כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הערב: הלווית הנגיד רייכמן • ארונו מגיע במטוס פרטי

ארונו נחת בנתב"ג • הלוויה תצא בשעה 20:30 מבית המדרש הגדול 'אהבת תורה' ברחוב סורוצקין בירושלים - להר המנוחות

הנגיד הרב משה  רייכמן ז"ל
הנגיד הרב משה רייכמן ז"ל



עולם התורה בישראל התעטף אמש (מוצאי שבת) בכאב וצער בשל פטירת תומך עולם התורה, הנגיד הרב משה יוסף רייכמן ז"ל שנפטר ביום שישי בביתו, בטורונטו שבקנדה.

הלוייתו התקיימה עם צאת השבת בטורונטו, בהשתתפות אלפים. ארונו הגיע לארץ ישראל במטוס פרטי. ומטוסו נחת לפני זמן קצר.

הלוויתו תצא בשעה 20:30 מבית המדרש הגדול 'אהבת תורה' ברחוב סורוצקין בירושלים, להר המנוחות, שם יטמן.

בעשור האחרון נחלש, אך המשיך בכל כוחו בעבודת ד', כשהוא יושב שעות עם חברותות ולומד תורה מתוך עמל ויגיעה, משמש דוגמא וסמל לכל מכריו ובני משפחתו, לייקור התורה.

זכה שכל צאצאיו ונכדיו הם אברכים מופלגים השוקדים על התורה ועמלים בה, מרביצי תורה ומשמשים בתפקידים תורניים חשובים.

בביתו נערכו מניינים לתפילה בשבת קודש כשביתו משמש כבית ועד לחכמים.

בחודשים האחרונים חלה במחלה קשה, ובשבועיים האחרונים החמיר מצבו. ביום שישי האחרון ערב שבת פרשת חיי שרה, בשעה 12.00 בצהרים (שעון טורונטו) השיב את נשמתו ליוצרה בביתו, למגינת ליבם של מכריו ובני משפחתו, ורבבות בני תורה שזכו ליהנות ממפעלותיו הכבירים.

ישיבה לקירוב צעירי מרוקו

הרב משה יוסף רייכמן ז"ל, נולד בראש השנה תרצ"א בעיר וינה שבאוסטריה, להוריו הנדיב המפורסם הרב שמעיהו ז"ל ולאמו מרת רבקה ע"ה, שהיו ידועים כבעלי חסד גדולים שביתם היה פתוח לרווחה לכל נצרך ונזקק. בבית זה ספג את "אהבת החסד" המפורסמת שאפיינה אותו כל ימי חייו, כשהוא מיישם את הדוגמא האישית שראה אצל הוריו.

בהיותו ילד צעיר, בעלות הצורר הנאצי לשלטון, נמלטה המשפחה מוינה לטנג'יר שבמרוקו, שם שהתה בימי המלחמה .

בשנות שהותו במרוקו, הקים המנוח ז"ל כשהוא עדיין רך בשנים, ישיבה לקירוב נערים צעירים מבני המקום, כשהוא טורח ומתרוצץ ממקום למקום להביא עוד ועוד נערים ולפתח את המוסד שהקים. הייתה זו הפעילות הציבורית הראשונה שלו, שלימים חבקה עולם.

את הבחורים שאסף היה שולח לישיבת "תורת אמת" בלונדון שעמדה בראשות הגאון הצדיק רבי משה יהודה ליב שניידר זצ"ל ובנו הגאון רבי גדליה זצ"ל, שם הפכו את הבחורים לבני תורה בכל ישותם, ועד מהרה היו הבחורים מפארים את עולם התורה וגדלים מעלה מעלה בתורה ויראת שמים.

בין התלמידים שהגיעו ממרוקו לישיבת תורת אמת, 'שניידערע'ס ישיבה', ניתן לציין את הגאונים הגדולים לבית משפחת טולידנו, שנתפרסמו לימים כגדולי ראשי הישיבות ומקימי עולה של תורה.

הרב משה יוסף ז"ל דאג לבחורים הללו לכל מחסורם, חיזקם ועודדם ואף מסר להם שיעורי תורה.

סיפור ידוע שסופר על תקופת לימודיו של רבי משה בישיבת "תורת אמת": בתקופת המלחמה שרר מחסור חמור והישיבה הגיעה לפת לחם כפשוטו. לראש הישיבה רמ"י שניידר זצ"ל לא היה מהיכן לכלכל את הבחורים. רבי משה יוסף זצ"ל התנדב ללכת מידי בוקר מרחיק רב בכדי להביא לחם לבחורים ממאפיה יהודית ששכנה במרחק והסכימה לתרום לבחרים את שאריות הלחם שנותרו מאתמול.

בקור עז ותחת הפגזות צעד הבחור משה רייכמאן מידי יום בכדי להביא לבחורים את מזונם. ראש הישיבה רמ"י שניידר זצ"ל בירכו שבזכות מצוה זו יזכה "שהוא יתן לחם לכל העולם", ברכה שהתקיימה במלואה.

ימי פוניבז': "התחבב על כל ראשי הישיבה"

יבלחט"א ראב"ד העדה החרדית, הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, שלמד עמו בישיבת "תורת אמת" באותה תקופה, התמנה לעורר את הבחורים עם שחר ונתברך ע"י ראש הישיבה זצוק"ל שיזכה להפיץ תורה בכל העולם. לימים התבטא רבי משה זצ"ל "חבל שלא התחלפתי עמו בברכה".

לאחר המלחמה עברה משפחת רייכמן כולה לטורונטו שבקנדה, והמנוח עלה לארץ ישראל ללמוד בישיבת פוניבז'. בתקופה זו זכה להתקרב מאד גם לחזון איש וכן התקרב במיוחד לרז"ר בענגיס זצ"ל ראב"ד 'העדה החרדית'.

בתקופת לימודיו בישיבת פוניבז' התחבב מאד על ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל וכן על כל ראשי הישיבה, המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין, הגר"ש רוזובסקי והגר"ד פוברסקי זצ"ל. בהיותו בישיבה היה שקוד על תלמודו יומם ולילה בהיכל הישיבה.

בהגיעו לפרק האיש מקדש נשא את רעיתו לאה תחי' בתו של הגאון רבי משה פלדמן זצ"ל.

מטורונטו ניהל עסקים חובקי עולם

שנים אחדות לאחר נישואיו העתיק את דירתו לטורונטו שבקנדה לצד הוריו, ושם הקים את עסקיו חובקי העולם בתחומי הנדל"ן, הגז והנייר.

לצד עיסוקיו בענייני הפרנסה לא זנח לרגע קט את עסק התורה ובכל רגע פנוי היה צולל ללימוד הגמרא, גם כשעסקיו המסועפים עלו ושגשגו נשאר רבי משה זצ"ל 'בן תורה' בכל ישותו.

בשנים הבאות הפכה החברה המשפחתית, אולימפיה אנד יורק, להצלחה מסחררת. ובתוך שנים אחדות הפכה החברה לאחת מחברות הפיתוח והנדל"ן הגדולות בעולם, ומשפחת רייכמאן היתה לאחת מ-12 המשפחות העשירות בתבל.

בהונו הרב זכה להחזיק להקים ולכלכל את כל מוסדות התורה בטורונטו ובארה"ק, בתחילת הדרך הקים 'כולל אברכים' ראשון בטורונטו, כשהוא מביא לעמוד בראשו את הגאון רבי שלמה מילר מלייקווד תלמידו המובהק של הגר"א קוטלר זצ"ל, כשהוא מציין שכאשר רוצים לפתוח מקום תורה יש להקים כולל לאברכים שיהווה את הבסיס לכל ההתפתחות התורנית של הקהילה.

שינה את הסתכלות עשירי העולם היהודי

דאג לרכוש מכספו דירות עבור האברכים בכדי שירצו להתיישב במקום וכך תתפתח קהילה של בני תורה, ואכן מאז נוסדו באמצעותו מוסדות תורה וחינוך, והקהילה גדלה ופרחה. עד לפני כעשרים וחמש שנים מימן את כל "בית יעקב" תלמודי התורה, וכל מוסדות החינוך שקיימים בטורונטו מהונו האישי וללא כל עזרה מגורמים אחרים או תקצוב ממשלתי כלשהו.

כל מוסדות התורה והחסד בעולם היהודי, ישיבות וכוללים, חדרים ובתי ספר, נתמכו על ידו ביד
נדיבה ובלב רחב. אחד ממכרי המשפחה מסביר שלמעשה משה היה הראשון שהמציא את המושג "החזקת תורה" בקנה מידה רחב, גבירים רבים צעדו בעקבותיו וראו בו מורה דרך להחזקת תורה, במעשיו הכבירים הצליח לחולל שינוי בהסתכלות של עשירי העולם היהודי על הצרכים התורניים ההולכים ומתפתחים.

בשנות התש"מ עולם התורה והישיבות בארה"ק עמדו בפני משבר כלכלי חמור, רבי משה התגייס בכל כוחו ומאודו והקים קרן הצלה לעולם התורה, שתמכה במאות מליוני דולרים בכל עולם התורה והישיבות.

גם את נתינותיו הכבירות היה נותן בצנעא, הקפיד שבשום מקום לא יוזכר שמו, מלבד בשני מוסדות שהקים על שמו ולעילוי נשמתו של אביו זצ"ל: "ישיבת בית שמעיה" בבני ברק ובטורונטו. מלבדם לא הסכים בשום אופן ששמו יוזכר בכל צורה שהיא.

הקפיד מאד שדלתו תהיה פתוחה בפני כל ראש ישיבה ומרביץ תורה, מבלי צורך ב"קשרים ופרוטקציות" מיוחדים, קיבל כל אחד במאור פנים לבבי, והאזין ברוב קשב לכל בקשה כשהוא מתייחס בכובד ראש וממהר לפתור וליישם את כל הדרוש. היה ענוותן גדול מאד וביטל את כל ישותו למרביצי התורה ולבקשות שהגיעו לפתחו.

לבו היה פתוח גם לבקשות של הכנסת כלה, צרכים רפואיים ושאר צרכי עמך בית ישראל, כשלכל מקרה הא מעניק ביד רחבה ופתוחה.

היה איש אמונו של הגרמ"מ שך בעל האבי עזרי זצ"ל בכל העניינים, התבטל לפניו כעבד ופעל במדויק בכל מה שהורה לו. בכל פעם שהגיע לישראל היה נכנס למעונו. הרב שך אף התבטא לא אחת כי רבי משה זצ"ל הוא "חד בדרא בהחזקת תורה"

את הסכום הראשוני להקמת העיתון 'יתד נאמן' מימן רבי משה וכן בנושאים רבים בהם היה נדרש גב כלכלי איתן נקרא רבי משה אל ה'דגל'.

לפני כעשרים שנים חלה ירידה בעסקיו של רבי משה. תקופה לאחר מכן השקיע בפרוייקט נדל"ני גדול בלונדון ועסקיו השתקמו.

ביחד עם אחיו הרב יששכר דב, הקים קרן שהעניקה מענקים מיוחדים לכל זוג צעיר שחפץ להתגורר בערי הפריפריה. עולם התורה המתפתח בצעדי ענק בכל יישובי וערי הארץ נזקף לזכות פעולות אלו.

פינה חמה לתורת בני עדות המזרח

מקום מיוחד היה שמור בליבו לתורת בני עדות המזרח, כשעוד בימי שהותו במרוקו החל להפריח את שממות העדה, השקיע רבות בהקמת ישיבות ומוסדות תורה לציבור בני התורה מבני עדות המזרח, בהוראת רבינו הגדול זצוק"ל נטל חבל פעיל בהקמת תנועת ש"ס לפני כשלושים שנה, וגם זאת בשל קרבתו הגדולה לבני עדות המזרח. כמו"כ הקים את מוסדות "אוצר התורה" שסייעו לעולים מארצות המזרח.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך בניו רבי יששכר דב (בארי) רבי יחזקאל, חתניו: רבי ישראל מילר ראש כולל בטורונטו, רבי שמואל האואר ורבי העניך ברכפלד . אחיו מגדולי מחזיקי התורה בדורינו הר"ר יששכר דב (אלברט), ורבי יצחק אייזיק נכדים ונינים שכולם צועדים בדרך התורה והיראה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
משה רייכמן לוויה קנדה הר המנוחות ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד