י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"הצרכנים שבויים של חברות התקשורת" המהלך החדש שיוזיל עלויות

צרכנים יוכלו לרכוש באופן עצמאי סיים רשת אופטי (ONT) אם הוא מאושר על ידי ספקית האינטרנט ומפורסם באתר האינטרנט שלה | מהלך זה יאפשר לצרכני סיבים אופטיים להתחבר ביתר קלות ובעלות זולה יותר

"הצרכנים שבויים של חברות התקשורת" המהלך החדש שיוזיל עלויות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

משרד התקשורת שוקל לאפשר רכישה עצמאית של סיים רשת אופטי (ONT) שיאושר על ידי ספקיות האינטרנט.

עקב פניות שהגיעו מהציבור לגבי אפשרות לרכישה עצמאית של מודמים וציוד תקשורת ביתי ללא תלות בספקיות האינטרנט, משרד התקשורת מפרסם היום (שלישי) שימוע שמטרתו להבהיר את הסיווג של ציוד התקשורת הביתי ברשתות הנייחות הכוללים ציוד אופטי, מתאם שיחות פרטי (לטלפוניה VOB) ומודם כבלים בטכנולוגיית DOCSIS.

במסגרת השימוע, מוצע כי צרכנים יוכלו לרכוש באופן עצמאי סיים רשת אופטי (ONT) אם הוא מאושר על ידי ספקית האינטרנט ומפורסם באתר האינטרנט שלה. מהלך זה יאפשר לצרכני סיבים אופטיים להתחבר ביתר קלות ובעלות זולה יותר.

במשרד התקשורת עלה החשש שסיים רשת אופטי שלא עבר בדיקות תאימות עלול לפגוע ברשת ולגרום לשיבושים ברשת הבזק אליה מחובר ואף לגרום נזקים למשתמשים אחרים ברשת שיתופית, או לגרום לתקלה שתשבית את השירות. לכן, ההגבלה המוצעת היא למוצרים שמאושרים על ידי ספקיות האינטרנט עצמן בלבד.

הוצע בנוסף, כי כפי שקובע ארגון ה- CableLabs, שמודם כבלים DOCSIS המשמש צרכני אינטרנט מבוסס רשת נחושת - לא ייחשב ציוד קצה אלא כחלק מהרשת, ולכן יהיה באחריות חברת התשתית בלבד ואי אפשר יהיה לרכוש אותו באופן עצמאי. 

רשת הכבלים היא רשת שיתופית במקטעי הגישה. כלומר, מדובר ברשת שבה המידע של משתמשים שונים עובר על גבי תווך אחד, ולכן עלולה להיות למודמים המשמשים במסגרתה גישה למידע ואף השפעה על שימוש של משתמשים אחרים. מאפיינים אלה מצריכים בקרה ושליטה מוגברת של מפעיל הרשת ביחס לציוד המתחבר לרשת. 

לעניין השימוש במתאם שיחות, סבור המשרד כי בשל העובדה שהשימוש במתאם שיחות זה דורש התאמות טכנולוגיות מצד הספק המורשה שבלעדיהן עלול להיפגע שירות ה VoB עבור הלקוח וכן משיקולי אבטחת מידע ותקינות רציפות השירות. לכן, המשרד אינו רואה במתאם השיחות ציוד קצה ואינו מוצא לנכון לחייב מתן אפשרות למנויים לחבר מתאם שיחות באופן עצמאי.

בעקבות השינויים, המשרד שוקל לשנות גם את תקנות הפטור של ציוד קצה בהתאם, ולהקל על ייבוא לישראל של מוצרי ציוד קצה שעומדים ברגולציה אירופית ונושאים סימון מתאים (CE) כדוגמת מודם וטלפון קווי. ייבוא מסחרי של ציוד כאמור שיש בו רכיבים אלחוטיים, כגון ראוטר, ייעשה לפי כל דין. ההקלה בדרישות הייבוא צפויה להגדיל את ההיצע, ולהוזיל את עלויות הייבוא באופן שיעודד את התחרות בשוק ויוזיל מחירים לצרכנים. 

בנוסף, המשרד שוקל לחייב את ספקיות השירות להפריד בחשבוניות בין מוצרים שניתנים לייבוא והתקנה חופשיים ובין כאלה שמחייבים התקנה על ידי חברות התשתית.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין הגיבה למהלך: "אנחנו יוצאים היום לשני מהלכים חשובים שיאפשרו לצרכן הישראלי לרכוש מגוון רחב יותר של ציוד תקשורת. במצב הנוכחי חלק מהצרכנים שבויים של חברת התקשורת שקובעת להם את סוג הציוד ואת המחיר עבורו. רכישה עצמאית של ציוד אופטי והקלה בייבוא של ציוד תקשורת בעל תקינה אירופית יאפשרו לצרכן מגוון של אפשרויות שעד כה היו סגורות בפניו ויעודדו את התחרות בתחום זה. לצד זה, חשוב לוודא שלא תהיה בעיה בתקינות הרשת, ברציפות התפקודית ובאבטחת המידע של מיליוני משתמשים, ולכן חלק מציוד התקשורת הביתי ימשיך להיות מסופק על ידי חברות התקשורת."

 

הוזלה הוזלת מחירים צרכנים משרד התקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד