א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

דיון חירום: האם יחל סבסוד הצהרונים?

ח"כ עדי קול קיימה דיון חירום בנושא סבסוד מעונות יום וצהרונים, עבור אימהות עובדות ולומדות

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

ח"כ עדי קול קיימה הבוקר (ב) דיון בעניין הכשלים בהליך סבסוד מעונות יום וצהרונים לאימהות עובדות ולומדות.

מאחורי הדיון עמדה העובדה לפיה במשך שנים התעלמה המדינה מהצורך בעידוד אימהות להמשיך את לימודיהן המקצועיים והאקדמיים, במקביל להשתלבותן בשוק העבודה, עד לשינוי תפיסה שנתקבל לפני כשנתיים, אך גם הוא אינו מספק.

גם כיום, נשים אשר בחרו להשתלב בשוק העבודה וגם להמשיך ולהשתלם בלמידה, נמצאות בתחתית סולם דרגות הסבסוד ולרוב אינן זכאיות להנחות במעונות היום והצהרונים. אימהות אלו נושאות בשלוש משרות, השקופות לעיתים בעיני המדינה - הן עובדות, לומדות, ורובן כולן, ללא תגמול ראוי, נושאות באחריות עיקרית על התא המשפחתי.

לדברי ח"כ עדי קול: "מדינת ישראל נמצאת במקום נמוך ביותר במדד הפריון התעסקותי ביחס למדינות המפותחות, והקשר בין השכלה ולמידה לפריון תעסוקתי הוכח זה מכבר באינספור מחקרים. כיושבת ראש השדולה ללמידה לאורך החיים, אני רואה צורך עקרוני בקריאה של המדינה לאימהות עובדות להמשיך ולהתפתח – כתנאי הכרחי לשילוב אמיתי ומשמעותי של נשים בשוק העבודה. למידה היא תנאי לפרנסה גבוהה יותר, מובילה בהמשך ללמידה של הילדים, ומקדמת את איכות העובדים במשק. האין זה אינטרס מובהק של המדינה ככלל ושל משרד הכלכלה בפרט להבין כי למידה היא אינטרס לאומי?"

הדירוג הקיים כיום במשרד הכלכלה בכל הנוגע לסבסוד מעונות יום וצהרונים לנשים עובדות, מעודד נשים להשתלב במעגל התעסוקה, אך אינו מקל בתנאי הדירוג על נשים הבוחרות ללמוד במקביל לעבודתן. כך למשל, נקבע על פי התקנות כי על אישה לעבוד לפחות 24 שעות שבועיות על מנת לקבל את הסבסוד. במידה והאישה בוחרת גם ללמוד במקביל, לא מופחתת כמות שעות המינימום לעבודה בשבוע אלא שעות הלימודים רק מתווספות לקיים ממילא. אם כך, כיום אין כלל תמריצים לנשים לעבוד וללמוד, ואף לא הקלה בעול.

כיום, מעטות המשרות אליהן אפשר להתקבל ללא תואר שני. ח"כ קול אמרה כי על התקנות לפיהן פועל משרד הכלכלה להיות מותאמות לשינויים התמידיים הפועלים במשק העבודה ולהביאן לידי ביטוי בפועל. לא יתכן כי המדינה לא תעודד, כאינטרס לאומי, נשים ללמידה לתואר שני והתפתחות מקצועית.

צהרונים נשים סיוע לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד