כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ביקור בן 3 ימים

מנהיג סין מגיע לסעודיה: מה האינטרסים בין המדינות?

היום ינחת נשיא סין שי ג׳ינפינג בסעודיה, לביקור בן שלושה ימים בממלכה. לקראת המפגשים והפסגות שיתקיימו בעת ביקורו, הנה כמה עובדות ודגשים חשובים שיש לשים לב אליהם על יחסי המדינות, נושאי השיח המרכזיים שככל הנראה יעלו בשיחות השונות, ומה הצפי לעתיד היחסים? סעודיה בין מזרח למערב

מנהיג סין מגיע לסעודיה: מה האינטרסים בין המדינות?
ריאד צילום: Pixabay

נשיא סין שי ג'ינפינג יבקר היום בסעודיה ביקור בן שלושה ימים. לקראת המפגשים והפסגות שיתקיימו בעת ביקורו, הנה כמה עובדות ודגשים חשובים שיש לשים לב אליהם על יחסי המדינות, ונושאי השיח המרכזיים שככל הנראה יעלו בשיחות השונות. חשבון טוויטר המתמחה בסעודיה מפרסם על המשמעות של הביקור.

1. ביקורו האחרון של יורש העצר מחמד בן סלמאן בסין - פברואר 2019.

2. ביקורו האחרון של נשיא סין שי ג׳ינפינג בסעודיה - ינואר 2016.

3. סעודיה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של סין במזרח התיכון.

4. סעודיה היא יצואנית הנפט הגדולה ביותר לסין (17.4%) וליבשת אסיה בכלל.

5. בביקורו במדינה, יתקיימו כמה מפגשים.

א. פסגה סינית-ערבית: פורום רחב שיכלול מאות נציגים ממדינות ערב.

ב. פסגה סינית-מפרצית (9 בדצמבר): פורום מצומצם שיכלול את נציגי מדינות המפרץ.

ג. סדרת מפגשים סעודיים-סיניים על יחסי המדינות וקשריהן. הנשיא ייפגש גם עם המלך סלמאן וגם עם יורש העצר.

6. נציגי סעודיה וסין צפויים לחתום על עשרות הסכמים ומזכרי הבנות בשווי של כמעט 30 מיליארד דולרים שהם 110 מיליארד ריאל סעודי. סכום ענק.

מה סעודיה רוצה מסין? בפן הכלכלי (שהוא גם מוקד המפגשים), הגברת שיתוף הפעולה בתחומי האנרגיה, נפט, השקעות, סחר ועוד. בתחום הצבאי, מכירות אמל"ח, הסכמי רכש ובנייה של מתקנים אזרחיים (בדומה לנמל חיפה). בתחומי התקשורת והטכנולוגיה: התקדמות אפשרית בפריסת תשתיות התקשורת של Huawei.

בנושא הגרעין, המשך שיתוף פעולה בתחום ואולי להרחיב אותו, ולאפשר סיוע סיני טכנולוגי נוסף בבניית מתקני גרעין אזרחיים בשטח הממלכה. מבחינת סין, מלבד הפן הכלכלי, ההערכות הם שבבייג׳ינג ישימו את הדגש על סוגיית האויגורים וטיוואן, כמו גם מיצוב מעמדה הכלכלי של סין והמשך ערעור הסדר הבינ"ל.

בסעודיה ואולי גם בסין, מבינים כי בייג,ינג לא יכולה להוות תחליף ביטחוני אסטרטגי לארה״ב, לפחות לא בעת הזו. עם זאת, בסעודיה מעוניינים להעמיק את הקשרים הכלכליים והמסחריים עם סין. אפשר לתאר זאת כך: כלכלה וסחר במזרח, ביטחון במערב.

מי שיצפו ויעקבו אחר הנעשה במפגשים בסעודיה הן ארצות הברית ואיראן. זאת, כשרקע המתח המדיני מול ארה״ב והנתק עם איראן. בארה״ב חוששים מהתקרבות נוספת של סעודיה לסין ומהתרה סעודית לפעילות סינית גוברת בשטחה, כזו שתסכן את ביטחונה של ארה"ב.

הדובר לענייני ביטחון לאומי של הבית הלבן ג׳ון קירבי התייחס לביקורו הצפוי של נשיא סין בסעודיה השבוע ואמר: "ארה"ב לא תעזוב את האזור. מעולם לא ביקשנו ממדינה לבחור בין ארה"ב לסין. אם שותפינו רוצים לפגוש את הנשיא שי זה שלהם ואנחנו מכבדים את זה. נמשיך לשמור על קשר רציף וישיר עם סעודיה".

באיראן הסיפור הוא אחר. ד"ר רז צימט מומחה לאיראן, תיאר את זה כך: ביקור שצפוי להגביר אף יותר את התסכול באיראן מן העובדה שחרף ׳ההסכם האסטרטגי ל-25 שנה׳, שנחתם בקול תרועה רמה לפני קרוב לשנתיים בין איראן וסין, טהראן נותרה הרחק מאחור בהשוואה לסעודיה ולמדינות המפרץ בסדר העדיפויות הסיני'.

מה צפוי בסיום ביקורו של הנשיא? "מבול" של השקעות והסכמים כלכליים בין המדינות. מה שלא ידווח בתקשורת, לפחות לא בימים הראשונים שלאחר הביקור: פרטי ההסכמים הביטחוניים והמדיניים שהם גם למעשה, המשמעותיים ביותר והמדד האמיתי ליחסי המדינות.

דבר אחרון, אולי הוא שולי אבל יש לו חשיבות סמלית. לאיזו קבלת פנים יזכה הנשיא שי? לזו שמזכירה את קבלת הפנים לה זכה הנשיא לשעבר טראמפ ב-2017 והנשיא פוטין ב-2019? או קבלת הפנים הקרירה לה זכה הנשיא ביידן בחודש יולי האחרון?

איראן סין מלך סעודיה נשיא סין סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד