כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
יכול היה להימנע!

הקלטה מטלטלת חושפת לראשונה את גודל מחדל אסון מירון. צפו

הקלטות הקשר המשטרתי שנחשפות הערב ב'כאן 11' מחרידות ומטלטלות ביותר. מהשיח עולה כי לו הפיקוד בשטח היה פועל נכון כשהשוטרים בשטח התריעו שוב ושוב מפני אסון שעומד להתרחש, ניתן היה למנוע אותו בוודאות | "צריך תגבורת, איפה כל הקצינים שישנים על האף?" 

הקלטה מטלטלת חושפת לראשונה את גודל מחדל אסון מירון. צפו
אסון מירון צילום: פלאש 90

אסון מירון אירע כך מסתבר לא רק כתוצאה מהזנחת תשתיות, לחצים פוליטיים ובעיות בטיחות, אלא גם בעקבות מחדל אדיר בהתנהלות פיקוד המשטרה על ההר, כך שאם ההתנהלות היתה נכונה ניתן היה למנוע בוודאות את האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. בהקלטות שחשף הערב (שני) כתב המשטרה משה שטיינמץ ב'כאן 11', נשמע כי השוטרים בשטח זיהו את העומס המצטבר ובמשך חצי שעה התחננו שוב ושוב לקבלת תגבורת ולסגירת המעבר כדי לעצור את נחשול האדם שהלך והתגבר, אך לא קיבלו מענה ואז אירע האסון.

הכוח בזירה נשמע מדווח: "גזרה 41 יש פה עומס של כמות אנשים גדולה, צריכים מישהו, שכוח יגיע לכאן לסגור למטה שכולם רק ייצאו ולחסום את הכניסה כי עדיין יורדים במקביל".

מתוך תאגיד השידור הציבורי כאן 11.

השעה 00:14, לפני כמה רגעים החלה ההדלקה במתחם תולדות אהרון, שגשר ר' דב, שמכונה נקודה 41, הוא היציאה ממנו. השוטרים שעומדים ברחבת הכניסה לגשר דב מבינים שאסון עומד להתרחש וזועקים לעזרה.

וכך נשמע השיח בקשר המשטרתי:

> צפוף פה מאוד, יש התקהלות. יש פה דחיפות, יש פה כמויות של אנשים

רשת הקשר היא של מרחב עמקים, שאחראי על גזרת אזור ההדלקות והקבר במירון. אמור להקשיב לה גם תת ניצב שלום אביטן, מפקד המרחב וכמובן החפ"ק שמנהל את כל המבצע המשטרתי, אבל שם מתעסקים בלהעלות רחפן מעל המקום כדי להבין במה מדובר, מה שלא ממש עוזר בדיעבד.

כשלוש דקות לפני הקריסה האנושית, החפ"ק הראשי מבין שמשהו לא בסדר ופונה לחפ"ק של מרחב עמקים. השוטר בשטח מבין שהקצינים לא מתפקדים.

> בתולדות יש משהו חריג שמה, איזה קריסת גג משהו. צריך תגבורת ל-41. איפה כל הקצינים שישנים על האף? שיעלו לפה.

לפי הדיווח של שטיינמץ ב'כאן 11', כל הבקשות הללו לא עולות למעלה. גם החפ"ק לא מדווח על כך ברשת הקשר של המפקדים. בשעה 00:24, קצת יותר מ-20 דקות לפני האסון, גם השוטרים במתחם הקבר הסמוך מזהים את העומס - הוא מצטבר במרפסת הכהנים שמעל גשר ר' דב - וגם הם מזעיקים עזרה.

> כוח פונה לחפ"ק: תסגרו למטה, אנשים עוברים, כולם רומסים פה אחד את השני. שמישהו יירד למטה לעצור את הכניסה

כמה דקות לפני הקריסה, השוטרים במרפסת הכהנים מצליחים להשתלט על העומס אצלם, אבל רואים את האסון שעומד להתרחש למטה.

> כוח בשטח: יש לחץ של המונים. מלא אנשים פה אחד על השני, ילדים קטנים

בחזרה לרשת הקשר המרחבית - החפ"ק לא מבין שצריך תגבורת כדי למנוע את הקריסה – ולא כדי לסייע אחרי שהיא תתרחש. בשעה 00:48 המתפללים מתחילים ליפול אחד על השני. השוטר שוב זועק לתגבורת.

חוסר הבהירות נמשך גם אחרי שהאסון כבר התרחש ובמד"א מתחילים לטפל בפצועים הרבים. אם 45 דקות לפני כן, הם היו קשובים יותר להתראות מהשטח, שעלו במשך חצי שעה, אולי האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל היה נמנע.

> חפ"ק: 3 כאן חפ"ק, מנסים להבין – האם יש לנו דיווח חריג עם עשרות פצועים בנקודה 41, כן או לא? אנחנו לא מצליחים להבין את זה

> חפ"ק: מה באמת קורה בנקודה שלכם, מה קורה שם?

> תעשה בדיקה נוספת לעומק, מד"א מדווחים על מחוסרי הכרה, עשרות מחוסרי הכרה שמה, אז בוא נעשה סדר בדיווחים.

אסון מירון תשפ"א הקלטות הקלטה כאן 11 רשת קשר משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד