כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מזהיר מפני הממשלה החדשה

גנץ: "בן גביר יקבל מיליציה - החרדים יובילו למשבר ביטחוני"

שר הביטחון בני גנץ נאם היום בכנס השנתי לביטחון לאומי ודמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה וטען כי העברת סמכויות 'מג"ב איו"ש' תחת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר נובעת במקרה הרע מרצון להקים מיליציה | גנץ התייחס לאי גיוס החרדים וטען כי הדבר עלול להוביל למשבר ביטחוני ולאומי

גנץ: "בן גביר יקבל מיליציה - החרדים יובילו למשבר ביטחוני"
בני גנץ בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר הביטחון בני גנץ תקף היום (שני) את הסיכום המסתמן במו"מ בין הליכוד לעוצמה יהודית, לפיו מג"ב יוכפף למשרד לביטחון לאומי שבראשו יעמוד איתמר בן גביר. לדברי גנץ, ההחלטה נובעת מהרצון "להקים מיליציה" עבור יו"ר עוצמה יהודית. הרמטכ"ל לשעבר גם הזהיר מפני חדירת הפוליטיקה לתוך הצבא ומהיום שבו צה"ל יהפוך ל"צבא מחצית מהעם".

"לצערי, במשא ומתן הקואליציוני הנוכחי, נראה שעושים לא רק טעויות סמנטיות והצהרתיות – אלא טעויות שיובילו לפגיעות מהותיות בביטחון ועלולות חלילה לעלות בחיי אדם", הזהיר שר הביטחון בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. "דריסת הדרג המקצועי, נטילת סמכויות ממנו, והתגברות על הרמטכ"ל והמפכ"ל – הן מתכון בטוח לפגיעה בביטחון ובשרשרת הפיקוד. הדרישה להעביר את מג"ב איו"ש תחת השר לביטחון לאומי נובעת במקרה הטוב מחוסר הבנה, ובמקרה הרע מרצון להקים מיליציה לבן גביר".

גנץ התייחס לנושא מתווה השירות בכנס השנתי לביטחון לאומי ודמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ואמר כי "עתידו של צבא העם נמצא בשעת מבחן. אנחנו מתקרבים ליום שבו צה"ל יהיה צבא מחצית העם. אין היתכנות לצבא מקצועי מול אתגרי הביטחון שישראל עומדת מולם". לדבריו, המצב הנוכחי, לפיו "חרדים, ערבים ואוכלוסיות נוספות אינם חולקים בשום סוג שירות למען העם והמדינה – עלול להביא אותנו למשבר ביטחוני ואולי אף למשבר לאומי".

עוד אמר, כי "בשנה וחצי האחרונות קידמתי מתווה שירות חדש, שיציל את צבא העם, ויתאים אותו לישראל של 74 השנים הבאות. העברנו החלטת ממשלה בנושא, משרד הביטחון התקדם בעבודת המטה, והקמנו כבר תשתיות בשטח. לצערי חלקים בממשלה האחרונה, בלמו את השינוי ההכרחי הזה. צר לי שזה המצב, וההזדמנות שהייתה בידינו לא נוצלה. זו החמצה אסטרטגית. אם לא נקדם מתווה שירות חדש, צבא העם לא ישרוד. ממשלה שתעודד השתמטות ולא תקדם פתרונות, תפרק את הביטחון הלאומי והסולידריות שלנו".

בני גנץ בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה // צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי תקף גם את הסיכום להעביר את יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי למשרד האוצר, שעל פי הסיכומים המסתמנים יהיה בידי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. "מה יקרה אם יצטרכו תגבור במעברים? ישימו חיילים כי אין כוחות?", שאל גנץ. "זה יסכן את חיילינו ומפקדינו גם בערכאות הבין-לאומיות כי רבים יראו בזה סיפוח ללא הסכמה רחבה".

על רקע התיעודים מחברון שבו נראה חייל מכה פעיל שמאל וחברו מציין שהוא "שונא שמאלנים", אמר גנץ: "אני מוטרד גם מההיבט המוסרי וגם מסוגיית צבא העם שהפכו באשמתנו הפוליטיקאים לנושא שנוי במחלוקת. בהיבט המוסרי, המראות שראינו בחברון מטרידים, אני מגנה בתוקף את תקיפת האזרחים".

"מטריד אותי הניסיון לשנות את כללי הפתיחה באש מאנשים שלא היו דקה בצבא", התייחס גנץ לתוכניות של בן גביר. "במקרה שבו יפתחו באש על מחבל מנוטרל - נקבל צה"ל חלש יותר. הדבר יגביל את כוחנו ואת חופש הפעולה שלנו לסכל טרור וטרוריסטים. עלינו לשמור על דמותנו, חוסננו המוסרית, כך גם נשמור על חיילינו".

"סומך על המפקדים וצה"ל שלא ירכינו ראש לדרישות בלתי חוקיות", הוסיף שר הביטחון. "בצה"ל הרמטכ"ל הוא הקובע את כללי הפתיחה באש, הוא המוסמך לפתוח ולסגור יחידות בצה"ל, התערבות בהחלטות האלו תהיה בבחינת חריגה מסמכות. סומך על הרמטכ"ל שיעמדו כחומה בצורה למען חוסנו של צה"ל".

בני גנץ בן גביר חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד