כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ההתנתקות נכשלה

בית משפט העליון פסק נגד תוכנית העצמאות של סקוטלנד

בית המשפט העליון של בריטניה קבע כי לסקוטלנד אין את הסמכות לקיים משאל עם חדש על עצמאות, ללא הסכמת ממשלת בריטניה. פסק הדין מהווה כישלון לקמפיין של ממשלת סקוטלנד להתנתק מבריטניה

בית משפט העליון פסק נגד תוכנית העצמאות של סקוטלנד
Pixabay צילום: דגל סקוטלנד

בית המשפט העליון של בריטניה קבע כי לפרלמנט הסקוטי "אין סמכות לחוקק חקיקה למשאל עם על עצמאות סקוטלנד". נשיא בית המשפט העליון, רוברט ריד, אמר כי חמשת השופטים היו פה אחד בהחלטת פסק הדין. ממשלת סקוטלנד האוטונומית למחצה רוצה לקיים משאל עם באוקטובר הבא עם השאלה "האם סקוטלנד צריכה להיות מדינה עצמאית?"

ממשלת בריטניה השמרנית בלונדון מסרבת לאשר הצבעה, ואמרה שהשאלה הוכרעה במשאל עם ב-2014, אז המצביעים הסקוטים דחו את העצמאות בהפרש של 55% עד 45%. עם זאת, הממשלה התומכת בעצמאות באדינבורו רוצה לחזור על ההצבעה, בטענה שעזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי - שרוב המצביעים הסקוטים התנגדו לה שינתה באופן קיצוני את הנוף הפוליטי והכלכלי.

השרה הראשונה, ניקולה סטרג'ון, טוענת שיש לה מנדט דמוקרטי מהעם הסקוטי לקיים הצבעת התנתקות חדשה בגלל שיש רוב התומך בעצמאות בפרלמנט הסקוטי. במהלך הדיונים בבית המשפט העליון בחודש שעבר אמרה דורותי ביין, שרה בכירה בממשלת סקוטלנד, שרוב המחוקקים הסקוטים נבחרו על פי התחייבויות לקיים משאל עם חדש לעצמאות.

היא גם אמרה שמשאל עם יהיה מייעץ, ולא מחייב מבחינה משפטית - אם כי הצבעת "כן" תיצור מומנטום חזק לסקוטלנד להתנתק. עורך הדין של ממשלת בריטניה ג'יימס אידי טען כי הסמכות לערוך משאל עם נתונה בידי הפרלמנט הבריטי בלונדון, מכיוון ש"יש לזה חשיבות קריטית לממלכה המאוחדת כולה", לא רק לסקוטלנד. סקרים מראים כי הסקוטים מחולקים בערך באופן שווה בעניין עצמאות - וגם שרוב המצביעים לא רוצים משאל עם חדש בקרוב.

סקוטלנד ואנגליה היו מאוחדות פוליטית מאז 1707. לסקוטלנד יש פרלמנט וממשלה משלה מאז 1999 והיא קובעת מדיניות משלה בבריאות הציבור, חינוך ועניינים אחרים. ממשלת בריטניה בלונדון שולטת בעניינים במדיניות ביטחון ומדיניות פיסקלית. סטרג'ון אמרה שאם ממשלתה תפסיד בבית המשפט, היא תהפוך את הבחירות הלאומיות הבאות בבריטניה למשאל דה פקטו על סיום האיחוד בן שלוש המאות של סקוטלנד עם אנגליה. היא לא מסרה פרטים כיצד זה יעבוד

סקוטלנד האיחוד האירופי בריטניה עצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד