כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הפולמוס ההלכתי חוזר

בעקבות התאונה בגשר: רבים מתושבי בני ברק לא יתארחו בשבת

תאונה שאירעה ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק אילצה רבים מתושביה לשנות את תכניותיהם לשבת הקרובה. משאית פגעה בגשר להולכי רגל המחבר בין פרדס כץ לתוך העיר והמעבר בו נסגר. מדובר במעבר היחיד המתיר לטלטל דרכו דרך הכביש | נעשים מאמצים לפתרון זמני או קבוע 

בעקבות התאונה בגשר: רבים מתושבי בני ברק לא יתארחו בשבת
המעבר הסגור לגשר פרדס כץ צילום: בחדרי חרדים

נושא הטלטול בשבת ממרכז העיר בני ברק לאזור שכונת קריית הרצוג, נחשב לאורך השנים כאחת הבעיות המעיקות ביותר על תושבי העיר. אלפי משפחות המתגוררות בבני ברק נמנעו מלארח ולהתארח בשכונות שבאזור קריית הרצוג ופרדס כץ בשל הקושי שלא לטלטל עגלות ילדים וחפצים כמו גם לעבור בציר ז'בוטינסקי המפריד בין השכונות לעיר עצמה ונחשב ל'רשות הרבים' וטלטול אסור בו מדאורייתא או לכל הפחות ע"פ רוב רבני העיר טלטול אסור בו מדרבנן.

לאורך שנים עלו וירדו רעיונות רבים כמו בניית גשר שיחבר בין בני ברק לשכונות הללו במזרח העיר, אך הדברים לא יצאו לפועל בעיקר בשל עבודות הרכבת הקלה ושינויים תדירים בתוואי הכביש. לפני מספר חודשים מספר האברכים יזמו כי בשעות ליל שבת לאחר הארוחה יעמוד גוי בצומת הרחובות ז'בוטינסקי - השומר שיעביר את העגלות האסורות בטלטול את הכביש הבעייתי, גם יוזמה זו עוררה פולמוס נרחב בקרב רבני העיר אולם מרבית התושבים סומכים על הפתרון הזה ומי שמחמיר ורוצה להתארח בשבת מאריך את הדרך והולך דרך 'גשר פרדס כץ'.

לתושבי מערב בני ברק היה פתרון פשוט יותר לבעיה, בין רחוב שבטי ישראל הנמצא בתוך העיר לבין רחוב מנחם בגין (סמטת תרפ"ד) בפרדס כץ עובר גשר להולכי רגל ומחבר בין העירובין של השכונות. בהארכת הדרך בכמה דקות הצליחו התושבים להימנע מכל חשש טלטול אסור בשבת. 

התאונה שגרמה לסגירת המעבר להולכי רגל בגשר פרדס כץ.

אולם השבוע הפולמוס חזר, משאית גרר נתקעה באמצע השבוע בגשר המדובר והמשטרה סגרה אותו למעבר הולכי רגל עד לתיקונו, בעיריית בני ברק הבינו את הדחיפות בתיקונו ושכרו מהנדס חיצוני שיבדוק את הגשר, המהנדס קבע כי יש סכנה ממשית לבטיחות הולכי הרגל שיחצו בו וכי יש להציב מחדש את קורות הברזל של הגשר, מאחר והעניין דורש הכנות ותכנון רב, בעירייה מקווים שעד לשבוע הבא הגשר יתוקן (בכפוף לאישור המהנדס ולמשך שלושה חודשים). 

תושבי פרדס כץ המאוכזבים נאלצו לבטל את תוכניות האירוח לשבת הקרובה משום שאין דרך לטלטל ללא הגשר המדובר, והעמדת גוי בצומת קרובה דורשת תכנון לוגסטי ותקציב גבוה במיוחד שטרם נמצא לו פתרון, גם אם יימצא גוי שכזה, הרי שהפולמוס ההלכתי האם ניתן לסמוך על הגוי משום שייתכן ומדובר ב'אמירה לנוכרי' צפוי להתחדש ולעורר דיון נרחב בבתי הכנסת ובשולחנות השבת. 

טלטול בשבת גשר פרדס כץ השחתת עירוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד