ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

'טוב' ו'עץ' - האם הפילוג השיג את מטרתו?

בעוד 'טוב' כשלה לחלוטין ונמחקה מהמפה הפוליטית, 'עץ' הציגה את כוחה - בהישג שנוי במחלוקת • המספרים ומשמעותם

מטה הבחירות של 'עץ'
מטה הבחירות של 'עץ'

שתי מפלגות שברו את הציבור הליטאי-חרדי והתפלגו מביתם הטבעי לכאורה - דגל התורה. בעוד האחת פונה לכיוון של הקצנה (עץ), פנתה השנייה לכיוון הגמיש יותר (טוב). עיתים צעדו שתי המפלגות במסלול זהה (תמיכה בברקת לראשות העיר), ועיתים נפרדו דרכיהן.

בעוד טוב התמקדה בירושלים, בית שמש ואלעד, רצה עץ בבירה, בבני ברק ובמודיעין עילית. בעוד טוב נמחקה לחלוטין, עם 1,833 קולות בלבד בירושלים, ו-1222 בבית שמש, הצליחה 'עץ' לתקוע יתדות: נציג אחד בירושלים, שניים בבני ברק ושניים במודיעין עילית.

האם מדובר בהצלחה? כמו כל נידון בנושא הטעון הלזה, תלוי את מי שואלים.

ראשית קצת מתמטיקה: 7,224 קולות קיבלה עץ בירושלים, 4,810 בב"ב, ועוד כאלפיים במודיעין עילית. סך הכול, כ-14 אלף קול. בהערכה גסה, כ-15%-18% מהציבור הליטאי שצעד לקלפיות.

רשות הדיבור לאחד מבכירי יהדות התורה. "קודם כל, מן הראוי לבדוק כמה קולות הם אספו מחסידים שהצביעו עבורם, או מאנשים שהוטעו מזיוף המכתב של הגר"ח קנייבסקי", הוא פותח. "ובנוסף, אף אחד מעולם לא חשב שאין להם איש. אדרבה, זו הייתה מטרתו של הגראי"ל, שלא יבוא ציבור של 15% וישלוט בכוח עיתון ומפלגה על כל השאר. כעת כולם יודעים שהדיבורים המטופשים על ריצה עצמאית של נצח לכנסת היו ללא כיסוי, ושמגיע להם בקושי רוטציה של שליש קדנציה על המקום השלישי ב'דגל'...".

במהלך הימים הקרובים מתכוונים ב'דגל' לשבת באופן יסודי על פילוחי הקולות בבירה. לטענת אחד מבכירי דגל, הבקי בנתונים, "חסידי גור הצביעו ל'עץ', אין ספק בזה, במבט לאחור יתכן שזוהי התמורה להסרת מועמד 'עץ' לראשות עיריית בני ברק, חיים רוחמקין".

נתון מעניין נוסף: בשיחה עם אחד מפעילי המטה החרדי בליכוד בבני-ברק הוא מספר על סחף של הצבעה ל'בני תורה' מצידם, "הגם שאין לנו איתם שום שייכות אידיאולוגית". אל התמיכה שלהם, כך הם מספרים, התווספה "תמיכת 'ליטאים-חדשים'. מאחר וטוב לא רצה בבני ברק, העדפנו הצבעת מחאה ומתוך כעסים כאלו ואחרים שלהם על הממסד הצביעו ל'נצח', גם הם לא מתוך שום שייכות אידיאולוגית. היה רצון עז לאופוזיציה, לחברי עיריה שיוכלו לשבת בישיבות המועצה ולצפות בנתונים ולקרוא פרוטוקולים, כולנו הבנו שהקואליציה הרחבה שסוכם עליה כבר מראש לא תאפשר זאת, וכי המפלגות הקטנות 'העבודה', 'הליכוד' ועוד לא תכנסנה מנדט, כך שהייתה התלכדות לתמוך ב'בני תורה'", מסביר אותו גורם.

אם לקחת בחשבון את הנתונים הללו הרי שמתוך כ-15% אותם הענקנו למפלגת 'נצח', או בשמה המחודש 'בני תורה', יש להוריד את המצטרפים החדשים וחסידי גור, כך שמגיעים לכ-10% מגודלה של 'דגל התורה'. סביר להניח שסביב ההערכות הללו יתקיים במהלך התקופה הקרובה ויכוח נוקב, ובהנהלת דגל מתכוונים בהחלט לשבת על המדוכה ולחשוב מחדש על כל הנושא.

ב'עץ', מטבע הדברים, רואים את הייצוג כהישג. "אחרי כל הרדיפות שעברנו, שיבואו 14 אלף איש ו'יעזו' לתמוך בנו - זהו הישג עצום", אומר אחד מבכירי הפעילים. "מה גם שברקת יהיה חייב לנו את בחירתו והוא יתגמל את אפשטיין ואת הגר"ש אויערבך בהתאם".
עץ טוב ירושלים בית שמש מודיעין עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד