כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לירות כדי להרוג

צפון קוריאה מנסה למנוע מאזרחים לערוק

צפון קוריאה טוענת כי ביצורים חדשים שנבנו בגבול עם סין, מטרתם "לירות כדי להרוג" לכל מי שנחשד בניסיון לברוח מהמדינה המבודדת. בינואר 2020, צפון קוריאה הפכה למדינה הראשונה בעולם שאטמה לחלוטין את גבולותיה בטענה שהיא פועלת לבלימת התפשטות הנגיף

צפון קוריאה מנסה למנוע מאזרחים לערוק
חיילים בצבא צפון קוריאה צילום: unsplash

קוריאה הצפונית הגבירה באופן דרמטי את האבטחה בגבולה הצפוני עם סין, והקימה גדרות, חומות ומגדלי שמירה חדשים באמתלה למנוע מכל מי שחולה בנגיף הקורונה להיכנס למדינה. אך ארגון זכויות אדם תיעד את העבודה והגיע למסקנה שהסיבה העיקרית לביצורים החדשים היא למנוע מצפון קוריאנים להימלט מרעב ודיכוי פוליטי בבית.

הדו"ח, פורסם ב-19 בנובמבר על ידי Human Rights Watch בניו יורק, יחד עם צילום לוויין של כ-300 ק"מ של הגבול עם סין. כל הגבול הצפוני של צפון קוריאה משתרע על פני יותר מ-1,300 קילומטרים וכולל גם קטע קצר עם רוסיה.

אנליסטים בחנו את המתקנים על הגבול מאז החלו לדווח על המקרים הראשונים של קורונה בסין בסוף 2019. "ניתוח ראשוני מצביע על כך שמתחילת 2020, הרשויות הקימו גדרות ראשוניות חדשות במספר אזורים, הקימו גדרות משניות, שדרגו גדרות ראשוניות קיימות, שיפרו או הרחיבו שבילי סיור ובנו מגדלי שמירה חדשים ועמדות לאורך כל הגבול", נכתב בדו"ח שפורסם בתאגיד השידור הגרמני DW.

ארגון זכויות אדם HRW ביצע בדיקה מעמיקה במיוחד של קטע הגבול קרוב לעיר הווריונג לאורך נהר טומן בסין. חלק זה של הגבול שימש זמן רב מבריחים ועריקים מכיוון שהנהר רחב ורדוד, מה שמקל על המעבר. בשנת 2019, הקטע באורך 7.4 ק"מ היה מגודר כמעט במלואו והיו בו חמישה מגדלי שמירה.

באפריל 2022, תמונות לוויין חדשות הראו שנבנו 169 עמדות שמירה נוספות, עם 9.5 ק"מ של גדרות, ועוד 9.2 ק"מ של גידור משני חדש. בינואר 2020, צפון קוריאה הפכה למדינה הראשונה בעולם שאטמה לחלוטין את גבולותיה בטענה שהיא פועלת לבלימת התפשטות הנגיף.

באוגוסט של אותה שנה הודיעה צפון קוריאה גם על יצירת "אזורי חיץ" באזורי הגבול, כאשר חיילים קיבלו פקודה "לירות כדי להרוג" בכל מי שנמצא בתוך האזורים, מובן שההנחיה עדיין בתוקף.

המחסומים לא עצרו את הנגיף להיכנס לצפון, אבל הם מוכיחים שהם יעילים בהפחתת מספר האנשים שעורקים. בשנת 2019, 1,047 עריקים הגיעו בשלום לדרום קוריאה, אך נתון זה ירד ל-229 ב-2020 ול-63 בלבד ב-2021.

המספר עבור כל שנת 2022 צפוי להגיע לשפל נוסף. רק שמונה עריקים סיימו את המסע ברבעון השני של השנה הנוכחית וקבוצות המסייעות לעריקים מעריכות שהנתון לשנה כולה יהיה מתחת ל-50.

צפון קוריאה סין קורונה עריקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד