י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פורסם התחקיר הפיקודי

"נפל פגם בהליך": הלוחם מחברון נשפט מחדש

חייל גבעתי שתועד בסוף השבוע אומר לפעילי שמאל בחברון "בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה" נשפט מחדש אצל מפקד החטיבה והעונש נותר על כנו - 10 ימי מחבוש אולם נאמר לו כי באפשרותו לבקש המתקת העונש | צה"ל מפרסם את ממצאי התחקיר הפיקודי שנערך על המקרה

"נפל פגם בהליך": הלוחם מחברון נשפט מחדש
חייל מתעמת עם פעיל שמאל בחברון צילום: רשתות חברתיות

דובר צה"ל פרסם היום (רביעי) את התחקיר הפיקודי של התקרית האלימה בחברון ביום שישי, בה התעמתו לוחמי חטיבת גבעתי עם פעילי שמאל. בהודעת דובר צה"ל נכתב כי מפקד חטיבת גבעתי הסביר ללוחם שנשפט לעשרה ימים בכלא צבאי לאחר שאמר לפעילים "עוד מעט בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה", כי "באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים".

הלוחם נשפט אתמול מחדש בגלל פגם בהליך המשמעתי שעשה מפקד גדוד "צבר" בגבעתי, סגן אלוף אבירן אלפסי. מי ששפט אותו מחדש זה מפקד החטיבה - שדן אותו גם כן לעשרה ימים בכלא. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה ברקע, מחאת רשת שהתעוררה אתמול נגד אלפסי בעקבות העונש שגזר על החייל.

אלוף יהודה פוקס סיכם כי מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו היא שגיאה נוספת. בנוסף, אמר האלוף כי "נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב", דבר שלא בוצע.

על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית. "אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום. לצד זאת, לא נקבל מקרים שבהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך", אמר מפקד פיקוד המרכז. הלוחם אשר תועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו.

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, גינה הבוקר את ה"שיימינג" למפקד גדוד צבר, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "ביממה האחרונה אני עד לשיח אלים, פוגעני ומשמיץ ברשתות החברתיות כלפי מג״ד צבר, קצין איכותי ומצטיין. אין מקום לשיח מהסוג הזה כלפי מפקדים שפועלים לילות כימים למען ביטחון המדינה".

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר הבוקר: "הממשלה החדשה עוד לא נכנסה לתפקידה וכבר שריה מסיתים את חיילי צה״ל נגד המפקדים שלהם. ההסתה הפרועה שמובילים השרים והח״כים נגד הרמטכ״ל, אלוף הפיקוד ונגד המג״ד, סגן-אלוף אבירן אלפסי, היא מסוכנת והרסנית והיא על ראשה של הממשלה החדשה".

"הלוחמים שלנו לא יכולים לקבל משרים וחברי כנסת אישור להפר פקודות של מפקדיהם", הוסיף לפיד, "חייהם וחיינו תלויים בכך שיהיה לנו צבא חזק עם שרשרת פיקוד ברורה ומשמעת קרב. ההסתה הזו, המתחפשת ל״גיבוי״, מסוכנת, חסרת אחריות ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל".

 

לוחם גבעתי עימותים בחברון פעילי שמאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד