י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

רבנים נגד החוק לפתיחת אזורי רישום נישואין

התנגדות לרפורמה בשירותי הדת שמקדמים בנט ובן דהן • היום יעלה החוק לפתיחת אזורי רישום הנישואין • רבנים: "הצעה מסוכנת"

סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן. צילום: פלאש 90
סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן. צילום: פלאש 90



היום (ב) יעלה להצבעה החוק לפתיחת אזורי הרישום. החוק יאפשר לכל רב רושם נישואין ולכל מועצה דתית לפתוח משרד בכל עיר ולרשום נרשמים מכל אזורי הארץ.

המפלגות החרדיות מתנגדות כמובן לחוק, אך קולן באופוזיציה לא ישפיע.

בארגון הרבנים הארצי בהתיישבות רואים "בפתיחת אזורי רישום הנישואין" הצעה חמורה ומסוכנת ביותר, "אשר תשימ קץ וסוף לרישום נישואין יהודי כדת וכהלכה".

ואלו הם נימוקיהם:

א. הטעם הבסיסי לנוהל הקיים שכל אזרח יוכל להירשם רק במקום מגוריו, מפני שכשהרישום במקום מגורי בני הזוג אזי לרוב יותר מכירים אותם, ויש יותר אפשרות לרבנות המקומית לזהות ולהגיע לחקר האמת, ובפרט במועצות אזוריות וביישובים קטנים, וגם שנוצר קשר ברישום הנישואין ובחופה לרב עם המשפחה ובני קהילתו.

ב. ועוד, שמכאן יבואו גם לכשרות ארצית פתוחה, וכל בעל עסק יקבל כשרות מכל רב עיר ורב אזורי, ויאמרו מה זה שונה? וכל המרבה בהיתרים יבואו אליו, וכל בעל עסק יחפש לו את הרב שלו המיקל, ויטענו שהכל יתועד במחשב, באיזה שיטות כשרות עובד הרב, לדוגמא: ירק חסלט, בישולי עכו"ם, חלק או כשר, זמני הגעת משגיח וכו', ואדרבה יאמרו שבכך אתה מסייע לאנשים לדעת בבירור מה הם אוכלים, והבוחר יבחר, והתחרות החופשית תחגוג.

ג. אם הכוונה על רפורמה בשירותי הדת שיהיה נגיש לציבור, ונראה את הרבנים מי נחמד יותר, ומי סימפטי יותר, מדוע במס הכנסה צריך ללכת רק למי שנמצא באזור שלי, למה שלא ילך למישהו אחר נחמד יותר? מדוע מי שיש לו עניין בבית משפט מטופל רק בבית משפט לפי עירו? שילך לבית משפט בעיר אחרת, שם יש שופט נחמד יותר, ופוסק לפי הצורך שלו, מדוע כדי להגיש תוכנית לוועדה מחוזית צריך ללכת לוועדה באותה עיר שבה רוצים לבצע את התוכנית, נגיש במקום אחר אצל פקיד נחמד יותר? וכן בטאבו, וכן בגיוס בשירות הצבאי, וכן בשאר משרדים, אבל בענייני דת מנסים להצטדק ולהיות יפים?? אלא ברור שאין הכוונה להיטיב עם האזרחים, אלא המטרה היא ברורה לבחור רב שלא ישאל שאלות קשות, ויהיה קליל ונחמד יותר, וזה פשוט חוק שכל מגמת החוק היא ללמד לשקר, ושיוכלו לעבוד על הרשויות בענייני דת.

ד. והחמור מכל הוא: שהחוק הזה יביא בדיוק את התוצאה ההפוכה, מפני שזה יגרום לספרי יוחסין, מפני שייראו את תוצאות רישום הנישואין התחרותי הפתוח, אזי מיד ייפתחו ספרי יוחסין ולחילופין רבנויות מסויימות שאליהם יגיעו רק דתיים וחרדים ויצטרפו לזה גם המסורתיים שישמעו לקול הרבנים, ואז נחצה פה במדינת ישראל לשני עמים רח"ל, וצריך להיזהר מזה מאוד, ודבר זה צריך לצפות מראש, ומעתה.

ה. ועוד, חוק זה יגרום למועצות הדתיות נזק כספי גדול באגרות, ולא כל מועצה דתית חזקה באינטרנט במחשבים ובפרסום, ולמה להכניס את הדת למסחר? וגם שהמועצות הדתיות תחלנה בתחרות מי מיקל יותר בכדי לקבל את האגרות, ובכלכלה התחרות היא בריאה, אבל בכשרות ובנישואין ברור שרמת הכשרות והיוחסין ירדו, והדת תיהפך למרכז תחרות ומסחר. וזה עתה שמענו שעמדת ראשי המועצות הדתיות נגד הצעת חוק זו וכנ"ל.

ו. גם מפני שאין ספק שבמקרים בעייתיים יידעו הכל להיכן ללכת, ולהיכן להירשם, ורבנויות כאלה ואחרות שאין צורך להזכיר את שמם תהפוכנה למקבלי בעיות החיתון והגירויות השונות בארץ ובעולם, בתואנה שצריך לקרב ולא לרחק, ומפני השלום, וחברה, ועוד ק"נ טעמים מפוקפקים להיתר, והדבר יביא את הרבנויות לתחרות וללחצים בדבר הצורך והחשיבות והדחיפות להקל. וחוק זה מכרסם בסמכותו של הרב, ויתירה מכך נראה שיש בזה אף בעיה הלכתית ומשפטית של לקיחת סמכויות השמורות לרב המקומי.

הפיתרונות:

לדעתם, יש לחשוב על דרכי פתרון לנושא.

א. הרעיון לעשות את כל הרבנויות בארץ מחוברות למחשב הוא רעיון מצויין, בכדי לעזור לכל הזוגות הנישאים שלא יצטרכו להפסיד ימי עבודה ולימודים ללכת למרחקים, להביא את תעודות הנישואין של הוריהם, שלפעמים נאבדים המסמכים, ולפעמים לא ידוע איפה נרשמו הוריהם לנישואין, ולפעמים עולים חדשים גרים ומאומצים וכו' ולכן זה יהיה להם לעזר רב.

ב. ועוד אפשר להקל על הזוגות הצעירים, במקרים בו קיים זיקה בין הסטודנט לעיר שבה גר או לומד, אז אפשר להסתמך לא רק על הספח של מקום המגורים, אלא גם על חוזה שכירות הדירה של השנה האחרונה, או אישור לימודים, להחשיבם כבן המקום, ובכך למנוע את טרחת הזוגות.

ויש לומר עוד, שהעדות לרווקות כיום למרות שהיא לא הלכתית, מ"מ היא חשובה מאוד בשביל אחריות רושם הנישואין לבדיקת רווקותו, והרבה דברים מתגלים מהעדים כשרב יושב בחביבות עם כל עד כחמש דקות, והמקרים של עדי שקר מזדמנים שלא מכירים הם אפסיים.

הרבנים פונים אל הרבנים הראשים לישראל שליט"א, ואל חברי מועצת הרה"ר להתנגד לרעיון חמור זה "המקעקע את יסודות החיתון הכשר בישראל".

על המכתב ששוגר בנושא לכל הרבנים הנ"ל חתום הרב יוסף שלוש - הרב האזורי דרום השרון
ויו"ר ארגון הרבנים בהתיישבות.
רישום נישואין פתיחת אזורי רישום התנגדות רבנים רפורמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד