י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מאות דולרים הפרש

הנופש מתייקר: כך עושקות אותנו חברות התעופה

הקורונה מאחורינו, השמיים נפתחו, אבל מחירי הטיסות התעדכנו רק בכיוון אחד - כלפי מעלה. בתוך 3 שנים הכרטיסים לתשעה מהיעדים המועדפים על הישראלים התייקרו ב-117%-197%, והיד עוד נטויה. "עקב העומס בנתב"ג נתקשה להשיג כרטיסי טיסה - והם יהיו יקרים מאוד", מעריכים בענף

הנופש מתייקר: כך עושקות אותנו חברות התעופה
נוסעים בנתב"ג צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ענף התיירות והתעופה היה לא מעט בכותרות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר בהקשרים של קורונה, מדינות סגורות ונהלים שונים. בחודשים האחרונים חזרו המטוסים להמריא, נמלי התעופה בעולם התמלאו והביקוש לטיסות זינק. בחברות התעופה, שחוו משבר לא פשוט בתקופת הקורונה, ראו את הביקוש - ומחירי הטיסות זינקו.

בבדיקה מקיפה של מחירי הטיסות הישירות של חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע, התגלו פערים עצומים בין ממוצע המחירים בשנת 2019, לפני פרוץ הקורונה, לבין המצב כיום - לפחות בכל הקשור ליעדים האהובים על הישראלים: בנגקוק, פריז, לונדון, רומא, ניו יורק, בודפשט וברלין, כך מדווח שמעון יעיש ב'ישראל היום'.

חשוב לציין: אמנם מחירי הדלק הסילוני עלו בשנים האחרונות, אך בו בזמן רווחיהן המדווחים של אל על ושל ישראייר גדלו מאוד. באל על דיווחו לאחרונה על רווח נקי של 67 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2022 (כולל רווח חד־פעמי של כ-38 מיליון דולר) - לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה - ואילו בישראייר הגיעו הרווחים לשיא של 18 מיליון דולר בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה. ארקיע לא מדווחת על רווחיה כיוון שאינה נסחרת, אך לפי דיווחים היא נמצאת על סף כניסה לבורסה.

אם בדצמבר 2019 מחירו של כרטיס ללונדון היה 345 דולר - בדצמבר 2022 הוא כבר עולה 681 דולר. כך גם לגבי פריז: מחיר טיסת אל על לפריז ב-2019 היה 299 דולר, ומאז הוא האמיר ב-186% לכדי 555 דולר.

בכיר בענף התעופה אמר ל'ישראל היום': "נתב"ג קרוב מאוד לשיא הקיבולת שלו, וכשתיווצר משוואה של ביקוש גבוה מאוד מול היצע מצומצם מאוד - לא רק שיהיה קשה להשיג כרטיסי טיסה, אלא שהם יהיו יקרים מאוד".

לדבריו, "זו לא תהיה תופעה עולמית, זה יקרה כאן כי מקבלי ההחלטות התמהמהו יותר מדי עם פתיחת שדה תעופה נוסף, ועכשיו נתב"ג משרת כמות עצומה של טסים מכל הארץ".

מחברת ארקיע נמסר בתגובה ל'ישראל היום': "מחירי 2019 לא יחזרו ברוב היעדים למעט מבצעי רגע אחרון או סיטונאים שנתקעו עם התחייבות לצבר מושבים גדול, צריך לציין שעלויות הטיסות. עלו באופן ניכר, הדלק המהווה כ-30% מעלות הטיסה עלה ב-100% מ-2019, שכר העובדים, צוותי האוויר, חלקי החילוף, שינוע החלקים ועוד עלויות רבות שמשפיעות על הפעלת המטוסים. השנה להבדיל מ-2019 יש יעדי חורף חדשים עם ביקושים גבוהים וגדולים מ-2019 כמו דובאי ומרוקו ולכן חברות התעופה לא יתנהלו במגמה של לטוס בכל מחיר ליעדים במחירי הפסד. ההמלצה - בשל תנודות הדלק ועלויות המחירים ממליצים כבר מעתה לסגור חופשה לפסח ולקיץ ולשריין את החופשה הבאה במחיר מקובע להיום".

מישראייר נמסר בתגובה: "מחירי הכרטיסים עלו השנה בצורה ניכרת לעומת 2019 עקב עליות חדות בדלק ועליות חדות בעלויות שרשרת היצור. בכל מקרה מי שיזמין כעת יהנה עדיין ממחירים טובים יותר מההמשך".

מאל על טרם נמסרה תגובה.

 

נתב"ג חופשה אל על ישראייר ארקיע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד