כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"כך עובדת כלכלה"

נגיד בנק ישראל: "העלאות הריבית יימשכו, מבין את הכאב"

אחרי שבנק ישראל העלה את הריבית בחצי אחוז בפעם השישית ברציפות. נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, מסביר מדוע הצעד הכרחי - גם אם הוא מקשה על הציבור שתשלומי המשכנתא שלו התייקרו במאות שקלים

נגיד בנק ישראל: "העלאות הריבית יימשכו, מבין את הכאב"
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שקיבל אתמול בפעם השישית ברציפות עוד החלטה שתכביד בטווח המיידי על החיים של מאות אלפי משפחות ישראליות, נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון מתעקש להבהיר בראיון ל'כאן חדשות' שהוא לא מנותק. "אנחנו קודם כל נחושים להחזיר את האינפלציה ליעד, היא פוגעת בשכבות החלשות. אני מבין את הכאב של הרבה מאוד משפחות, אנחנו לוקחים את זה בחשבון, אבל צריך להבין שהכאב היום זה דבר שחייבים כדי לשמור על היציבות במשק".

המשכנתא הממוצעת כבר התייקרה במאות שקלים ובכל זאת, למרות חמש העלאות הריבית הקודמות, האינפלציה המשיכה לטפס בחודש שעבר, והחיים כאן מתייקרים בקצב מהיר. למרות כל זה, הנגיד בטוח שאין חשש שהישראלים יקרסו. "גם ברמה המערכתית וגם ברמה של הפרט המערכת יציבה בסך הכול. חלק מהשינויים בעולם יגיעו גם לפתחו של המשק הישראלי, אבל עדיין הוא בסביבה חזקה ולכן אנחנו פועלים במינון הנכון", אמר ירון.

מחירי הדירות זינקו בשנה החולפת בכ-20%, העלאות הריבית גרמו לירידה של עשרות אחוזים במספר הדירות שנמכרות כאן, אבל הזינוק במחירים נמשך. "היה גידול בהתחלות בנייה, כל ממשלה שנכנסת חייבת להמשיך בתנופה הזו – לפשט את כל תהליך הבנייה. ככל שהיצע הדירות ימשיך לגדול על פני זמן, נראה התייצבות במחירים", הוסיף הנגיד.

למרות הניסיון להפגין קשב לציבור הישראלי, הנגיד מבהיר שהעלאות הריבית יימשכו, אולי יותר מהמצופה. המטרה היא להוזיל את יוקר המחייה, אבל בדרך להשיג את היעד כולנו נשלם הרבה יותר על ההלוואות שלנו – כבר באופן מיידי.

כזכור, בנק ישראל העלה אתמול את הריבית בפעם השישית ברציפות ב-0.5%. שיעור הריבית כעת עומד על 3.25%. המשמעות של המהלך היא שהחזרי המשכנתאות וההלוואות של מאות אלפי ישראלים שוב יגדלו. מחירי הדלק גם עלו משום שההפחתה הזמנית במיסוי הסתיימה, מחירי החשמל יעלו בתחילת חודש ינואר, וגם תעריף המים יתייקר. חברת תנובה הודיעה על גל התייקרויות נוסף. משמע האינפלציה לא עוצרת, דבר המקשה על בנק ישראל וגורם להעלאת הריבית.

העלאת ריבית ריבית בנק ישראל ריבית על משכנתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד