כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מהעתיקים בעולם

שגרירות ארה"ב סייעה בשיקום אתרי קבורה יהודיים בקהיר

שגרירות ארה"ב בקהיר בשיתוף עם מרכז המחקר האמריקני במצרים ונציגי ארגונים יהודיים אמריקאים ומצריים, חנכה ב-20 בנובמבר בית קברות יהודי היסטורי ששוחזר לאחרונה. המקום מכיל שרידים של רבים מבני הקהילה היהודית שחיו במצרים עד שנות ה-50

בית כנסת עתיק בקהיר
בית כנסת עתיק בקהיר צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים

שגרירות ארה"ב בקהיר, בשיתוף ארגונים יהודים אמריקאים ומצריים חנכה בית קברות מהמאה ה-15 לאחר שיקומו. מחלקת המדינה האמריקנית העניקה 150,000 דולר לשיקום בית קברות יהודי בקהיר, כולל תרומה פרטית מיהודי אמריקה. אתר הקבורה על 120 דונם מדרום לעיר, הוא אחד מבתי הקברות היהודיים העתיקים בעולם. הוא מכיל שרידים של רבים מבני הקהילה היהודית שחיו במצרים עד שנות ה-50.

בטקס הדגיש הממונה האמריקאי דניאל רובינשטיין את המחויבות של ארה"ב לשמר את זיכרון תפקידה של הקהילה היהודית בהיסטוריה המצרית. "בית הקברות שימש את הקהילה היהודית של מצרים מאז הקמתו ב-1482 על ידי הסולטן אל-אשרף קאיטביי", אמר. "ממשלת ארה"ב תישאר שותפה ומחויבת בשימור של מצרים, שיקום והגנה על אתרי התרבות והדת החשובים של מצרים".

מגדה הארון, מנהיגת הקהילה היהודית הקטנה בקהיר, אמרה לאתר 'אל-מוניטור' כי הדגש של ממשלת מצרים על שיקום ופתיחת בתי קברות יהודיים ומקומות תפילה אחרים מוכיח שהיהודים היו חלק ממרקם החברה הזו ותרמו לציוויליזציה שלה. היא קראה לפתוח לציבור מונומנטים היסטוריים יהודיים בכל רחבי מצרים, כולל בתי כנסת.

יוסף אוסאמה, היסטוריון וחוקר מורשת ועתיקות, אמר ל'אל-מוניטור' כי בתי קברות ומקדשים יהודיים רבים שרדו במצרים. "שיטות בניית הקברים שונות בהתאם לחשיבותו של הקבור", אמר. "חלקם מכוסים בשיש בצורות וסוגים שונים, וחלקם מכוסים באבן. המוזר הוא שיש קברים עם תאים גבוהים ומבואה גדולה, ועם כתובות, והשמועות שרוב התאים הללו הוצאו ונגנבו. יש גם קברים לילדים, ובטוח שהקברים עם התאים מיועדים לרבנים, לאנשי דת ויהודים אמידים".

מוחמד עבד אל לטיף, פרופסור לעתיקות באוניברסיטת מנסורה ועוזר שר העתיקות לשעבר, אמר כי 13 אתרים היסטוריים יהודיים רשומים ברשות העתיקות המצרית.

עבד אל לטיף ציין, "בית הקברות הזה מכיל שרידים של מספר יהודים, כולל יעקב בן כיליס, שהיה אחראי על המסים במצרים, והיו שראו בו סימן לסובלנות דתית באותה תקופה". ממשלת מצרים נמצאת בתהליך של רישום בית הקברות היהודי כאנדרטה היסטורית, הוא הוסיף.

מצרים קהיר ארה''ב עתיקות בית קברות יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד