ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בשל פגיעה באדמו"ר: שביתה בקרעטשניף

בבית הספר קרעטשניף ברחובות, ספגו בנות החסידות נאצות מבנות חצרות אחרות • חסידי קרעטשניף השביתו הלימודים

האדמו"ר מקרעטשניף. צילום:
האדמו"ר מקרעטשניף. צילום:



זעזוע ברחובות: השסע בקהילה החרדית המקומית, מאז תקופת הבחירות, עולה מדרגה.

תלמידות הלומדות בבית הספר 'בנות אסתר' קרעטשניף, שאינן נמנות עם החסידות, ביזו את האדמו"ר מקרעטשניף נשיא המוסדות, והתנכלו לבנות משפחתו של הרב פנחס הומינר, שהיה נציג החסידות ברשימה המשותפת לקהילה ול'בית היהודי' שרצה למועצת העיר בבחירות תחת הסימן 'טבג'.

בעקבות כך, החליטו ההורים להשבית את הלימודים בבית הספר, עד לטיפול בפרשה.

קהילת קרעטשניף רצה במשותף למועצת העיר עם 'הבית היהודי'. הקהילה הליטאית, שבינה ובין קרעטשניף - היחסים מתוחים, חברה לש"ס ורצה ברשימה נפרדת. הקהילה החסידית הנוספת של ויז'ניץ ודז'יקוב, לא נקטה עמדה בעניין.

אלא שהקהילה הליטאית, כך מאשימים בקרעטשניף, הצליחה לגרום לתסיסה בקרב חלק קטן מקהילות ויז'ניץ ודז'יקוב, ועודדו את תקיפת קרעטשניף ומנהיגה. כך נוצר פילוג בין התומכים ברשימת 'טבג' לבין אלו שתמכו ברשימה השנייה - 'שסד'.

כ25% מתוך כלל תלמידות בית הספר 'בנות אסתר', נמנות על קהילות אחרות. בתקופה הטעונה שלפני הבחירות, הבהירה מנהלת בית הספר הגב' סימא ליכטנשטיין, כי היא אוסרת על כל פעילות פוליטית בין כתלי בית הספר.

קללות נגד הרבי

במהלך כל התקופה, דרש האדמו"ר ותבע מחסידיו, כי לא יגררו לשום התנצחות ועימות בתקופה זו. "עלינו להיות מהנעלבים ואינם עולבים. אנו נעשה את שלנו ויסכרו פי דוברי שקר".

יש לציין, כי האדמו"ר שומר בקפדנות על הנייטרליות של מוסדותיו, מכיוון שלומדים בהם גם חניכים בני קהילות אחרות. "הוא מעולם לא הגיע לבקר אפילו בתלמוד התורה של החסידות, כדי למנוע רינונים, כאילו והוא מבקש בכך 'לכפות' את חסידות קרעטשניף על אחרים ולהכפיף אותם למרותו", אומרים בקרעטשניף.

הנהגה זו, לצד הצוות המקצועי והרמה הגבוהה, הביאה לכך, שלמוסדות, יצאו מוניטין בכל העיר ורבים מבני הקהילות החסידיות, שולחים לכאן את צאצאיהם.

אך למחרת הבחירות, התברר כי פנחס הומינר לא הצליח להיכנס את המועצה. תלמידות, שהינן בנות משפחתו של הרב הומינר, ספגו נאצות והתנכלויות, כתוצאה מההסתה לה היו עדות, ככל הנראה בביתן. "נצחנו אתכן", התריסו הבנות. אותן בנות מיעוט, אף החרימו את בנות ה'רוב' במשחקם.

"מי שהצביע לבית היהודי, הוא בעצם חילוני", הוסיפה מישהי שמן למדורה. אחת מבנות החסידות, אחיינית של הומינר, אף הייתה קרבן לאלימות פיזית.

אבל השיא הגיע כאשר אחת מהן התבטאה נגד האדמו"ר עצמו: "הרבי שלכם אינו מתנהג כיהודי, אם החליט ללכת עם 'הבית היהודי', עליהם אמרו גדולי ישראל שהם 'בית של גויים'. הוא מביא קללה על עירנו".

כמה אברכים, הורים לבנות מהחסידות, החליטו שלא לעבור על כך בשתיקה והם נכנסו אל האדמו"ר, כדי להתלונן בפניו על מה שקרה.

"איננו מוכנים לספוג פגיעה אנושה וחצופה כזו באדמו"ר ובחסידות, מפי בנות שלומדות בתוך בית ספרנו. זו שערורייה", טענו האברכים בפני האדמו"ר.

לא ניתן להבליג

ואכן, במהלך הסעודה השלישית, התייחס האדמו"ר לנושא, לאחר שגולל בקצרה את מה שעבר על החסידות בימים האחרונים.

"כל הזמן", הבהיר האדמו"ר, "ביקשתי מכם להבליג. אבל במקרה דנן, הסיפור שונה. אינני יכול לתבוע מאברכים שטוענים, כי יש כאן ניסיון בוטה להחריב ולמוטט את ערכי החינוך, לשתוק".

למרות שהאדמו"ר לא נקט בעמדה מוצהרת, המחייבת אותם לפעול, הרי שהם ראו בכך אור ירוק לפעילות. אמש, החליטו ההורים על השבתה חלקית כאקט של מחאה. הם שיגרו להנהלת בית הספר, הנמנית כמובן על החסידות, הודעה, כי הם לא ישלחו את בנותיהם ללימודים, עד שינקטו צעדים נגד התלמידות הסוררות.

"מדובר בחוצפה ועזות מצח. הן אוכלות מלחמנו. שואבות ממימינו ומסיתות במצח נחושה ובקריאת תיגר נגד האדמו"ר? נגד המוסדות שבצילם הן חוסות?", טענו ההורים.

מרבית ההורים מקרב חסידי קרעטשניף, החליטו, לא לשלוח את הילדות הבוקר - ללימודים. בפועל, הגיעו רק הבנות החסידיות האחרות וחלק קטן מקרב חסידי קרעשטניף, שלא נכחו בשבת בעיר ולא היו ערים להתארגנות.

הבנות רוכזו בכיתה אחת והמנהלת, הגב' סימא ליכטנשטיין נשאה בפניהן דברים.

מקורבים להורי הבנות, מאשימים כי בחסות האנדרלמוסיה, נמנע מהתלמידות יציאה להפסקה,

ההורים טוענים כי לא התקיימו לימודים כלל אך ההנהלה סירבה לשלוח את הבנות לביתן. "ההורים התקשרו והתחננו בפני ההנהלה, לשלוח את הילדות הביתה, אך נענו בלאו מוחלט. התלמידות ישבו מהבוקר עד הצהריים, להאזין לדברי התוכחה מפי הסגל החינוכי ואף חייבו את הבנות לכתוב מכתב התנצלות ומחילה לאדמו"ר".

לא ברור אלו פרטים מדוייקים ואלו פחות, תלוי כמובן את מי שואלים. אבל הרוח הקרבית ששררה כיום, העמידה את כולם בפני עובדה מוגמרת. המצב לא יכול להמשיך כך.

האם יופרדו הבנות?

במהלך הצהריים, התכנסו ראשי הקהילות החסידות האחרות, לדיון חירום במצב. טרם התגבשו החלטות ודרכי פעולה. אחת האופציות העומדות על הפרק, לדברי מקורות בקהילות, היא הוצאת הבנות מבית הספר 'בנות אסתר' ושיגורן לבית הספר 'ויזניץ' בבני ברק.

הם מציינים, כי יש לכך תקדים, שכן גם האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ הורה לחסידיו ברחובות, כבר לפני כ-25 שנה, לשלוח את צאצאיהם ללמוד לבני ברק, ממניעים אחרים.

מקורות באותן חצרות, מזימים חלק מהטענות: "כל הסיפור התחיל ונגמר בילדה אחת בלבד. הפיצוץ המרכזי קרה לפני כמה ימים. אחת הילדות אמרה לחברתה, חסידת קרעטשניף, ש"הרבי שלכם הוא חילוני כיוון שחבר ל'בית היהודי'". אחת האימהות ששמע על כך מבתה, התקשרה למנהלת הגב' ליכטנשטיין. והמנהלת הגיבה שאין לה מה לעשות בנידון. בגין האכזבה, מאי תפקודה של המנהלת בפרשה, הלכו מספר הורים, חסידי קרעטשניף, לאדמו"ר, וסיפרו לו את זה ישירות, כדי שיורה למנהלת לטפל בפרשה".

המקורות טוענים, כי בקרעטשניף הוחלט לנפח את הסיפור מעבר לפרופורציות, זאת בגין התסכול הנובע מהעובדה, כי הרב הומינר נשאר בבית ונציג הבית היהודי שאמור היה להתפטר לטובתו לא מכבד את התחייבותו.

"לא הייתה שום אלימות פיזית או מילולית בשום צורה שהיא מאז ומעולם מצד אי מי מהחסידויות האחרות נגד קרעטשניף. מדובר בסיפור חד פעמי קטן, שחסידות קרעטשניף בוחרת לעשות ממנו רעש".

הם מוסיפים וטוענים, כי הקרע שנוצר, הביא לשפל נוסף, כאשר בסוף השבוע, הזהירו ילדי ת"ת חסידות קרעטשניף את ילדי ויז'ניץ, חבריהם לספסל הלימודים, לא להגיע לתלמוד התורה "ושילכו ללמוד בת"ת הליטאי בעיר". רובם של תלמידים אלו, אכן לא הגיעו היום ללימודים.
קרעטשניף רחובות שביתה פילוג ויז'ניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד