כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

ח"כ משה גפני ל'בית היהודי': "אתם לא דתיים"

עימות סוער בכנסת: 'חוק צהר' לפתיחת אזורי רישום נישואין אושר • גפני: "אתם בושה!" • הבית היהודי: "גם אתם רושמים בכל הארץ"

ח"כ גפני. צילום: פלאש90
ח"כ גפני. צילום: פלאש90



תבוסה לנציגות החרדית: הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית את חוק פתיחת אזורי רישום נישואין, שנודע בכינוי 'חוק צהר'.

לפי החוק, יפתחו אזורי הרישום לנישואין וגירושין בכל מקום בארץ. 54 חברי כנסת תמכו בהצעה, 17 התנגדו ו-1 נמנע.

את הצעת החוק יזמו בכנסת ה-18 חברי הכנסת פאינה קירשנבאום, זאב אלקין ואיתן כבל וחברת הכנסת לשעבר עינת וילף - והיא עברה במליאה בקריאה ראשונה, תוך התנגדות של הסיעות החרדיות.

ההצעה קודמה על-ידי השר לשרותי דת נפתלי בנט וסגנו ח"כ הרב אלי בן-דהן מהבית היהודי.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב: "אישור החוק יסייע בעד כל זוג מ-35,000 הזוגות שנישאים במדינת ישראל מדי שנה, ובמסגרת המהפכה יוכל כל זוג לבחור את המקום שבו יוכל להירשם לנישואין".

ח"כ משה גפני תקף את החוק וטען שיקשה את הפיקוח על רישום הנישואים: "לא נוכל להאמין לרבנות. יגידו שזה בלוף", אמר. "זו בכייה לדורות. יכולות להיות טרגדיות. נצטרך לנהל ספרי יוחסין.

"אתם לא דתיים", הטיח בסיעת הבית היהודי, "אתם הולכים לפרק באופן מוחלט את הנושא של רישום הנישואים. בושה שמפלגה שמתיימרת להיקרא דתית פוגעת כך ברבנים וגם ברבנים שלה. הכל כדי למצוא חן? הכל כדי להיצמד לכיסאות?. לא חשוב לכם בבית היהודי הנושאים הדתיים. לא אכפת לכם מהפגיעה ברבנות. פני היו מסמיקות מבושה לתמוך בחוק כזה".

ח"כ גפני הזהיר כי כנקמה על החוק החרדים יתמכו בפינוי התנחלויות. "תבואו ותגידו שזו ארץ ישראל? אז מה?! אתם פוגעים בכל מה שיקר לנו. אתם פוגעים בתורת ישראל!".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), תקף גם הוא את החוק ואמר: "יש תחרות מי יכול לעצב את התורה ואת ההלכה לפי רוח התקשורת, רוח הרחוב ורוח האנשים שלא מאמינים בהלכה".

טלו קורה מבין עיניכם

סגן שר הדתות, ח"כ הרב אלי בן דהן, הגיב: "למה (בד"ץ) 'שארית ישראל', הארגון שלכם, יושב בבני ברק ורושם את כל הארץ כולה, בלי שום בקרה ובלי שום ביקורת? למה אף אחד לא צועק על זה? הם מסתובבים בישיבות בכל הארץ, רושמים בבאר שבע ובחיפה ובתל אביב - אז אתם באים ומטיחים בי ביקורת?! טלו קורה מבין עיניכם! מי התיר לכם את זה?!

"הבטחנו וקיימנו- הערב עשינו היסטוריה ופתחנו את אזורי הרישום לנישואין. הציבור הישראלי מחפש את המסורת היהודית,את שירותי הדת הידידותיים ואת זה אנחנו נותנים לו. אנו משלימים את המהלך במחשוב של המערכת שתמנע תקלות הלכתיות ותקרב את ההליך ל 35,000 הזוגות שנרשמים מדי שנה".

סגנית השר קירשנבאום: "מדובר במהפכה של ממש. סוף סוף תהיה הקלה משמעותית הן בהליך הנישואין והן כלכלית לזוגות צעירים המבקשים להינשא בישראל כדת משה וישראל. פתיחת אזורי הרישום לנישואין תביא לכך שכל זוג יוכל לבחור מי יחתן אותו והיכן יירשמו לנישואין. בנוסף ייתן החוק מענה לבעיות של זוגות רבים אשר עברו גיורים צבאיים וגם פותר את בעיית רבני צהר. זוהי הבטחה נוספת לציבור שקוימה היום במלואה".

לפי החוק, על שר הדתות להקים מאגר ממוחשב, שבו יירשמו כל פרטי הנישואים והגירושים, והמעמד האישי ככלל, של כל אדם המבקש להירשם. כך יוכלו אנשים להירשם לנישואים בכל מקום בארץ.

הבית היהודי בירך על קבלת החוק והגיב: "החוק מהווה שיפור לאזרח שייהנה מתחרות ברוכה בין לשכות הרבנויות השונות שייעלו את שירותן. זהו מסוג הדברים שחקיקתם היתה קשה, ומשנחקקו נותר לתהות איך זה לא קרה קודם. אנחנו מודים לח"כ איתן כבל שהגיש את הצעת החוק בכנסת הנוכחית".

הצעת החוק זכתה לכינוי "חוק צהר" לאחר שהרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת סירבו לאפשר לחברי העמותה לרשום מתחתנים, שלא ברבנות המקומית.

"איפה כבוד הרבנים שלכם?"

"כל מטרת החוק לפתיחת אזורי הרישום לנישואין נועדה לפגוע ולכרסם במעמד רשמי הנישואין והרבנים בישראל, לפגוע בבירור היהדות ובזהות היהודיות. ומי מוביל את הרצון לפגיעה ביהדות? זה קורה במשמרת של 'הבית היהודי' בממשלה הרעה הזו". אמר סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורי מקלב, במסגרת הסתייגות חברי הכנסת מהצעת החוק.

מקלב, גולל באוזני חברי הכנסת את גלגולה של הצעת החוק, שהחלה עוד במהלך הכנסת הקודמת. "החוק אושר לקריאה ראשונה בוועדת הפנים, איך הוא התגלגל כעת לוועדת החוקה", תהה ח"כ הרב מקלב. "הורתו של החוק בדין והולדתו היום בחטא. תפרו כאן עסקה רדודה אשר מחדדת את המציאות שהמדובר בפוליטיקה ישנה".

"תהליך רישום הנישואין אינו שונה מאף שירות ממשלתי אחר. בכל משרד ממשלתי אחר, תנסו לקבל שירות במקום שבו אינכם מתגוררים, לא תקבלו. אבל ברישום נישואין – כשמדובר בדבר שדורש תכנון ודרישה, בדיקה מדוקדקת – פתאום הדבר אפשרי? אלו כותרות יצאו מכאן? על הישג משותף של יש עתיד והבית היהודי לפגיעה ביהדות וכרסום במעמד הרבנות".

מקלב הטיח באנשי הבית היהודי: "איפה כבוד הרבנים שלכם? רבני תקומה שלחו לכם מכתבים ברורים על התנגדותם לחוק, אבל אצלכם כאילו לא קרה כלום. אתם לוקחים חוק שמכרסם בהלכה היהודית ומציגים אותו כחוק טכני? הרי זו פגיעה של ממש בבירור היהדות. זה נזק לדורות.

בתום ההצבעה קיבלה הכנסת שניים מהסתייגויותיהם של הח"כים גפני, מקלב ואשר ונקבע כי על אף פתיחת אזורי רישום הנישואין, רשמי הנישואין יחויבו לפרסם את בקשות רישום הנישואין על מנת שלשכות רישום הנישואין במקום מגורי הנרשמים יוכלו לברר את יהדותם של הנרשמים. גם ההסתייגות שדרשה אישום פלילי לרשם נישואין שיפעל שלא על פי ההנחיות התקבלה, ורשם נישואין שישיא זוגות שלא כדין יועמד לדין ודינו שנתיים מאסר.
צהר רב רבנות נישואין הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד