ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

צפו במקלב פורק: "איומים, שקרים, השמצות ופילוג"

הח"כ השקט של 'דגל' נשא נאום בכנס פעילים פנימי • על הטרור, ההשמצות והשקרים שעבר • בפנים: וידאו תמליל

מקלב. צילום ארכיון
מקלב. צילום ארכיון



באסיפה מיוחדת של נציגי דגל התורה, נשא דברים במשך דקות ארוכות ח"כ אורי מקלב, שאינו מורגל בכך. מקלב התייחס לביקורת על נציגות דגל מצידם של 'בני תורה'.

"כולכם מבינים שזה לא ישיבה סטנדרטית, אנו ביקשנו לכנס נציגות מאוד מצומצמת ומיוחדת של שלוש ערים מיוחדות בגלל מה שעומד על סדר היום, ואנו רוצים לעשות זאת כדרכה של דגל התורה, וגם לחזק ולהתחזק. כשרואים את הנציגות שלנו, את אותה נציגות שמדברים עליה ושהיא עומדת בביקורת מסויימת, של אי נתינת שירות לכל החוגים, שזו אחת הסיבות שמבקשים להקים מפלגות אחרות, אנחנו מוקירים אתכם ויודעים את פועלכם, בני תורה אמיתיים, אנשים ישרים, עם רקורד של עשיה, עם הצלחה בעבר, זה מחזק גם אותנו".

"אנו לא רק בגדר של לחזק אלא גם בגדר של 'דע'", המשיך מקלב והסביר: "לא מה שתשיב, אלא לעצמנו שנדע, כי היו פניות של כמה נציגים אלינו, והם עומדים היום בדברים שאחרים מדברים איתם - על אף שהם לא רוצים לדבר איתם - והם רוצים לדעת כמה וכמה פרטים שהיו, ואנו יודעים מראש, וזה ברור מאליו כי אנו לא מתווכחים ח"ו, לא עם גדולי ישראל ולא עם רבנים, אנו מדברים על הדברים שבאים אלינו כנציגות".

צפו בנאום:


"אני אומר באמירה מוחלטת וכנה, לאורך כל הדרך, כל דרכנו הייתה דרך של אחדות מלאה, לא של מחלוקת, פלגנות או פיצול עולם התורה, אלא ערכיות של עולם התורה ובני התורה, הדרך הזאת הייתה גם בירושלים ובודאי בבני ברק ומודיעין עילית. אנחנו אומרים שבירושלים כל הנציגות, וכולם יודעים זאת, לא היה נציג שהיפלה לרגע בין קבוצה לאחרת, השירות ניתן מה שהנציגות יכלה לתת - כיון שיש קושי מסויים, שהם היו אופוזיציה בתוך קואליציה, משום שלא היינו מראש בקואליציה, והבעיות העיקריות היו בשכונות המתחרדות, ששם ראש העיר הודיע וגם ביצע ולא נתן לציבור החרדי את המגיע לו".

"אנו יודעים כי הרשימות בירושלים קיבלו בעבר את ברכתם של גדולי ישראל, וכל הנציגים קיבלו את ברכתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ולא הייתה כל סיבה לבוא ולפלג ולעשות מחלוקת, אני אומר עוד דבר, אנו בטוחים באמת דרכנו מכיון שאנו קיבלנו הוראות ברורות, אני לא חושב שהיה עוד משהו - סוגיה ציבורית או מקום ציבורי - שקיבל מהרב אלישיב הוראות ברורות במשך תקופות ארוכות איך לנהל ואיך לקבל את ההכרעות כמו בדגל. בכל אסיפת בחירות שאני נמצא אני שומע מרבנים וראשי ישיבות את הדרך המסורה, ואיך דגל התורה נמסרת בהנהגה, ואנו זכינו תקופה ארוכה בזאת, למדנו במשך תקופה ארוכה איך לשאול את מרן הגרי"ש אלישיב, היינו באים למרן הגראי"ל שטיינמן לשאול אותו, כדי שאחרי, כשנבוא לגרי"ש אלישיב וישאל אותנו 'מה אומר ר' אהרן לייב?' תהיה לנו את התשובה ולא נצטרך לבוא פעמיים. וזה היה בעשרות עשרות מקרים, וגם בדברים האישיים של מרן הגרי"ש הוא נתן צוואה ברורה כיצד לנהוג, ושכולם ידעו את הדבר הזה, וזה לא היה חידוש".

"אצלנו זה לא חצרות שהולכים לפי הרוב"

"חוץ מירושלים, לפני 5 שנים הרב שטיינמן ניהל את כל מערכות הבחירות בכל הארץ, והיו מערכות מורכבות מאוד. גם לפני יותר מ-5 שנים הרב שטיינמן הכריע והיה מעורב בכל הדברים בשליחותו ובדעתו של הרב אלישיב. ולא רק במוניציפאלי אלא בכל הדברים המהותיים שהיו" הדגיש מקלב.

"אנו מאוד מודאגים מהמחלוקת הזאת, לא מדובר על ציבורים שכל אחד יש לו את המוסדות שלו, כאן מדובר על ציבור בני התורה - שעד היום אנו נמצאים בחצר אחת, והנהגה אחת משותפת של מועצת גדולי התורה - שבסופו של יום יש לה הכרעה אחת. אנו חוששים מאוד שהמחלוקת הזאת לא תיגמר בי"ח חשוון, אלא היא רק תתחיל אז, לפי המעשים שנעשים היום, לפי איך שמובילים אותנו עד לרגע זה, עדיין לא מאוחר. אנו צריכים לדעת מה תפקידנו בשעה זו, כדי שאולי נצליח לעצור את ההתדרדרות הזאת. הדברים שנעשו עברו את כל המוסכמות, כל הקווים האדומים, בדרך הם מנסים להילחם בדרך המסורה ובדרך שהיינו רגילים לה עד עכשיו".

"אפשר להשוות את זה למחלוקת של תשמ"ט? שם היה איחוד של ציבור בני התורה! זה היה המהות הבסיסית של ציבור בני התורה - שהם צריכים הנהגה אחת, על מה אמר מרן הגרא"מ שך על מועצת גדולי התורה אני לא יכול דבר שזה יהיה ברוב, אצלנו זה לא הולך לפי רוב, בחצרות שכל אחד לפי הנהגה שלו והמוסדות כל אחד לפי הרב שלו והדברים ברורים בדיוק כיצד ההנהגה, יכול להיות שההכרעה אחרת, אבל אצלנו ההכרעות או בהלכה או בדעת תורה אז יש 100 אחוז דעת תורה, כי 95% זה שקר, את זה אמר ר' אלחנן וסרמן וזה נכון גם היום".

"אבל מה שקורה בתקופה האחרונה, בתופעה שקשה לנו לדבר עליה, שאנו צריכים להתמודד עם דברים שלכאורה, ואנו ניסינו לשקף, ששאלנו את הנציגים על מה מדברים איתכם על טענות כאלו ואחרות, מי אמר אותם? אז מתברר שישנה תופעה חדשה, שהמושג שהיה 'נאמן ביתם של גדולי ישראל', שלכאורה נראה שהדברים שנאמרים הם דברי אמת ובצורה אותנטית, של רושם של עובדות, ימים וזמנים, אני אומר לכם על הדברים האלו שהם דברים הזויים, ואו שכולו שקר, או שעשרה אחוז אמת, ומזה הבנתי למה חצי אמת וק"ו 10 אחוז אמת יותר גרוע משקר".



"עלילות דברים והמצאות"

"מתי מצאנו דבר כזה, של דרך של בני התורה שיורדים לרמות הכי נמוכות ומדברים לפני ציבור אברכים - וביום חמישי האחרון גם לפני בחורי ישיבות בגילאי 16 ו-18 - ומדברים ברמות של קווי נייעס, ברמות הכי נמוכות של רכילות, דברים הזויים וחצאי שקרים, של שינוי עובדות, וכאילו שאומרים את זה בכזו תמימות. איך אמר הרב זוכובסקי, אומרים את זה ב'נופת צופים', שזה רק נראה שהכל אמת ומה רוצים.. ובדברים שאני יודע - לא היו ולא נבראו, והיו רק דברים הפוכים".

"אני נזכר עכשיו כשנכנסתי לכנסת, ראיתי שלחברי הכנסת יש לצידם את ספר החוקים, וכשמגיעים לתקנות וחוקים כל אחד מוציא את ספר החוקים של הכנסת ופותחים, שאלתי למה פותחים? ואמרו לי שזה מעשה שהיה איזה ח"כ שהיה נחשב עם שם של ח"כ מכובד, והוא היה מקריא תקנוני כנסת, והיה אומר לפי סעיפים מסויימים - והתברר שהוא היה ממציא את הדברים, והיה מוסיף רק את הלא ואת הכן באיזה הדגש שהיה משנה את כל הסעיף".

"איפה נשמע דבר כזה? שעל זה אנו מחריפים, מרחיבים ומעמיקים את הקרעים בינינו, עושים שסעים בתוך הציבור שלנו, על מה? על עלילות דברים ממש! מי בא מקרוב וישפוט שפוט, לדבר על אנשים עם שמות ועובדות, ועל גדולי ישראל בעקיפין, ובסופו של דבר הכל מדובר על גדולי ישראל, מדברים על עסקנים אבל לכולם ברור הכוונה, אני אומר את זה בחלקים שלי, אנשים שלא טעמו טעמם ולא הריחו ריחם לא של הרב שך, לא של הרב אלישיב ולא של הרב שטיינמן, לא היו בסביבה הזאת ולא ינקו את זה, מקרוב באו, ועושים מחלוקות בציבור החרדי, ועל זה מתבסס כל הקרעים, שאנו שואלים אברכים מה קרה? הם אומרים דברים שונים, ואנו שואלים מאיפה אתה יודע את הדברים האלו? הם לא היו! אז עונים זה נאמר על ידי ההוא בכנס כזה ובכנס כזה!"

"מה הטענות שנשמעו? הטענה המרכזית עלינו! שקראו לנו ולא באנו, איך מעיזים לבוא בטענה הזאת? לא אמרנו את זה, ולא היינו מדברים אם זה לא היה בכינוס סגור כזה שאתם חברי מועצה בערים האלו ששם זה מתחדד, אנחנו יודעים שההשלכות הם הרבה יותר רחוקות, מה לא נכנסנו? נכנסנו בכל המצבים, נכנסו בבחירות לכנסת, כשהם קבעו שיש להם נציגים אחרים מדגל התורה, והודיעו שנציג אחר מיהדות התורה מייצגם נאמנה, גם אז נכנסנו, ועד היום עשינו את כל המאמצים - עד שזה כבר בלתי אפשרי, כמו שרואים כיום - שהתוצאה אחרת למרות שעשינו הכל. כי הכוונה היא אחרת, הכוונה היא קריאת תיגר על ההנהגה",

"אתה מקלב בירושלים לא מתערב"

"יש כאן אנשים עדים לכך, פורסם שמתקיימת ישיבת הנהלה של דגל התורה בירושלים, זה בסיס הטענה שלהם, התפרסמה בעיתון כתבה קטנה שיש לי אותה פה, ובה הכותרת 'נוכח ניסיונות הפגיעה בשמירת השבת בעיר ובקדושת הכותל המערבי וכן בהיערכות לקראת הבחירות הקרובות לעיריה, ישיבת דגל התורה מתכנסת', זה היה בתקופת המאבק על נשות הכותל, ויחד עם זה היה המאבק על פתיחת בתי שעשועים, בילוי וקניונים בירושלים, דברים ערכיים, ובגלל איזה פסקה בתוך הכתבה שיובא דבר מרנן ורבנן בנושאי הבחירות, אז נעשתה פעילות שלהם לבטל את ישיבת הנהלת דגל התורה, ואני לא הייתי הראשון שקיבלתי את הטלפונים. למה? כי לא התייעצו קודם, הסבירו להם שלא נעשתה כל כוונה בעניין, ואם יש בעיה עם זה לא ידברו על נושא זה כלל, לא יקבלו שום החלטות. בכל אופן הייתה פעילות רבה ואגרסיבית לבטל את הישיבה",

"כדרכם של בני תורה ביקשנו לשאול האם לבטל את ישיבת ההנהלה, וקיבלנו הוראה מגדולי ישראל שלא לבטל. זה לא הספיק להם, לאחר שהם ידעו שזאת התשובה הייתה מסכת לחצים על חברי הנהלה שלא להשתתף בה, ויש כאן אנשים שיכולים להעיד שהם איחרו לישיבה בגלל שתפסו אותם, זה נעשה מתוך חוצפה ועזות מצח. כל מי שפעל לאחר - ידע שיש החלטה והראש ישיבה אמר דברים מפורשים, והם המשיכו לפעול נגד בחוצפה ועזות מצח. בשלב מסויים גם דיברו איתי, התחננתי וביקשתי 'למה אתם מביאים את זה לדרך ללא מוצא, האסיפה הייתה באמת ובתמים, וזכותה של ההנהלה לשבת בתקופה שהיו מאבקים בירושלים והתכנסו ופעלו".

"במשך חודשים רבים אני מרים טלפונים ולא עונים, כשפעם עונים ואנחנו אומרים שרוצים להיכנס לא חוזרים אליך עד היום, עד שאחר כך חזרו כל מיני מתווכים, אני תיכף אגיע לזה, לפני כמה ימים, אני מקבל שיחת טלפון ואני רואה את השם של המתקשר, אמרתי מה הוא מתקשר? זה כבר אחרי שהגיעו רשימות, חשבתי אולי הוא מתקשר כדי לבקש לנסות להוריד את מפלס המתח, אולי טעו בכמה כתבות ופרסומות, אמרתי במושכל שני שהוא בא להתנצל בפני לאחר שהזכיר את השם שלי בכמה מקומות, על כך שכן באים ולא באים וכן נכנסים ולא נכנסים, הטלפון היה "תשמע מקלב, אתה לא מתערב בירושלים", ואז הבנתי מיד על מה הוא מדבר, כי לפני זה היו כמה שיחות טלפון שחלקם אחראים אלו שיושבים פה ואמרו לי שהגאון ר' משה יהודה שלזינגר רוצה לדבר איתי, כי אמרו לו שלא נכנסים לגדולי תורה, אז הוא רוצה לשמוע ממני אם זה נכון, הייתי אומר לו יותר ממה שאמרתי לכם, הם מתנהגים בדברים שלא היו עד היום, להילחם נגד כדי למרוד, כדי לעשות נגד הדעה הזאת, לדבר אחד אחד עם אנשים כדי ללחוץ עליהם ולאיים עליהם".

"אמרתי לו תשמע אדוני, אני לא אדבר? שאני לא אדבר עם ר' משה יהודה שלזינגר? שאני לא אספר לו מה האמת שעומדת מאחורי הדבר הזה? וזה נקרא שאני לא אתערב בבחירות. אני חושב שאמרנו כבר יותר מידי, ואפשר להוסיף עוד כהנה וכהנה בדבר הזה, בכל אופן דבר אחד אני אגיד, בתקופה האחרונה היו כאלו שניסו לתווך, אחרי שחודשים ניסינו להיכנס ולא הצלחנו להיכנס, אמרו לנו שלפני שניכנס רוצים לשבת איתנו ואי אפשר להיכנס לפני זה. התנאי לכניסה במו"מ זה לשבת איתנו קודם. יש מו"מ בכלל? זה שאלה שאנחנו אם היינו אומרים את הדברים כאן היינו צריכים לשבת על הרצפה ולקרוע קריעה, על מה מדברים? על מה מהרהרים? על מה פועלים נגד? בערעור ובפעילות על ההנהגה, על מרידה בהנהגה, שיש ערעור בכלל על היכולות ומי ראוי להכריע".

לסיום, כשהוא קצר נשימה משהו, אמר מקלב: "בכל אופן דבר אחד אני רוצה לומר לכם, חברים, זה לא קל לנו לדבר על הדברים האלו, אבל אנו בטוחים ועם זה נלך, אני לא יודע אם צריך לענות או לא, אבל אנו צריכים להיות מחוזקים, בטוח שאתם נתקלים בהרבה אנשים שהם לא יודעים, יש מי שאומר ככה ויש מי שאומר ככה ואז הם לא מכריעים, הדרך של דגל התורה ברורה לנו מאוד, גדולי ישראל הם אלו שמכריעים, לנו אין שום אפשרות להכריע אחרת, גדולי ישראל לא השאירו לנו אפילו ספק אחד לכל נושא שאנו צריכים ללכת ולהתנהג בה, וכך אנו עושים בשלימות בלי לערער, בדיוק כפי דרך המסורה".

"נקווה שבהמשך הדרך הזאת שהיא דרך של שלום, דרך שאנו לא רוצים את המחלוקת, דרך שאנו בזה נאחזים בה, אין ספק שנעבור גם את התקופה הזאת ונעשה ונצליח".
אורי מקלב דרשה דגל בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד