כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הפרעת שליטה בדחף

היום: חגיגת ה'בלאק פריידי'; כך תזהו התמכרות

לרגל חגיגת ה'בלאק פריידי' שמגיעה היום לשיאה - ד"ר שירה סובול, מומחית לטיפול בהתמכרויות, הסבירה על סימני האזהרה מפני התמכרות: "אם הקניות הופכות לדרך חיים וממשיכות למרות ההשלכות"

היום: חגיגת ה'בלאק פריידי'; כך תזהו התמכרות
אילוסטרציה צילום: pexels

ד"ר שירה סובול, מומחית לטיפול בהתמכרויות, חברת סגל ומרצה באוניברסיטת בר אילן, התראיינה לרדיו 103FM אודות מבצעי בלאק פריידי ברשתות השונות. האם כל מי שקונה הוא מכור? ואיך אפשר לזהות את ההתמכרות, רגע לפני שהיא מאיימת להשתלט על חיינו.

בפתח הריאיון אמרה ד"ר סובול כי התמכרות לקניות לא רשומה כהפרעה פסיכיאטרית מוגדרת, אבל היא בהחלט נחשבת כהפרעת שליטה בדחף. "אנחנו רואים בקליניקה יותר ויותר אנשים שמדווחים על הוצאות שמתעלות על הכנסות. מעבר לזה, אנחנו רואים שמאז הקורונה אנחנו הרבה יותר באונליין, וזה הפך להיות נגיש. למשל, אני כותבת מייל בעבודה ויכולה תוך כדי לשוטט באתר, ולהזמין לי משהו על הדרך. קניות נגישות הרבה יותר ומתוחכמות, וזה באמת משמעותית הנגיש את נושא ההתמכרות לקניות באונליין", הסבירה.

אז מה ייחשב התמכרות? ד"ר סובול מסבירה: "אם החלטתי על תקציב מסוים ואני חורגת משמעותית ממנו, או אם הקניות הופכות לדרך חיים וממש מתכננים אותן, ומוקדש המון זמן לזה, וממשיכים לקנות למרות שיש לכך השלכות הרסניות".

שאלה נוספת שנשאלה היא עד כמה השימוש באשראי משפיע על ההתנהלות הצרכנית שלנו ברשת. היא הסבירה שתהליך קניות אונליין מקצר את הקנייה, וככה אפשר בלחיצת כפתור ליהנות משמלה חדשה או זוג מכנסיים. מה קורה כששמלה אחת הופכת ל־15? זה כבר סיפור אחר. "בלחיצת כפתור אחת אני מממשת את ההתמכרות שלי, יש בזה משהו מהיר ומפצה. חשוב לי לציין שלא כל אחד הוא מכור. אנחנו צריכים להבין שלמינון ולתדירות יש משמעות פה", סיכמה.

 

בלאק פריידי התמכרות קניות באינטרנט קניות ברשת קניות אונליין Black Friday

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד