י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"רצון טוב"

ליטא תעניק פיצוי בסך 37 מיליון אירו על רכוש יהודי שנגזל

ראש ממשלת ליטא, אינגרידה שימוניטה, מובילה חקיקה חדשה במסגרתה תעניק ליטא פיצוי סמלי בסך 37 מיליון אירו עבור רכוש פרטי שנגזל בשואה. חלק מהסכום יועבר לקרן הרצון הטוב הליטאית על רכוש יהודי ללא יורשים. כיום חיים בליטא כ-5,000 יהודים

ליטא תעניק פיצוי בסך 37 מיליון אירו על רכוש יהודי שנגזל
הנחת זר על אנדרטת הזכרון לזכרם של 30,000 יהודי ליטא צילום: דני דיין

ממשלת ליטא תעניק פיצוי סמלי בסך 37 מיליון אירו על רכוש יהודי שנגזל בשואה. לפני עשור, בעקבות משא ומתן אינטנסיבי שהוביל הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) והקהילה היהודית, העביר הפרלמנט הליטאי חקיקה לתשלום 37 מיליון אירו כפיצוי על רכוש קהילתי יהודי לשעבר. תשלום זה ייצג שווי חלקי בלבד של הנכסים, אולם הוא העניק כספים שהיו נחוצים לתמיכה בחיי הקהילה היהודית בליטא, שיקם אתרי מורשת יהודיים והציע תשלומים צנועים לניצולים נזקקים.

הצעדים החדשים שמציעה ראש הממשלה שימוניטה יכפילו סכומים אלה. חלק מכספים יופנה לתשלום כמה מהתביעות שבמקור דרשו פיצוי בגין רכוש פרטי אך נדחו שלא בצדק לפי החוק הקיים. יתר הכספים, אשר יאריכו בשבע שנים נוספות את התשלומים השנתיים המוענקים לקרן הרצון הטוב (GWF), מהווים הכרה של ממשלת ליטא ברכוש יהודי ללא יורשים. תשלומים אלו יחזקו משמעותית את חיי הקהילה היהודית בליטא, ויתנו מענה לצרכי הרווחה של הקשישים. למרות שהפיצוי מהווה חלק מזערי בלבד מערכו של הרכוש היהודי לפני המלחמה, מבדיל צעד זה את ליטא ממדינות אחרות באזור שעדיין לא נקטו צעדים בנוגע לרכוש ללא יורשים.

החלטתה של ראש הממשלה באה בעקבות דיונים ארוכים עם פאינה קוקליאנסקי, יושבת ראש הקהילה היהודית בליטא, והרב אנדרו בייקר, המנהל לעניינים יהודיים בינלאומיים בוועד היהודי האמריקאי, שניהם בתפקיד יושבי ראש שותפים בקרן הרצון הטוב.

מאיל"ר נמסר: "הצעתה של ראש הממשלה אינגרידה שימוניטה היא שלב חשוב בעשיית מידה של צדק עם ניצולי שואה ליטאים ובני משפחותיהם על הזוועות שעברו במהלך מלחמת העולם השנייה ולאחריה. אנו מצפים להזדמנות לבחון חקיקה חדשה זו אשר תמשיך את תהליך השבת הרכוש ותתמוך בחיים היהודיים בליטא".

במהלך מלחמת העולם השנייה השמידו הנאצים ומשתפי הפעולה המקומיים יותר מ-90% מהקהילה היהודית בליטא שמנתה 220,000 נפש. כיום חיים בה כ-5,000 יהודים

שואה ליטא רכוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד