ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מא' ועד ת': ביטוח לאומי

בכתבה הבאה נדבר על מה הוא בדיוק הביטוח לאומי, על האזור אישי של ביטוח לאומי, איזה פעולות אפשר לעשות באתר ביטוח לאומי, איך מבצעים תשלום לביטוח לאומי על חוב ואיך עושים זימון וקביעת תור דרך הטלפון או באתר

מא' ועד ת': ביטוח לאומי
ביטוח לאומי צילום: vistacreate

על פי ויקיפדיה: באופן כללי, במדינות המערב, המוסד לביטוח לאומי הוא מנגנון ממשלתי שמטרתו לסייע לתושבי המדינה במישור הכלכלי, בהתאם לצורכיהם.

במרבית המדינות בהן מונהג ביטוח לאומי, הוא מבוסס על גביית תשלום חובה שמנוכה מהכנסתו של עובד (שכיר או עצמאי), ולעיתים חייב בו גם מי שאינו עובד.

על פי אתר כל זכות: המוסד לביטוח לאומי בישראל פועל לצמצום הפערים הכלכליים בישראל ומטרתו העיקרית היא להבטיח קיום בסיסי לאוכלוסיות הזכאיות. המוסד מספק שירותים ומידע בנושאי היריון ולידה, מוגבלויות, פגיעה ומחלה, ילדים, קשישים והפסקת עבודה.

על פי אתר הביטוח הלאומי: המוסד לביטוח לאומי הוא אחד מעמודי התווך שעליהם נשענת המדיניות החברתית בישראל. הוא פועל מתוקף חוק הביטוח הלאומי שהתקבל בכנסת בנובמבר 1953. המוסד לביטוח הלאומי נועד להבטיח לאוכלוסיות חלשות ולמשפחות שנקלעו למצוקה זמנית או ממושכת בסיס כלכלי לקיומן. כיום מעוגנות בחוק הביטוח הלאומי תוכניות לביטוח זקנה ושאירים, אמהות, ילדים, נפגעי עבודה, נכות כללית, סיעוד, אבטלה, פשיטת רגל ופירוק תאגיד.

לבד מגמלאות בכסף נותן המוסד לביטוח לאומי שירותי שיקום והכשרה מקצועית לנכים, לאלמנות ולנפגעי איבה, שירותי סיעוד ושירותי ייעוץ לקשישים.

המוסד לביטוח לאומי מופקד גם על ביצוע חוקים נוספים והסכמים בתחום הביטוח הסוציאלי, החשוב שבהם הוא חוק הבטחת הכנסה שנועד להגן על כל משפחה בישראל מפני אובדן הכנסה ולהבטיח קיום בסיסי לאוכלוסיות נזקקות.

הביטוח הלאומי מסייע גם בפיתוח שירותי רווחה בקהילה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, כגון קשישים, נכים, נוער וילדים במצוקה.

המוסד מופקד על גביית דמי ביטוח לאומי למימון הגמלאות המשולמות על-פי חוק הביטוח הלאומי ועל גביית דמי ביטוח בריאות המיועדים למימון מערכת הבריאות. דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות נגבים מהעובדים השכירים - באמצעות מעסיקיהם, מעובדים עצמאים וממי שאינם עובדים - בשיעורים שונים. ציבור המבוטחים המעוניינים להתלונן על כל נושא בתחומי הפעילות של המוסד יכולים לפנות אל האגף לפניות הציבור.

על פי כל זכות, תפקידיו של המוסד לביטוח לאומי:

-ביטוח תעסוקתי והבטחת הכנסה.

-הענקת גמלאות וקצבאות לזכאים.

קצת היסטוריה

על פי ויקיפדיה: דו"ח בוורידג', שאותו הגישה ועדה בין-משרדית שבראשה עמד הכלכלן ויליאם בוורידג' לפרלמנט הבריטי בשנת 1942, נחשב לאבן היסוד של הביטוח הלאומי המודרני. על פי מתכונת זו הוקם בישראל בשנת 1954 המוסד לביטוח לאומי.

בהתחלה ביטוח לאומי כלל רק שלוש קצבאות: קצבת זקנה, ביטוח אמהות (דמי לידה) וביטוח תאונות עבודה. בהמשך בשנת 1959 נוספו קצבאות ילדים, בשנת 1963 נוספו דמי אבטלה ובשנת 1988 נוסף הביטוח הסיעודי.

תחילה הוקם כמוסד עצמאי עם תקציב ומערכת גבייה נפרדים שנתון לפיקוח של שר העבודה בלבד. בשנת 1980 הוכפף ביטוח לאומי, לפי דרישת משרד האוצר, להעביר את עודפיו אל משרד האוצר, המשרד בתמורה לאיגרות חוב ממשלתיות.

ביטוח לאומי אזור אישי

דרך אזור אישי של ביטוח לאומי תוכלו לבצע מגוון פעולות: הצגת נתוני הביטוח, הדפסת אישורים, צפייה במכתבים, בירור סטטוס תביעות, פירוט תשלומים, מידע על חובות, גבייה ויתרות זכות.

המטרה של אתר שירות אישי היא להציג למבוטחים בביטוח לאומי מידע אישי באופן ידידותי, זמין ונוח. שימו לב שהמידע באתר לא מחליף את המידע הקיים ברשומות של מוסד ביטוח לאומי.

אתר ביטוח לאומי

באתר החדשני של ביטוח לאומי תוכלו לבצע פעולות שעד היום היו זמינות רק בטלפון או בסניפים: עדכון פרטי בנק, תשלום חוב, הגשת תביעות ומעקב, שליחת מסמכים, מעבר בין קופה"ח, הזמנת קוד אישי, השלמת תקופות עיסוק, הנפקת תעודת נכה ועוד.

באתר תוכלו לבצע תשלומים מכל הסוגים: תשלומים של מבוטחים עצמאים ושאינם שכירים.

זימון תור ביטוח לאומי​

קביעת תור בביטוח לאומי זה כבר מזמן לא סיפור! אפשר להזמין תור דרך טלפון או דרך המערכת הממוחשבת של משרדי הממשלה. בחרו את התור שלכם לפי שעות פתיחה וזמן קבלת קהל.

אתם יכולים למצוא את הסניף הקרוב ביותר לביתכם. ולגלות איך מבצעים שליחת מסמכים? איך מגיעים אל מוקד ביטוח לאומי? פרטים על חזרה לעבודה ואיך מקבלים קוד אישי?

מוזמנים לבקר! מרכז הידע הוא מאגר מידע של נושאים רלוונטים לחיים מכל רחבי הרשת. ביטוח לאומי הוא רק אחד מתוך אותם נושאים העוסקים בהם שם. 

ביטוח לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד