כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דיספגיה – כיצד הרפואה הסינית יכולה לטפל בקשיי בליעה?

הטיפול הקונבנציונאלי-מערבי נגד דיספגיה נועד לגרום להרפיה מכוונת של שרירי הוושט והשסתום שנמצא בינה לבין הקיבה, על מנת לאפשר בליעה נוחה יותר, ובמקרה הצורך גם להשלים את החסרים התזונתיים באמצעים נוזליים ככל שניתן. הדיספגיה עצמה מטופלת בהתאם לממצאי האבחון שלה והרקע הרפואי של המטופל – האם מדובר בתופעה חדשה ולא מוסברת, בעיה נוירולוגית עקב אירוע מוחי, מחלה סיסטמית ועוד

דיספגיה – כיצד הרפואה הסינית יכולה לטפל בקשיי בליעה?
דיספגיה צילום: FREEPIK

אם אתם חשים קשיים בבליעה, המזון שאתם מנסים לצרוך נתקע לכם בגרון או גורם לכם לכאב כלשהו, ייתכן מאוד כי אתם סובלים מדיספגיה. מה זה בדיוק דיספגיה? מהם התסמינים של התופעה? וכיצד הרפואה הסינית תוכל לעזור לכם להתמודד איתה בצורה הטובה ביותר? את כל התשובות תקבלו בשורות הקצרות שלפניכם.

דיספגיה – במה היא מתבטאת?

האם אתם מרגישים תחושת מחנק כאשר אתם מנסים לבלוע? האם האוכל פשוט לא יורד לכם בגרון בצורה חלקה ואף גורם לכם לכאב? אלו הם רק חלק מהתסמינים של דיספגיה – הפרעה שמתבטאת בקשיי בליעה שמקורם בבעיה כלשהי בפה, בגרון או בוושט. אותו קושי בבליעה יכול לנבוע מבעיות בחלק העליון של הוושט (דלקות וושטיות, בעיות נוירולוגיות, סרטן) או מהחלק התחתון שלה כתוצאה מבעיית ריפלוקס , היצרות של הוושט, גידולים ממאירים, בעיות בשרירי השסתום הקיבתי-וושטי ועוד.

ככל שמדובר בבעיה חמורה יותר כך התסמינים מגבילים יותר וגורמים לשינויי אורחות החיים של הסובלים מהם, מה שיכול להתבטא בהימנעות ממאכלים מסוימים, צורך בקיצוץ דק יותר  של מזון ולעיתים אף הימנעות מאכילה בכלל דרך הפה. הסיכונים שמלווים את מי שסובל מדיספגיה הינם רבים וכוללים התפתחות חסרים תזונתיים, סיכון רב יותר לאספירציה (שאיפת מזון לתוך קנה הנשימה והריאות) ונזקים שונים לוושט, שחלקם אף יכולים להיות ממאירים, התייבשות ואף הידרדרות במצב הנפשי.

הטיפול המערבי-קונבנציונלי – לא תמיד יעיל ומלא בחסרונות

הטיפול הקונבנציונאלי-מערבי נגד דיספגיה נועד לגרום להרפיה מכוונת של שרירי הוושט והשסתום שנמצא בינה לבין הקיבה, על מנת לאפשר בליעה נוחה יותר, ובמקרה הצורך גם להשלים את החסרים התזונתיים באמצעים נוזליים ככל שניתן. הדיספגיה עצמה מטופלת בהתאם לממצאי האבחון שלה והרקע הרפואי של המטופל – האם מדובר בתופעה חדשה ולא מוסברת, בעיה נוירולוגית עקב אירוע מוחי, מחלה סיסטמית ועוד.

יתרונות הטיפולים הקונבנציונאליים-מערביים הם מגוון האפשרויות, שכוללות ניתוחים או תרופות להרפיית הוושט ובמקרה הצורך שימוש במזון רפואי על בסיס נוזלים או הזנה בצינוריות במסגרת אשפוז במקרים החמורים יותר. ועדיין, ישנם לא מעט חסרונות שמתבטאים בקרב מטופלי דיספגיה ברפואה הקהילתית ובבתי החולים, בין היתר התפתחות תופעות לוואי בשל ריבוי השימוש בתרופות, מה גם שאצל מטופלים רבים הבעיה חוזרת בסופו של דבר, שכן הטיפולים לא יעילים לאורך זמן.

 הרפואה הסינית – יעילה ומלאה ביתרונות

אפשרות שהוכחה כמאוד יעילה בטיפול בדיספגיה היא טיפולי רפואה סינית. טיפולים אלו נועדו

להחזיר את תפקודי הבליעה לרמה כמה שיותר  תקינה, לשקם את הנזקים שכבר נגרמו ולטפל בשאר התסמינים מהם סובל האדם כמכלול. כל זאת על מנת שאיכות החיים תשתפר, המטופלים יזכו בחיים בריאים ותקינים ויימנעו הסיבוכים המיוחסים לדיספגיה. יעד זה מושג על ידי שילוב של מספר שיטות (דיקור סיני, צמחי מרפא סיניים ותזונה מיטבית) שמותאמות אישית לכל מטופל והתמונה הקלינית שהוא מציג. שילוב זה מסוגל לטפל במה שגרם לדיספגיה להופיע מלכתחילה ולשקם את הנזקים שכבר נגרמו (פגיעה בוושט, צרבות, ירידה במשקל, מצב נפשי ירוד ועוד).

 

הרפואה הסינית מאפשרת הקלה רבה על המצב, תוך טיפול בבעיה מהשורש, מה שבהחלט יכול להעלים את הדיספגיה לגמרי. היתרונות הנוספים של טיפולי הרפואה הסינית נגד דיספגיה מתבטאים בכך שהם אינם גורמים לתופעות לוואי כלשהן ומתאימים לכל אדם (ילדים, קשישים, נשים בהיריון וחולים במחלות כרוניות), מבלי שיצטרך לחשוש או להיות מוגבל בצורה כלשהי. למעשה אף ניתן לשלב אותם עם הטיפול הרפואי-קונבנציונלי שמקבלים ובכך לייעל את תוצאות הטיפול ולקצר אותו משמעותית, לעיתים תוך שימוש מופחת בתרופות. בשורה התחתונה – כדאי לכם לנסות.

 

 

רפואה סינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד