כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קריאה לבטל את האזרחות

חוטפי החייל שהותירו אותו לגסוס, משתחררים

בחודש הבא משתחררים מהכלא כרים ומאהר יונס שב-1980 רצחו חייל מצומת חדרה. מאז היו בכלא והפכו לגיבורים לאומיים פלסטיניים. כעת עולה הדרישה לביטול אזרחותם הישראלית. ב-2012, החליט הנשיא דאז שמעון פרס לקצוב את עונשם עד לתחילת שנת 2023

חוטפי החייל שהותירו אותו לגסוס, משתחררים
כרים ומאהר יונס צילום: נציבות ההסברה של תנועת פתח

בחודש הבא צפויים להשתחרר מהכלא בני הדודים המחבלים כרים ומאהר יונס, ערבים ישראלים תושבי הכפר עארה שבגליל. בשנת 1980 חטפו השניים מצומת חדרה את אברהם ברומברג, חייל בחיל החימוש ששב לביתו מהבסיס. הם העלו אותו לרכבם, חטפו את נשקו האישי ובאמצעותו ירו בו. לאחר מכן הם זרקו אותו לגסוס בצד הדרך. הפיגוע תוכנן על ידי בן משפחתם סאמי יונס, ששוחרר בעסקת שליט. במקור נשפטו בני הדודים למוות, אך עונשם הומתק למאסר עולם בלתי קצוב. ב-2012, החליט הנשיא דאז שמעון פרס לקצוב את עונשם עד לתחילת שנת 2023, כך מדווח אחיקם הימלפרב בערוץ 7.

כעת, לקראת שחרורם המתקרב של בני הדודים, עולה הדרישה לבטל את אזרחותם הישראלית. מבחינה עקרונית ניתן היה לפעול לביטול אזרחותם של המחבלים יונס על בסיס החוק הקיים. סעיף 11 לחוק האזרחות, שתוקן בשנת 2008, מסמיך את בית המשפט לעניינים מינהליים לדון בבקשה של שר הפנים ולבטל את אזרחותו של מי שביצע מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל. רצח חייל צה"ל, בשל היותו חייל צה"ל, על רקע לאומני על ידי מחבל שרואה את עצמו כפלשתיני, הוא בוודאי הפרת אמונים למדינת ישראל. כמו כן נכללים בהגדרת החוק למונח הפרת אמונים גם פיגועי טרור.

בני הדודים יונס עומדים בכל הקריטריונים לביטול אזרחות: הם רואים עצמם כפלשתינים שרצחו חייל צה"ל כפלשתינים, נלחמו למען פלשתין ואפילו מקבלים כספים מהרשות הפלשתינית כתגמול על ביצוע מעשה הטרור, כפלשתינים.

ערוץ 7 דיווח כי סכומים גדולים שולמו למחבלים כתגמול על ביצוע פעולות טרור. בצו שנחתם על ידי שר הביטחון היוצא בני גנץ נחשף כי כל אחד מבני הדודים יונס קיבל את הסכום המדהים של 335,362 שקלים מהרשות הפלשתינית כאות הוקרה וכגמול על פעילותם נגד "הכובש הציוני". חלק מחברי הכנסת הערבים שמזוהים עם התנועה הלאומית הפלשתינית ומעריצים את מחבליה הביעו גם הם את תמיכתם הנחרצת בכרים יונס לאורך השנים. איימן עודה כתב בעבר כי ליונס מגיעה "חירות באופן מיידי".

חבר הכנסת אחמד טיבי נראה בסרטון מ-2019 מישיר מבט למצלמה ואומר את הדברים הבאים: "37 שנים למנהיג בכלא, הן פרק הזמן הארוך בתולדות האנושות. השם הזה נקשר בהיסטוריה של המהפכה הפלשתינית. כרים ואיתו כל הלוחמים ועמיתיו, בכלא ומחוצה לו, בהכרח יגיעו לדבר הרצוי – החירות. החירות לפלשתין. הכיבוש יסתיים ואנו רוצים להיפגש איתו בוואדי עארה, לשמוע את צהלולי אימו של כרים כאשר היא מקבלת בברכה את בנה המנהיג חופשי, אצילי, גאה – בדיוק כמו פלשתין עצמה". באותו סרטון טיבי העיד על עצמו כי הוא מכיר את כרים היטב מכיוון שהוא מבקר אצלו רבות בכלא.

אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת 'אם תרצו' אומר: "אנו מצפים מהממשלה הלאומית שתקום שתפעל באופן מיידי לשלול את האזרחות של כרים ומאהר יונס. אסור לשר הפנים להסכים למציאות ההזויה שבה מחבל רוצח שפל ואכזר משתחרר ויסתובב חופשי בין אזרחי המדינה. ישנו הבדל תהומי בין עבריין פלילי שמסיים לרצות את עונש המאסר שלו ובין מחבל". שוורצר מעדכן גם כי "ברגע שיוכרז על שר הפנים החדש נצא בקמפיין שיקרא לציבור ללחוץ על השר לשלול את האזרחות לפני שיהיה מאוחר מדי".

 

פלסטינים מחבלים טרוריסטים רצח חייל הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד