כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"נעקוב ונפקח"

זה הסכום שתשקיע המדינה בדואר ישראל

ההשקעה הינה כחלק מהליך הבראה של החברה, בדרך להפרטתה, במסגרתו ימכרו 42 נכסי דואר למדינה. במהלך דיון בוועדת הכספים הציגו נציגי הדואר כי כל יום בו ההליך לא יוצא לפועל, מפסידה המדינה כמיליון ש"ח, העובדים שוהים בחוסר ודאות, וישנו חשש כי אלה לא יקבלו שכר בעומד מספר ימים

זה הסכום שתשקיע המדינה בדואר ישראל
דואר ישראל צילום: מתוך פייסבוק דואר ישראל

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצעת האישור לפי סעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, בקשר להשקעת המדינה בחברת דואר ישראל בע"מ כחלק מהליך הבראה.

לאור מצבה הקשה של החברה אשר התבטא בהפסדים כספיים של מאות מיליוני ש"ח בשנה ובאתגרים תזרימיים משמעותיים, נחתם בחודש ספטמבר 2022 הסכם מימון להבראת החברה בין מדינת ישראל לבין החברה. מטרת הסכם ההבראה, להעמיד סיוע לחברה לצורך הבראתה, כצעד מקדים לקראת הפרטתה. בהתאם ‏לכך, ‏ביקשה רשות‏ החברות‏ את אישור ועדת הכספים להשקעה בחברה, על סכום של עד 580 מיליון ש"ח.

עפ"י מסמך הבקשה שהעבירה רשות החברות לוועדה, במסגרת תכנית ההבראה כולה, תממן המדינה פרישה של כ-1,200 משרות, בעלות של כ 1- מיליארד ש"ח, בתמורה למכירת כ-42 נכסי נדל"ן למדינה ששווים מוערך ב 610- מיליון ש"ח (במהלך הדיון העריכו נציגי הדואר כי השווי העדכני הינו כ-800 מיליון). העלות התקציבית הצפויה של ההסכם כולו, על כלל שלביו, מוערכת בסכום של 1.7 עד 1.9 מיליארד ש"ח.

בית דואר ישראל.

במסגרת הבקשה צוין כי הזרמת הכספים וביצוע השינויים בתקציב, נדרשת בדחיפות ממספר טעמים: "ראשית, הצורך המידי בהבראת החברה עקב הקשיים התזרימים בהם נתונה החברה והצורך המידי בייצובה, לרבות הבטחת תשלום שכר עובדי החברה וספקיה בעתיד הקרוב. שנית, למען הבטחת המשך מתן השירותים החיוניים אשר מספקת החברה לאזרחי ישראל, בכל רחבי המדינה ובדגש על צרכי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית. שלישית, בכדי לאפשר מעבר למסלול של צמיחה אשר יאפשר את מיצוי הפוטנציאל העסקי של החברה באמצעות הפרטת החברה שתביא ליציבות ארוכת טווח ושיפור התפעול והשירות. על כן, קיימת נחיצות ודחיפות לאישור השקעת הבעלים, ובכלל זה קבלת אישור ועדת הכספים בעת הזו בתקופה בה מכהנת ממשלת מעבר".

במהלך הדיון הוצג כי הפסדי החברה במגמת גידול על רקע הקיטון בשימוש בדואר המסורתי – קבלת ושליחת מכתבים בסדר גודל של כ-10% בשנה, לצד תחרות גוברת בתחום החבילות, וחווה אובדן בגובה כ-10% בהכנסות השנתיות, מידי שנה, כאשר מהצד שני ישנן הוצאות קשיחות עם כ-5,000 עובדים. כך הוצג כי לחברה בעיות תזרימיות קשות, וקשיים ביכולת שלה להתממן ע"י גורמים חיצוניים, תזרים המזומנים שלה שלילי והחברה הגיעה למצב של חדלות פירעון. נציגי הדואר העריכו כי כל יום במצבו הנוכחי של הדואר, עולה למשלמי המיסים ולמדינה כמיליון ש"ח.

במהלך הדיון עלו סברות שונות לגבי שווי הנכסים שיועברו למדינה במסגרת המהלך, כאשר מצד רשות החברות, וכן בבקשה שהועברה לוועדה, צוין כי 42 נכסים המועברים למדינה הינם בשווי מעורך של כ-610 מיליון ₪. ממול, הציג מישאל וקנין, יו"ר חבר הדירקטוריון בדואר ישראל השומה האחרונה אינה עדכנית, וכי "הערכה שלנו במסגרת שומות שמתקיימות בימים האלה, שמדובר בכ-800 מיליון ש"ח".

לשאלת יו"ר הוועדה משה גפני, מדוע יפנה גורם פרטי להשקיע בחברה, השיבו התוכנית לא חפה מסיכונים אבל יש בה סיכוי מאוד גדול, להביא את החברה לדרך חדשה.

מישאל וקנין, יו"ר חבר הדירקטוריון בדואר ישראל אמר בדיון כי "רוב הנכסים לא יישארו אחרי ההסכם עם המדינה, אך עדיין יש פה נכסים ובהשקעה נכונה של אדם פרטי, יש אפשרות לקחת את החברה הלאה. עוד משקולת שיושבת על החברה הרבה שנים, זו רגולציה ארכאית שלא מתאימה, החברה מחויבת לתעריפים הפסדים תמורת שירותים".

אילוסטרציה. מתוך פייסבוק של דואר ישראל.

במהלך הדיון עלו גם שאלות רבות לעניין סגירת סניפי הדואר כאשר לדברי מנכ"ל הדואר נסגרו השנה 60 סניפים, ושאלות לגבי פגיעה באוכלוסיות מוחלשות שאינן משתמשות באמצעים מתקדמים, ועדיין נשענות על שירותי הדואר המסורתי, והן על סניפי בנק הדואר בהתנהלות כלכלית.

ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה' דרש בדיון לאשר את השקעת במדינה בכפוף לדו"ח שירות רב שנתי: "דרשנו לאורך השנים שיבריאו את החברה, כעת אנחנו לא יכולים לאשר את שינוי המבנה בדואר ישראל מבלי שנדע מה עתיד השירות יהיה בעוד מספר שנים. אנחנו מדברים עם האנשים עובדי הדואר קורסים אנחנו רואים שכונות שלמות בירושלים שגודלם כגודל של עיר עם עשרים ושנים אלף תושבים ואין שם מענה שירותי בתחום הדואר".

עוד עלו שאלות לעניין השינוי במצבת העובדים בדואר לאורך השנים. ח"כ ינון אזולאי מש"ס אמר בדיון: "אנחנו מבינים שבמהלך השנים האחרונות ירדתם מתחת ל-5,000 עובדים, ואז עליתם ל-5,400, האם היו רק עובדים חדשים? האם פרשו? הפרישו אותם? 1200 פוטרו, גייסתם עוד 1,200 והשלמתם עוד?".

עוד עלו תהיות רבות כלפי משרד התקשורת. יו"ר הוועדה גפני אמר בדיון: "שר התקשורת מינה ועדה ומה התפתח מכך? שנה וחצי אתם במשרד, המצב בהתמוטטות מוחלטת". במשרד התקשורת השיבו כי הסבו את תשומת לב של הממשלה להידרדרות המצב הפיננסי בדואר, וגם כי לרגולציה יש חלק במצב, ופעלו כדי לעדכן אותה, כאשר לאחרונה יושמו חלק משמעותי מהצעדים.

לצד הביקורת, קראו חברי כנסת לתת קרדיט ליכולת מנכ"ל הדואר הנכנס, דוד לרון, להביא לפתרונות. נציגי הדואר ציינו כי עיכוב האישור עלול להביא לפגיעה בתשלום המשכורות לעובדי הדואר, שעה שאלה משולמות ב-9 לחודש, וכן לאי וודאות בקרב אלפי עובדים שאמורים לסיים את עבודתם, והכספים ממנים את הליך פרישתם.

יו"ר הוועדה גפני אמר בתגובה לנתונים ולדברים: "נצטרך לקבל החלטה קשה אם מאשרים את זה, כי אומרים שזה כרוך בפגיעה בעובדים, מנגד יש בנו רצון להמתין כמה ימים עד לקבלת התוכנית. לא בטוח שאני הולך להצביע על זה היום, האחריות עלינו גדולה כי המדינה מפסידה כל יום מיליון ₪, ואני מפחד על העובדים, אבל יש נתונים שחסרים לנו. פעם ראשונה שאני נתקל בדבר שהמחדל בו כ"כ ברור, ולא שמעתי מילה מהשר על זה, לא שהוא רוצה להפריט ולא שהקים ועדה. נראה מה אנחנו עושים עם זה, גם לגבי בנק הדואר, למה הוא לא במצב של רווחיות כל שהיא, דבר שני איך פתאום קפץ מספר העובדים אחרי שנתנו כסף להפריש עובדים, ואמרתם שהפרשתם עובדים, איך מספר העובדים גדל? מי אמר שהכסף שנותנים עכשיו שווה 680 מיליון בהתאם לשווי הנכסים הקודם או 800 מיליון כמו שנאמר פה, ולמה באמת לוקחים את הנכסים האלה? מה התוכנית של ההפרטה, מתי אתם מביאים אותה, מי יקנה את הדואר עם כל ההפסדים?".

אילוסטרציה. מתוך הפייסבוק של דואר ישראל.

דוד לרון, מנכ"ל הדואר אמר בדיון כי "לצד המשכורות, אין לנו גם כסף לשלם לספקים, מי שמשאיר את החברה חיה. העובדים שיותר משנה חיים מחודש לחודש בחוסר ודאות מי יישאר ומי ילך, מאוד מתקשים לתת שירות, שלא לדבר על השקעות שנדרשות להחזקת תשתיות בסיסיות, אנשים מחכים יותר בתור כי קשה לחדש מערכות, המחשבים נתקעים או עובדים לאט יותר. ההפסדים נצברים, את השנה הזו נסיים בהפסד של כ-270 מיליון ₪, השנה הבאה צפויה להסתיים עם כ-300 מיליון ₪ הפסד. לא רק 5000 עובדים מבקשים לראות מה קורה. אנחנו מנהלים קווי אשראי על קרעי תרנגולת, כי הבנקים נתנו אמון בתוכנית ההבראה, ברגע אחד, בהעדר החלטה, הבנקים יכולים למשוך לנו את השטיח מתחת לחברה".

בתום היוועצות החליטו חברי הוועדה לאשר את ההשקעה, תוך התניה כי אישור ההעברה התקציבית בה נכלל הסכום, שצפויה לעלות לאישור הוועדה בדיון מחר, תאושר רק במידה ויועברו עוד היום כלל הנתונים שביקשו חברי הוועדה לקבל במהלך הדיון.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר לחברי הוועדה: "התייעצנו חברי הוועדה, ואנחנו רואים כאחד היעדים של הוועדה ובמרכזם - שעובדים לא יפגעו, כאשר הוצג בפנינו כי עובדים עלולים לא לקבל שכר ונעכב את פרישתם אם נעכב את אישור, מצד שני אנחנו מדברים על דבר חסר תקדים, אני לא זוכר דיון כזה שכ"כ הרבה נתונים חסרים לי ולחברי הוועדה, כולל שינוי של 100 מיליון ₪ גבוה הבקשה. אנחנו לא נוהגים לאשר דברים שאין לגביהם נתונים, לכן אנחנו מבקשים שאת כל הנתונים שעלו בוועדה כחסרים, תעבירו אלינו עוד היום, אבקש מהחברים לאשר את הבקשה, והיות שההעברות של הכסף הן מחר, אני מודיע שאם לא תציגו לנו את הנתונים המבוקשים, העברת הכספים תדחה".

כך ביקשו חברי הוועדה כי יוצגו בפניהם רשימה של 42 נכסים שיועברו למדינה במסגרת המהלך, שווים של הנכסים, כללי סגירת סניפים וכל הנלווה לנושא, מתווה סגירה צפוי, תאריכים ברורים של הליך ההפרטה, מספרי עובדים פרשו ונקלטו, אפיונם, דוחות הכנסות והוצאות, ותוכניות בקרה לגבי יישום ההליך.

"אתם הולכים לעשות עבודה רצינית, נעקוב אחרי זה ונפקח, כולל קיום דיון מעקב בעוד מספר חודשים. אם חס וחלילה עובדים יפגעו, כעת זה בידיים שלכם, אם תביאו את הנתונים שביקשנו היום, מחר נאשר את ההעברה. רק בגלל העובדים ודבריכם שאתם הולכים לעבודה נכונה, אישרנו את הבקשה" סיכם יו"ר ועדת הכספים משה גפני.

דואר ישראל ועדת הכספים הפרטה קשיים משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד