כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הסנאט הפולני אישר

2023 תהיה שנת זיכרון למרד גטו ורשה בפולין

הסנאט הפולני אישר אתמול כי שנת 2023, בה יציינו ברחבי העולם שמונים שנה למרד גטו ורשה, תהיה שנת זיכרון לגיבורי המרד. "הסנאט נותן כבוד לנופלים ולאלה ששרדו והרימו את קולות המחאה שלהם נגד התוכניות להשמדת האומה היהודית עד סופה", נכתב בהחלטה

2023 תהיה שנת זיכרון למרד גטו ורשה בפולין
שגריר ישראל מקבל את ההחלטה הרשמית צילום: באדיבות המצלם

פולין: הסנאט אישר ששנת 2023 תהיה לשנת זיכרון לגיבורי וגיבורות מרד גטו ורשה, שבו התקוממו יהודי הגטו נגד הנאצים שבאותה עת שילחו אותם למחנה ההשמדה טרבלינקה. 88 סנאטורים הצביעו בעד, ואיש לא התנגד או נמנע בהצבעה.

בהחלטה צוין כי הגרמנים שמו 400,000 אנשים בתחום הגטו, וש"עשרות אלפים מתוכם מתו ממחלות ומרעב. ב-22 ביולי 1942 החלו הגרמנים בגירוש גדול של אסירי הגטו למחנה ההשמדה הגרמני בטרבלינקה, שהסתיים עם מותם של כמעט 300,000 יהודי ורשה. בסתיו של בשנת 1942, לאחר סיום פעולה זו, נותרו בגטו כ-60,000 איש, בעיקר צעירים, המועסקים בבתי מלאכה לייצור גרמני".

בהמשך כתב ההחלטה נכתב עוד אודות המרד: "ב-19 באפריל 1943 פתחו יהודי ורשה בפעילות חמושה. הם נאבקו בגרמנים, אך המורדים לא יכלו לקוות לניצחון. הם הונעו מהרצון לנקום בגרמנים ולהסב לאויב את ההפסדים הגבוהים ביותר שאפשר. הם בחרו למות עם נשק בידיים".

עוד נכתב, כי "זו הייתה תגובה חסרת תקדים לחייתיות של הנאצים הגרמנים, ששמו לעצמם למטרה לרצוח את העם כולו... גבורתם של אלה שעמדו נגד מכונת הפשע הייתה יוצאת דופן. לכמה מאות לוחמים לא היה סיכוי להביס את האויב, אבל הם עשו הכל כדי שהעולם ישמע. מרד הגטו, המונצח היום בכמה מקומות בוורשה, הוא אחד האירועים הסמליים והמתוארים ביותר בתולדות השואה".

שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב לבנה צייץ בעמוד הטוויטר שלו: "היה לי הכבוד לקבל את ההחלטה הרשמית הזו מידיו של יו"ר הסנאט פרופ׳ גרודצקי".

פולין סנאט גטו ורשא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד