י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"סולידריות בחברון" | תיעוד

5 חיילים תקפו פעיל שמאל והושעו | בן גביר: "לבדוק שלא התגרו"

מח"ט גבעתי הודיע כי החליט להשעות חמישה לוחמים ומפקדים בשל התקרית האלימה שהתרחשה בערב שבת בחברון בשעה שהגיעו למקום פעילי שמאל | השר לביטחון לאומי המיועד ח"כ איתמר בן גביר קרא למשטרה לבדוק האם אנשי השמאל הקיצוני התגרו בחיילים ופגעו בהם

5 חיילים תקפו פעיל שמאל והושעו | בן גביר: "לבדוק שלא התגרו"
חייל מתעמת עם פעיל שמאל בחברון צילום: רשתות חברתיות

חמישה לוחמים ומפקדים הושעו בסוף השבוע מפעילות לאחר אירוע תקיפת פעילי השמאל בחברון. זאת, לאחר שפעילי השמאל הגיעו לעיר ל"ביקור סולידריות" כהגדרתם, עם משפחות פלסטיניות, בעקבות האירועים האלימים שהתרחשו במקום בשבוע שעבר בשבת "חיי שרה". באחד התיעודים מהמקום נראים חיילי צה"ל כשהם מכים פעיל שמאל, כשהוא שרוע על הרצפה. בתיעוד נוסף, נראה חייל כשהוא צועק לעבר אחד הפעילם: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר". בסרטון אחר הוא תועד אומר לעיתונאי אלי ביתאן: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".

הלוחמים שתועדו והושעו טענו כי ברגעים שקדמו לעימות המצולם ביקשו מפעילי השמאל לעזוב את המקום כמה פעמים. לפי גורמים בצה"ל, הלוחמים בכוח הסבירו בתחקיר הראשוני שנערך להם כי למקום הגיע אוטובוס עם חרדים שביקשו להצטלם איתם - ואז הגיעו הפעילים והתגרו בהם ואף תקפו אותם. לפי גרסת הלוחמים, פעילי השמאל נקטו בפרובוקציה כלפי אחד הלוחמים, ולכן הוא הגיב באמירות התמיכה בשר לביטחון לאומי המיועד בן גביר.

בהודעת דובר צה"ל נכתב כי "התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות. האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחמים המעורבים הושעו מפעילות מבצעית עד לתום החקירה".

חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיב: "אני מכיר את אנשי השמאל הקיצוני שמגיעים לחברון, הם מתעללים בחיילים, מבזים אותם, מקללים אותם, והרבה מאוד פעמים תוקפים אותם. אני קורא למשטרה לבדוק האם במקרה הזה אנשי השמאל הקיצוני לא התגרו בחיילים ופגעו בהם".

יחד עם זאת אומר ח"כ בן גביר: "אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם זה ברור, אך מאידך גיסא יותר מידי פעמים שאנשי שמאל מצלמים רק חלק אחד של העימות. קורא למשטרה למצות את החקירה ולבדוק וככל שיסתבר שאנשי שמאל פגעו ותקפו חיילים יש לעצור אותם מייד".

על רקע האירועים בחברון, הרמטכ"ל אביב שיגר הערב איגרת לכלל חיילי צהל שבה הפציר בחיילים לשמור על איפוק. האיגרת המלאה:

צה״ל מממש יום יום את ייעודו כצבא ההגנה לישראל ומונע פיגועים רבים באמצעות הפעלת כוח צבאי באופן מקצועי וערכי גם יחד. יחידות צה״ל הפועלות במבצע ׳שובר גלים׳ ראויות לכל הערכה, בייחוד בשל האתגרים המורכבים הניצבים בפניהן, ובראשם הפעילות המבצעית במרחב מאוכלס.

למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה״ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה, וגם בסוף השבוע האחרון, מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה.

צה״ל אינו פועל באלימות. חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך: שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי.

אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה״ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה.

בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים.

עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה״ל, קובע: ״צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות״. לחייל בצה״ל אסור להביע עמדה פוליטית באופן ישיר או מרומז, וּודאי שאסור לו לנהוג ולפעול מתוך נטייתו הפוליטית (ראו גם 'מצפן בכף היד' 23׳ ו־47׳).

ערכי צה״ל ופקודות המפקדים הם שמכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות החיילים ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת על מפקדי צה״ל. פני היחידה כפני מפקדיה, ועליהם להימצא במקומות המורכבים והמשפיעים.

צה״ל שואב את עוצמתו מהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי. המשימות שלפנינו רבות. יחידות צה״ל פועלות באופן מקצועי וערכי כאחד, וחובתנו לעקור כל ביטוי של התנהגות לא ערכית או לא־ממלכתית. יש לנו משימות רבות ועלינו להמשיך להילחם: להילחם באויב ולהילחם על דמותנו – להילחם ולהישאר בני אדם, לנצח ולהישאר בני אדם.

 

עימותים בחברון חיילי צה''ל פעילי שמאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד