י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

החיידקים שיעזרו לכם להרזות

ד"ר דין קרן, מומחה הגסטרואנטרולוגיה ותזונה של מלב"י, מנתח: האם חיידקים הם הדבר הבא במלחמה בהשמנת יתר?

החיידקים שיעזרו לכם להרזות

מדוע חלק מהאנשים שמנים? זו לא רק שאלה, שאנשים שמנים שואלים את עצמם, אלא שאלה מהותית בתחום המחקר הרפואי. השמנת יתר מעלה את השכיחות של מחלות רבות, ביניהן מחלות לב, סרטן וסוכרת, ולכן חשוב לטפל בבעיה כשהיא עוד רזה.

החיידקים אשמים!

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה במגזין Science, מוסיפה לרשימת הגורמים האפשריים להשמנת יתר גם את חיידקי המעיים. המעי מאחסן בתוכו מיליארדים של חיידקים העוזרים לגוף לפרק ולהשתמש במזון. הרכב החיידקים הינו שונה מאדם לאדם, אפילו בין תאומים זהים.

במאמץ לבודד את התרומה של חיידקי המעי להשמנת יתר, חוקרים מאוניברסיטת סנט לואיס בארצות הברית לקחו חיידקי מעיים מזוגות של תאומים זהים, שאחד סובל מהשמנת יתר והתאום השני רזה, והכניסו אותם לעכבר מעבדה סטרילי מהונדס גנטית, כלומר ללא חיידקים במעיים.

התוצאות הראו כי לחיידקים אכן תפקיד משמעותי: העכבר שקיבל את החיידקים מהתאום השמן הוסיף במשקל ופיתח בעיות מטבוליות, הקשורות לעמידות לאינסולין, אפילו שהוא קיבל רק מזון דל שומן.

לאחר מכן, החוקרים איפשרו לשני העכברים, השמן והרזה, להיות ביחד, ובזאת לאפשר לחיידקי המעיים להתערבב (עכברים הנמצאים יחד באותו הכלוב אוכלים באופן טיפוסי את ההפרשות של אחד השני). "החיידקים "הרזים" ניצחו את "החיידקים השמנים" והעכבר השמן ירד חזרה במשקל.

לא על החיידק לבדו

אז האם השמנת יתר היא רק עניין של חיידקי מעי? כנראה שלא. "החיידקים הרזים", בעיקר קבוצה הנקראת בקטרואידטים, יכלה להתגבר על "החיידקים השמנים", רק כאשר העכברים אכלו מזון דל שומן. כאשר האכילו אותם במזון יותר עשיר בשומן, המחקה את התזונה המערבית הטיפוסית, העכברים השמנים שמרו על "החיידקים השמנים" ונשארו עם המשקל הגבוה.

מה זה אומר לגבינו? אכילה של תזונה מאוזנת ובריאה מעודדת שינוי בקבוצת חיידקים השוכנת במעי וכאלה הקשורים לרזון. עם זאת, תזונה עתירת שומן ודלה בפירות וירקות, פוגמת בשינוי זה ומתהווה קבוצת חיידקים אחרת.

דיאטת חיידקים

ג'פרי גורדון, שעמד בראש צוות החוקרים, ציין כי כאשר מדובר על פיתוח הדור הבא של פרוביוטיקה, ואולי אפשרות טיפולית לבעיית השמנת יתר ומחלות נוספות, מדובר בממצאים חשובים ביותר.

עם זאת, יש להיזהר. טרם הוסקו מסקנות סופיות למחקר, ובשלב הבא החוקרים יגדלו חיידקים במעבדה וינסו לאפיין את ההשפעות המטבוליות הרצויות לאדם.

אין ספק כי לא רחוק היום שבו נראה את אותה מוצרי בקטרואידטים, חיידקי פרוביוטיקה וחיידקים אחרים עם אפקט פוטנציאלי מרזה למכירה במרכולים ליד התה הירוק.
השמנה הרזיה חיידק אסיא מלב''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד