י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פוטנציאל אדיר

"בעיר נתיבות יש את כל המאפיינים של צמיחה שהופכים אותה לדבר הבא של ישראל"

חן דילמוני, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת 'גינדי בליב', משוכנע שנתיבות בדרכה להפוך למותג אזורי הודות לפיתוח המואץ, הנגישות התחבורתית ועתודות הקרקע שיביאו להכפלת האוכלוסייה תוך שנים ספורות. "אין ספק שנתיבות נושאת פוטנציאל אדיר למגורים ולהשקעה"

"בעיר נתיבות יש את כל המאפיינים של צמיחה שהופכים אותה לדבר הבא של ישראל"
נתיבות צילום: Nati Shohat/Flash90

שמה של העיר נתיבות עולה לא מעט בהקשר של הקהילה החרדית שהתפתחה במקום סביב ישיבת הנגב, המכונה כיום ישיבת 'שכר שכיר' מייסודו של הגאון רבי יששכר מאיר זצ"ל. עד לפני שנים נחשבה נתיבות לעיר פריפריאלית בדרום הארץ, אך בשנים האחרונות היא הולכת ומבססת את מעמדה כעיר מרכזית ובעלת השפעה אסטרטגית על הדרום כולו. איך שלא מסתכלים על זה, נתיבות עוברת מהפכה של ממש בכל היבט אפשרי – נגישות תחבורתית, מקומות תעסוקה, מוסדות חינוך, חיי קהילה, פארקים ירוקים ותוכניות שלא פוסקות. בכך, היא מסתמנת כאחת הערים המבטיחות בישראל.

אחד האנשים שמכירים היטב את ההתפתחות של העיר הוא חן דילמוני, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת 'גינדי בליב', המחזיקה בעשרות דירות שנבנו לאחרונה בעיר. "לפני כשנה", הוא מסביר, "ערכנו ניתוח מעמיק של מאפייני השכונה החדשה 'נווה שרון' ההולכת ומוקמת בנתיבות. למדנו את התב"ע ל-4 שכונות חדשות שעתידות להיבנות שם, את הסכם הגג שהזרים 4.7 מיליארד שקלים לבניית 13,000 יחידות דיור, את הפיתוח המואץ והמיקום הגיאוגרפי. כל אלה הביאו אותנו להבנה שבעיר נתיבות יש את כל המאפיינים של צמיחה שהופכים אותה לדבר הבא של ישראל".

בנוסף לפיתוח המקיף והתוכניות העתידיות שצפויות לחולל מהפכה בעיר, בחברת 'גינדי בליב' נתנו את הדעת גם לאיכות החיים ההולכת ונרקמת בנתיבות. "יש בנתיבות שילוב שטומן בתוכו פוטנציאל רב", אומר דילמוני. "מצד אחד יש את הרכבת במרחק 5 דקות נסיעה מהשכונה החדשה שמחברת את העיר עם המרכז, את החיבור המהיר לכביש 25, ומאידך העיר עצמה מציעה את כל מה שמשפחה צריכה – בתי ספר חדשניים, מקומות תעסוקה, מבני ציבור ופארק ענק וירוק לאורך נחל בוהו. כל אלה מביאים את נתיבות לקדמת הבמה בקרב משפחות וזוגות צעירים".

גינדי באה לעיר

חברת 'גינדי בליב' הינה חברת-בת של 'גינדי החזקות' המפורסמת, מחברות הנדל"ן המובילות במשק הישראלי. פעילותה של החברה-הבת מתמקדת בשוק השכירות ארוכת-הטווח. היא רוכשת דירות במטרה להשכיר אותן לשנים ארוכות, ומאז תחילת פעילותה לפני כשנה וחצי כבר רכשה מעל 1,000 דירות ברחבי הארץ בהיקף של כשני מיליארד שקלים. עד סוף השנה בכוונתה להשכיר ולהפעיל מעל 250 דירות, אותן היא רכשה בערים כמו בני ברק, נתיבות, תל אביב, נתניה, באר שבע ועוד. "אנחנו למעשה רוכשים דירות מקבלנים טובים באזורים אסטרטגים", מסביר דילמוני.

במסגרת פעילותה זו, החברה בוחרת נכסים טובים בעלי פוטנציאל מגורים והשבחה ורוכשת אותם במטרה להשכירם לטווח ארוך. חלק מהדירות, כמו במקרה של שכונת 'נווה שרון' החדשה, יוצאות למכירה בשוק החופשי. "בשכונת נווה שרון", הוא אומר, "רכשנו עשרות דירות מתוך אמון רב בפוטנציאל הצמיחה של העיר נתיבות. ערכנו בדיקה מדוקדקת ויסודית לעיר, לשכונה, לפרויקט הספציפי שבנתה חברת 'אסום' ולכל הסביבה. ביצענו ניתוח מקיף שהביא אותנו לבחור בפרויקט כמתאים עבור משפחות, ומכלל הדירות שנבנו בחרנו את הדירות הטובות ביותר. היה לנו חשוב שזה יהיה הכי מתאים למשפחות ברמת הפרט הקטן ביותר".

והוא מרחיב על ההתאמה למשפחה. "חיפשנו בדירות מענה למשפחות ברוכות ילדים המאפיינות את הביקושים בשכונה. זה מתחיל בחשיבה פנימית – האם יש מקום מוגדר לכל צורך כמו למשל מטבח גדול, סלון מרווח, מרפסת גדולה, מחסן צמוד לדירה וכדומה. חיפשנו דווקא דירות בעלות חמישה חדרים ולא פחות, כדי שתהיה התאמה למשפחות גדולות. החשיבה החיצונית כוללת את מבני הציבור, הגינות הציבוריות והפארקים הירוקים, אליהם יכולים הילדים לרדת לשחק לאחר הלימודים. מצאנו מכלול שלם שמספק מגורי איכות למשפחות ברמה הגבוהה ביותר".

גם למגורים וגם למשקיעים

פיתוחה של העיר נתיבות, לצד המענה שהיא נותנת לציבור החרדי הן מבחינת פתרון למצוקת הדיור במרכז והן בהיבט הקהילתי, מהווה מוקד משיכה לזוגות צעירים רבים. יש הרואים בה את ביתם הקבוע וקובעים בה את משכנם. אנשים אלה נהנים משלווה פסטורלית, חיי קהילה איכותיים, מוסדות חינוך ולימוד רבים לקהילות בני תורה שהוקמו בשנים האחרונות ומגורים ברמה גבוהה. הדירות במקום מרווחות ונוחות, והן מאפשרות להתגורר בהן עם משפחות ברוכות ילדים. במקום ישנם מקומות תעסוקה רבים, לרבות פארק תעשייתי שמכיל שורת חברות מובילות במשק הישראלי. אזור התעשיה מהווה עוגן כלכלי לעיר ולאזור כולו, וכמובן מספק מקומות תעסוקה רבים לעובדים במפעלים השונים.

כבר כיום מתגוררים בעיר מאות רבות של משפחות אברכים, היוצרים יחד קהילה איכותית שממנה הונבטו הזרעים הראשונים לייסודה של נתיבות כעיר העתיד של הציבור. אך לא רק זוגות צעירים חושקים בה, אלא גם לא מעט משקיעים שמזהים את הפוטנציאל הרב שגלום בעיר. ההבנה שערך הדירות בנתיבות עדיין לא משקף מיצוי של המחירים ועשוי לעלות בעתיד, יחד עם התכנון העתידי שצפוי להפוך את העיר למרכז העצבים של הדרום ולעוגן כלכלי משמעותי בו, מושכים לעיר משקיעים רבים ואף יזמים ש"בונים" עליה לעתיד ובהווה.

בין הרוכשים גם זוגות צעירים שרוכשים דירה במחיר נוח ומשכירים אותה כדי שתהיה דירה בבעלותם והם יוכלו לשכור באחת הערים בה הם מתגוררים בפועל. אחד הדברים שגורמים לעיר להיות אטרקטיבית מבחינת אנשים אלה, וכמובן מבחינת אלה שגרים בה בפועל, הוא הטבות המס שמעניקה המדינה לתושבי המקום  במטרה לעודד הגירה. "מלבד הפיתוח המואץ, החישוב הכלכלי הוא מניע משמעותי בדרך לבחירה לגור בנתיבות", מסביר דילמוני.

"ראשית, יש את נושא הטבות המס שהינו משמעותי מאד למשפחות ומושך בעיקר משפחות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. בנוסף, ישנו חיבור תחבורתי בין נתיבות לערי המרכז, כך שתוך זמן קצר ניתן להגיע למקום עבודה גם במרכז הארץ די בקלות. מגורים בעיר נותנים מעטפת שמוזילה עלויות באופן משמעותי – דירות זולות יותר מהמרכז, הטבות מס, הגעה מהירה ונגישה לעבודה וחיסכון במחייה עצמה. אם מדברים על משפחות, אלה פרמטרים שמשחקים תפקיד קריטי".

"אנשים מאמינים בנתיבות"

בנתיבות מתבססים עסקים רבים הממצבים אותה במקום גבוה מבחינת תעסוקה ושירותים. "המחירים בעיר משקפים עליית מחירים המלמדים על האמון הרב של היזמים במקום הזה", הוא מוסיף. "העירייה עצמה, נותנת דגש על שיפור חיי הקהילה. מי שגר ומי שרכש שם דירה יודע על מה מדובר. חלק משיפור חיי הקהילה מתבסס על האיתנות הפיננסית והפעילות הכלכלית בעיר, ובנתיבות בהחלט יש מענה בנושא הזה עם מקומות תעסוקה רבים ומגדלי משרדים שמתוכננים להיבנות בשנים הקרובות. מעל 400 העסקים הקיימים כיום ואלה שבדרך – כ-120 מפעלים שיעסיקו יחד כ-10 אלף עובדים בתחומים שונים לפי התכנון – מביאים הרבה קידמה לנתיבות".

מרכזי התעסוקה שמתפתחים בעיר הינם חלק בלתי נפרד מהצלחתה בהווה ובעתיד. "לאחר שתוכניות הפיתוח תסתיימנה, המגורים בנתיבות יהפכו למשאת חלומם של רבים, בעיקר צעירים", אומר דילמוני. "היא מציעה תמהיל מאד ייחודי למשפחות וזוגות צעירים, המאפשר להם לשדרג משמעותית את איכות חייהם בלי לשלם את המחיר של מגורים במרכז. מבחינת תפקודה ויכולותיה, היא עיר מרכזית לכל דבר. תוך שעה ורבע תושב העיר יכול להגיע לעבודה בתל אביב. השכונות החדשות מפותחות עם מרכזי תעסוקה חדשניים ושטחי מסחר שמחוללים את האפקט הכלכלי המקנה לתושבי העיר כוח קנייה משמעותי הנאמד בעשרות מיליוני שקלים בחודש. המרכזים הללו מהווים מנוע צמיחה משמעותי, ולא בכדי רואים מגמת הגירה חיובית כבר תקופות ארוכות עם ממוצע של 5 אחוזים. אנשים מאמינים בנתיבות".

מי שעוד מאמין בעיר הם היזמים. "בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר יזמים שרוכשים קרקעות בנתיבות כדי לבנות עליהן. הם יודעים לזהות היטב את הפוטנציאל של המקומות שנבחרים על ידם, וכיום בנתיבות פועלות חברות היזמות הגדולות בישראל. זה אומר שלנתיבות יש בשורה אמיתית לתושבי ישראל, והיזמים כבר גילו אותה. אנחנו מזהים שעל כל קרקע לשיווק ישנם קופצים רבים מהחברות הנמנות על השורה הראשונה בענף הנדל"ן. המשקיעים רואים את היזמים פועלים שם ומבינים שמדובר ביעד חם המהווה עבורם הזדמנות".

המחירים ימשיכו לטפס?

השאלה הגדולה ששואלים את עצמם הן רוכשי הדירות והן המשקיעים – היא האם ערכו של הנכס שיירכש היום צפוי לעלות בעתיד. רוכשי הדירות רוצים לדעת שהנכס שלהם משביח, ואילו המשקיעים מעוניינים לראות תשואה נאה על כספי ההשקעה שלהם. על שאלה זו משיב חן דילמוני כי הסימנים כיום בהחלט יכולים להעיד על האפשרות שהמחירים ימשיכו לעלות, כמובן עם הסתייגות נדרשת. "אנחנו לא נביאים ולא יכולים לקבוע בוודאות מה יעלה וכמה", הוא משיב. "עם זאת, יש המון סימנים המעידים על צמיחה עתידית שמצדיקה רכישה לצרכי מגורים והשקעה. נווה שרון היא השכונה הראשונה ששווקה במלואה עם כ-2,000 יח"ד, וישנם עוד שלבים בדרך. אנחנו עוד רחוקים ממימוש הפוטנציאל במלואו. הפיתוח שיקרה מכין את הקרקע ליום שהוא ימומש עם עוד יותר מ-10 אלף יח"ד חדשות".

העיר נתיבות, בניגוד לערים אחרות שנמצאות על המפה, מתייחדת בכך שהיא מציגה הישגים הלכה למעשה. ערים רבות מתהדרות בתכנון שעתיד להרחיב את גבולן ולאפשר להן להביא אוכלוסייה איכותית וצעירה, אך נתיבות מתהדרת בביצוע. "התכנון בנתיבות לא נשאר 'על הנייר'. המציאות מוכיחה שאוכלוסייה צעירה מגיעה, בניינים חדשים נבנים, המדינה תומכת עם הסכמי הגג ותנופת ההתפתחות מורגשת היטב. הנתונים לא משקרים – אלפי יח"ד שווקו ואוכלסו בתוך שש שנים בלבד בנתיבות, והיד עוד נטויה. בלב השכונות החדשות ישנה תחנת רכבת, הן נהנות מנגישות מרבית לכביש 25 וכל זאת לצד השקעות רחבות בתשתיות ופיתוח הנגישות מהעיר ואליה".

סיבה נוספת שהוא מאמין בערך של השכונה הוא ההשקעה בחינוך. "בסופו של דבר", הוא אומר, "מה שקובע את מעמדה של העיר לשנים קדימה הוא החינוך. החינוך הוא אבן היסוד של החברה, ואכן בנתיבות קיימת מהפכת חינוך ממשית. גם לציבור החרדי יש בעיר מוסדות חינוך איכותיים שמצמיחים את הדור הבא של נתיבות. הדור הזה, ככל הנראה, כבר יכיר נתיבות שהיא עיר ואם בישראל הנחשבת למעצמה אזורית של חינוך, כלכלה, תעסוקה ואיכות חיים. כבר כיום היא נהנית ממעמד של עיר חזקה ובעלת עוצמה באזור כולו, אך עם השנים היא גם עשויה להיות בשורה ארצית של פתרון איכותי ולא מתפשר למצוקת הדיור".

נתיבות גינדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד