כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בגיל 103

ניצול שואה שתפר חליפות לנשיאי ארה"ב הלך לעולמו

סטיבן סאלן, חייט ששרד את השואה ותפר חליפות לנשיאים, הלך לעולמו בגיל 103. הוא תפר את המעיל שלבש הנשיא האמריקני ריצ'רד ניקסון כשפגש את ראש ממשלת סין ג'ואו אנלאי בבייג'ינג, ביקור היסטורי ב-1972 שהפשיר את קשרי ארה"ב-סין

ניצול שואה שתפר חליפות לנשיאי ארה"ב הלך לעולמו
פיקסה ביי

סטיבן סאלן, בן 103, ניצול שואה שתפר חליפות לנשיאי ארה"ב, הלך לעולמו ב-23 בנובמבר בבית חולים במנהסט - ניו יורק. לאחר שהגיע לניו יורק, הוא בנה לעצמו מוניטין של "חייט בהזמנה אישית", ועבד עד גיל 95.

סאלן אהב לדבר על ההזדמנויות שארה"ב נתנה לו, אבל כמו ניצולים רבים, הוא לא התחיל להיפתח על הזוועות שראה וסבל עד השנים המאוחרות של חייו במקרה שלו, בשנות ה-90 לחייו.

הוא נהנה לספר לילדיו ונכדיו על לקוחותיו ועל מה שעיצב כדי לגרום להם להיראות טוב, סיפרה נכדתו, רחל לנדאו פישר לסוכנות הידיעות היהודית.

פעם אחת, הוא ראה תמונה ישנה של גבר במעיל אפור, סאלן אמר שהוא תפר את המעיל. התמונה הייתה של הנשיא האמריקני ריצ'רד ניקסון לוחץ ידיים עם ראש ממשלת סין ג'ואו אנלאי בבייג'ינג, ביקור היסטורי ב-1972 שהפשיר את קשרי ארה"ב-סין.

בביתו בקווינס, הוא שמר מזכרות מהקריירה שלו, כתבי יד של ספרי חשבונות לאורך עשרות שנים, כולל שמות כמו ניקסון ומזכיר המדינה שלו, הנרי קיסינג'ר. המחאה ממוסגרת משנת 1980 מהנשיא לשעבר ג'רלד פורד על סך 3,170 דולר. אטבי עניבה של ג'רלד פורד. כריכה קשה ועותק של ספר הזיכרון של קיסינג'ר, "שנות הבית הלבן", עם הקדשה "לסטיב סאלן, שגורם לי להיראות כמעט ייצוגי". רשימת לקוחות משנת 2000 הכוללת שמות מפורסמים.

סאלן לא סיפר לילדיו על חייו בשואה לפני הגעתו לארצות הברית, רק כשהוא יצטרך להסביר את הסימנים שהותירו הנאצים על גופו. "הוא סיפר את הסיפור של איך, לתדהמתו, הוא עיקם את בהונותיו הקפואות ואפילו לא הרגיש את זה", כתבה בתו איליין לנדאו בהספד, היא תיארה את הזמן שבו שהה אביה בחזית הרוסית תחת הנאצים, "ראינו את הרגליים שלו, אז הוא היה צריך להגיד משהו על זה".

הוא נולד בשם זולטן סלומון בצ'כוסלובקיה בשנת 1919. בשנת 1939, במה שלימים תיאר ככמה מהשנים הטובות בחייו, הוא למד חייטות בבית ספר למקצועות. ואז הגיעו הנאצים והם גירשו את סאלן. הוא לא ראה שוב את הוריו או שבעה מתוך 11 אחיו, הרוסים שחררו אותו ב-1943. "הוא סיפר לי איך החיילים הרוסים נתנו ליהודים רובים כדי לירות בגרמנים", סיפרה בתו איליין לנדאו.

הוא הצטרף לצבא צ'כוסלובקיה והפך לאחראי אספקה, מה שדרש כישורים עסקיים חדים כדי לנהל משא ומתן עם השוק השחור של אותה תקופה. אחד מהסוחרים בשוק השחור הייתה בת דודה, פרנטיסקה, בת 18, היא וסאלן נישאו תוך שלושה שבועות. הם הגיעו לניו יורק ב-1949, וסאלן קיבל עבודה כחייט כמעט מיד.

אשתו פרנסס, הלכה לעולמה לפני שנים, וכך גם בנו, ג'ף שהלך לעולמו מהתקף לב בשנת 2008. הוא הותיר אחריו את בתו, איליין, חתנו מתיו לנדאו, כלתו דיאנה סאלן וארבעת נכדיו.

ניצול שואה מלחמת העולם השניה ארה''ב חליפות חייט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד