ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מאבק המעצמות

הבית הלבן לישראל: "מצפים להגנה על הטכנולוגיות שלנו מפני סין"

את המסר העבירה עוזרת תת שר החוץ האמריקני על רקע החשש בארה"ב מפני השתלטות סינית על השקעות בישראל מהלך שעלול להוביל לפגיעה בארה"ב • מסרים דומים הועברו בתחילת השנה מהממשל האמריקני לבכירים ישראליים

הבית הלבן לישראל: "מצפים להגנה על הטכנולוגיות שלנו מפני סין"
ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

הממשל האמריקני קורא לישראל להגן על "הטכנולוגיות הקריטיות המתקדמות" שלה מפני השתלטות סינית. לפקוח עין על התנהלות יחסיה עם סין שיכולה לפגוע בביטחון הלאומי האמריקאי, כך אמרה אתמול (חמישי) עוזרת תת שר החוץ בממשל ביידן, ד״ר ג׳ונג פק, בכנס השנתי של מכון SIGNAL.

המסר מגיע על רקע החששות של האמריקניים מהשקעות סיניות בתשתיות בארץ וכן בעקבות ניסיונותיה של סין להעמיק את אחיזתה בכלכלה ובהיי-טק הישראליים. מסרים ברוח הדברים של פק הועברו בתחילת השנה מהממשל האמריקני לבכירים ישראליים, כך דווח באתר 'הארץ'.

פק הבהירה כי "ארה"ב לא מעוניינת לנתק את כלכלת סין מהכלכלה האמריקאית או הכלכלה הגלובלית. אנחנו פועלים להבטיח שסין תפעל לפי כללי המשחק שחלים על כולם". פק אמרה בהתייחסה למעורבות הסינית בכלכלה הישראלית: "אנחנו רוצים לקדם יחסי מסחר בתחומים שלא מאיימים על האינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלנו או ערכי זכויות האדם".

פק טענה בנוסף כי העקרונות המקובלים בעולם בתחום ההשקעות אינן מכובדות על ידי סין: "העקרונות לא מתקבלים בכל מקום. להיפך, בעבר נעשה בהם שימוש לרווחים לא הוגנים ולמטרות לא ליברליות על ידי סין. שימושים אלה מגיעים ממקורות לגיטימיים כמו מחקר משותף ופיתוח, או שיתופי פעולה עם חברות בינלאומית, אך לעתים דרך גניבה או ריגול". לדבריה, ארה"ב מצפה מכל המדינות בקהילה הבינלאומית לעלות "את המודעות לסיכונים הללו, לעסוק בהערכת הסיכונים ולפתח אמצעים לניהול סיכונים".

במהלך הכנס נשא דברים גם דיוויד שנקר, עוזר שר החוץ לשעבר בממשל טראמפ, לדבריו: "לאיחוד האמירויות הובטחו במסגרת הסכמי אברהם מטוסי F-35 אך כשהממשל האמריקאי בחן את הדברים, התברר שהמטוס פועל על רשת 5G... כל חברה בנאט"ו שיש לה F-35 לא עושה שימוש ברשתות ה-5G של הוואווי. איחוד האמירויות עשו בחירה אחרת".

שנקר הוסיף כי, "ישראל איחרה בהבנת האתגר מול סין - כמו גם ארה"ב", והדגיש כי למרות שמערכת היחסים בין ארה"ב לישראל צלחה קשיים רבים - "בעיה מול סין תעיב מאוד על היחסים".

מנכ"לית המכון ויטי אמרה כי "בלב היריבות בין ארה"ב וסין עומדת טכנולוגיה. ליריבות הזו יש השפעה גדולה מאוד עלינו. ‏סין מתעניינת בישראל ומחפשת כאן טכנולוגיה, ובמקביל, היא פורסת טכנולוגיה בכל רחבי המזרח התיכון... ככל שסין מתפתחת והופכת לשחקנית אזורית בעלת משקל, יותר ויותר חשוב שישראל תגבש מדיניות ברורה ביחס אליה".

כזכור, ישראל הודיעה לארה"ב בינואר כי לפני כל עסקה משמעותית שהיא תקדם מול סין, תקבל ארה"ב עדכון על כך. במקרה של התנגדות הוצאת העסקה לפועל תיבחן מחדש.

ארה''ב סין ישראל טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד