כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שיקולי תקציב

שערורייה: החיילים לא יקבלו את הערכה הרפואית

בזרוע היבשה של צה"ל החליטו לאחרונה להפסיק לחלק למתגייסים הקרביים החדשים את ערכת "שומר אחי", עקב קיצוץ תקציבי. מדובר בערכה שאותה קיבלו מדי שנה עשרות אלפי לוחמים בצה"ל ביום גיוסם. "חוסכים איפה שיש להשקיע הכי הרבה", אמרו גורמים בצה"ל

שערורייה: החיילים לא יקבלו את הערכה הרפואית
חיילי צה"ל. אילוסטרציה. צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

בזרוע היבשה של צה"ל החליטו לאחרונה להפסיק לחלק למתגייסים הקרביים החדשים את ערכת "שומר אחי", עקב קיצוץ תקציבי. כך דווח יואב זיתון באתר Ynet. מדובר בערכה שאותה קיבלו מדי שנה עשרות אלפי לוחמים בצה"ל ביום גיוסם.

על פי הדיווח, הפסקת החלוקה החלה ואלפי חיילים קרביים כבר מסתובבים ללא האמצעים שעד לא מכבר ניתנו בערכה. נכללו בה חוסם עורקים מתקדם עם נקודת לחץ ואפשרות להניחו ישירות על בגד הפצוע, עם סקוצ'ים ותופסנים לנוחות ויעילות; תחבושת אישית אלסטית חדשנית; משקפי מגן למניעת פגיעת רסיסים בעיניים; ואטמי אוזניים.

במאות מקרים אותם אמצעים סייעו להצלת חיים בשטח, בעיקר בעקבות אובדן דם, גורם תמותה מרכזי בפציעות של לוחמים. לפי נתונים, מלבד מאות מקרים של טיפולים בערכה בשטח בפציעות של חיילים שאינן מסכנות חיים, היא סייעה גם להציל חיים, פשוטו כמשמעו. ב-2020 הצילו באמצעותה תשעה חיילים ממוות, בשנה שעברה 13 חיילים ניצלו בעזרה והשנה עד כה - 15 חיילים.

גורמים בצה"ל אמרו ל-ynet: "חוסכים במקום שבו צריך להשקיע הכי הרבה – הצלת החיים של החיילים. 'שומר אחי' מנע פציעות קשות ואף מקרי מוות במקרים רבים ומוכחים, שמר על עיני החיילים בפיצוצי מטענים, והיה יעיל גם בתקריות בטיחות רבות שהסתיימו בפציעה חמורה פחות. מדובר באמצעים אישיים וקריטיים להצלת חיים בבט"ש ובחירום". בצה"ל סרבו להתייחס לטענות, אך אישרו כי חלוקת האמצעים הופסקה משיקולי תקציב.

בנוסף במרפאות רבות בצה"ל נרשם מחסור חריף בתרופות ובאמצעים רפואיים שונים. הדבר מושפע ממחסור כללי במשק של תרופות, בהן גנריות. בצה"ל מספקים מענה חלופי בדמות שליחת החיילים לבתי מרקחת אזרחיים, אך הדבר יוצר טרטור ועיכובים.

מדובר צה"ל נמסר ל-Ynet: "בעקבות המחסור הלאומי בתרופות נערך חיל הרפואה לספק מענה רציף לחיילי צה"ל בכמה דרכים, ביניהן מתן מענה תרופתי חליפי המתאים להתוויות הקליניות הרלוונטיות. חיל הרפואה פועל לייבוא תרופות מסוימות שאינן רשומות, זאת בהתאם לנהלים של משרד הבריאות. במידה ומתאפשר, מופנים המטופלים לבתי מרקחת אזרחיים, שלהם הסכם עם צה"ל. השירות הרפואי לא נפגע ומתקיים מעקב תדיר אחר מלאי התרופות לצורך שמירה על המענה הרפואי למשרתים".

חיילי צה''ל תרופות דובר צה''ל קיצוצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד