצצים בתפוסה הרבה מעבר למקסימום הכיתות לא תקניות, רוב הכיתות דולפות בחורף ולוהטות בקיץ בהעדר מיזוג אוויר. כל זאת כאשר מנגד עומדים מוסדות חינוך שוממים לחלוטין או מאוכלסים ע"י תושבים שיובאו מחוץ לשכונה וגם זאת בתפוסה של כ-10 ילדים בכיתה במקרה הטוב".

"לא הועילו בקשותינו ותחנונינו הכל היה לשווא ונפל על אוזניים ערלות, ולא שבשאר התחומים המצב טוב יותר. לדוגמא: אין לנו בתי כנסת והמעט שיש הינם לרוב קראוונים ללא שום תשתיות, לחלקם אפי' אין רישיון וחלקם מיועדים להריסה ללא שום יצירת פיתרון חילופי מהעירייה, שלא לדבר על מקוואות שהינם בגדר מותרות אצלנו, כמו"כ כל התקציב המועבר לשכונות ולמינהלים הקהילתיים מופנים אך ורק לתרבויות חילוניות. לטענת ראש העיר "ניר ברקת" חרדי שהגיע לגור בשכונה חילונית ע"פ הגדרתו עשה זאת על אחריותו ושלא יבכה על כך, אנו כמובן עשינו זאת מפני שלא היה לנו את האמצעים לקנות דירה בשכונה חרדית, אולם כמדומנו שלכל תושב שגר בכל מקום בעיר בפרט אם זה ציבור גדול ומרוכז [שלא לדבר על שכונת רמות למשל ששם החרדים רוב ממש], מגיעים זכויות מינימלים ככל אזרח כגון מוסדות חינוך לילדים ובית כנסת להתפלל".

"במשך חמש שנים פיעמה בנו התקווה שלאחר המפלה שספגנו בבחירות הקודמות הנה הציבור יתעשת יתלכד ויחליפו את ראש העיר בעל ההשקפה האנטי חרדית הזאת, ככל שקרב מועד הבחירות ממש ספרנו את הימים ובפרט לאור הנתונים הברורים שאילו הציבור החרדי יתלכד ניתן לעשות זאת בקלות".

"אך הנה לתדהמתנו אנו כעת נוכחים שהציבור אינו מלוכד סביב הנושא, איננו יודעים מה הם הסיבות לפילוג סביב נושא זה שבאופן פשוט היה צריך להיות סביבו קוצנזוס בפרט שכידוע "ברקת" מבחינה דתית הרס כל חלקה טובה בירושלים עיה"ק [ואכן התוצאה היא שיש ירידה של ממש בגידול הציבור החרדי בירושלים מזה ארבעים שנה] ותוכניותיו לקדציה הבאה כידוע גרועות עוד פי כמה כגון בניית עיר סרטים ומרכז ספורט ותרבות בינלאומיים וכל זאת בכניסה לעיר".

"אנו מתחננים בפניכם אל תתנו לנו לעבור חמש שנים נוספות שכאלו. אנו משמשים לפה לילדינו הקטנים ולבני משפחותינו, אין לנו קשר למפלגה מסויימת וכן אין לנו גוף שמאגד אותנו, אין לנו נציגות של השכונות בעירייה [ואולי חבל שאין] וכמו"כ אין לנו מנגנון או עיתונות וכיו"ב. על כן לא ראינו כל דרך אפשרית להגיע אליכם ולנסות להשפיע עליכם כי אם בתקווה שאולי דף זה יגיע אליכם ויהיה לנו שליח לפעול את פעולתו, אנו הציבור שלכם המפוזר בתוך השכונות ואנו אלה שנסבול בדיוק כמו כולם".

"מפצירים אנו בכם "נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי" הצילו אותנו מידי ברקת שכידוע הודיע את דעתו בקשר לשכונות "המעורבות" כלשונו".

"אנו בטוחים כי אם תעשו עמנו חסד זה זכות הרבים וזכותם של תינוקות של בית רבן שילמדו תורה בתנאים אנושיים תעמוד לכם, וכמובן שהציבור יכיר לכם טובה על כך".

מן ההכרח להוסיף כי משלחת מטעם הנהלת השכונות נפגשה ביום חמישי עם הרב יוסף פטרוב נאמן ביתו של הגר"ש אויערבך שליט"א ונאמר להם בפירוש, כי ראשי חסידות בעלז הודיעו להם כי בכל מקרה החסידות קיבלה החלטה על הליכה עם ברקת גם אם הרב חיים אפשטיין יסיר את מועמדותו".


"החותמים בדמע ובתחינה, בני השכונות המעורבות ה"החרדים" [תרתי משמע]".

סביבת ברקת: "ראש העיר עבד בשיתוף פעולה עם החרדים"

בסביבתו של ניר ברקת דוחים את הטענות מכל וכל ואומרים: "הקדנציה הזו של ברקת היתה מהשקטות והרגועות שידעה ירושלים בשני העשורים, בנושאי חרדים-חילונים, וכללה שיתוף פעולה הדוק ומוצלח בין ראש העיר לנציגים החרדים, על אף חילוקי דעות שונים במקרים מסויימים, כפי שהיה קיים בין כל השותפות הקואליציוניות".

"על אף הקשיים והמורכבות הקיימת בשכונות המעורבות בעיר, נהג ראש העיר בהגינות וביושרה כלפי התושבים בשכונות אלה, וכי הדיבורים על התנכלות וסבל אינם נכונים בלשון המעטה. יש להצטער על ההיגררות להכפשות והשמצות על רקע הבחירות הקריבות, אך זהו כנראה דרכו של עולם, לצערנו. לעצם הענין, שקד ראש העיר ואנשי צוותו במסירות ובנאמנות, למציאת פתרונות לכל צרכי הציבור הקיימים של התושבים בשכונות אלו, לרבות פתרונות למבנים ניידים, מבני קבע, הקצאות, תמיכה בבניה לבתי כנסת, מקוואות ועוד. לא נסתיר ויכוחים ואי הסכמות רבות שהיו כרוכות בעצם העובדה שהעירייה התנהלה בקואליציה רחבה ותקדימית, מתוך לשמור על האיזון הנכון בין כל חלקי האוכלוסייה, אך התנכלות ופגיעה – הס מלהזכיר".

"נציגי יהדות התורה לא פרשו מעולם מהקואליציה העירונית, לעומת סיעת מר"צ לדוגמא שפרשה ואף חזרה. יש לתמוה על הגישה בה נוקטים חלק מהעסקנים החרדים שהיו בקשר רציף ואיתן על ראש העיר ולשכתו בכל הקדנציה כולה ואף השיגו הישגים חשובים לציבור שולחיהם. (די אם נזכיר את דברי סגן ראש העיר נציג דגל התורה יצחק פינדרוס שאמר מספר פעמים מעל כל במה: "קיבלנו מראש העיר ברקת את כל מה שביקשנו"). השיח הרציף בין נציגי הציבור היה על דעת רבני השכונה, שחלקם (מהם שאף חתומים על המכתב) אף הביעו דעתם באופן ישיר לראש העיר ואנשי לשכתו, ובמקרים מסויימים אף תוך עקיפת חלק מהנציגים בעיריה".

"אנו בטוחים שאך בשל סערת הבחירות נכתבו הדברים הקשים הללו, וכי ברור כי גם לאחר הבחירות, בהם ינצח ניר ברקת, כפי שכל הסקרים והתחזיות מצביעים, תימצא הדרך לפעל משותף למען כלל האוכלוסיות בירושלים".
ירושלים בחירות ברקת שכונות מעורבות בני תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד