כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דרישה: "למצוא פתרון חוקי לקבורת יהודים בצרפת"

בתום מאבק שנמשך שבע שנים: עצמות בני משפחת טעדעסקא ז"ל שהוצאו מקברם בצרפת הובאו לקבורה בישראל • הגר"פ גולדשמיט: חשוב, אבל לא מספיק

הגר"פ גולדשמידט
הגר"פ גולדשמידט



'שחרור משפחת טעדעסקא לקבורה חשוב, אולם דרישתנו מהשלטונות הצרפתים היא חד משמעית: למצוא פתרון חוקי לקבורת יהודים בצרפת", כך אמר נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט, בתום הלווית בני משפחת טעדעסקא ז"ל שהובאו לקבורה ביום ראשון בבית העלמין 'ארץ החיים' בבית שמש.

שלטונות הפנים של צרפת שחררו את הגופות לקבורה, יממה בלבד לאחר שנקבעה הפגישה של הגר"פ גולדשמידט עם שר הפנים של צרפת.

הגר"פ גולדשמידט אמר כי יהדות העולם עומדת על דרישתה למצוא את הפתרון המשפטי החוקתי של קבורת יהודים בצרפת. במקביל, עד למציאת הפתרון - לאפשר כפתרון ביניים למשפחות יהודיות לקבור מחדש את שלדי בני משפחתם שהוצאו מקברם בצרפת או להעבירם לקבורה בישראל.

עוד אמר הגר"פ גולדשמידט כי הדרישה היא שהשלטונות יקדישו מאמצים גדולים יותר לאיתור קרובי משפחה.

המאבק הקשה לשחרור גופותיהם של בני משפחת טעדעסקא נמשך כשבע שנים. מדובר בעצמותיהם של הרב יעקב טעדעסקא ז"ל וזוגתו יראת ע"ה, מנכבדי יהודי צרפת, שנקברו לפני כ-150 שנה בבית הקברות בצרפת, ולפני מספר שנים הוצאו מקבריהם.

הקבורה בארץ החייםצילום: הקבורה בארץ החיים
הקבורה בארץ החיים


מאות שלדים במחסנים

על פי החוק בצרפת, ניתן לרכוש חלקת קבר, אך לזמן מוגבל בלבד. מספר השנים נע בין חמש ל-100. לאחר שנים אלו, רשאים השלטונות העירוניים להוציא מקברו כל שלד אדם, אלא אם כן המשפחה רוכשת את חלקת הקבר לשנים נוספות. כמו כן רשאים השלטונות להוציא מקברו שלד שנקבר באם ישנה עזובה סביב חלקת הקבר ואיש אינו פוקד את המקום, כבר לאחר שלוש שנים.

החוק הצרפתי מונע גם הקמת בתי עלמין יהודיים ומאפשר רק הקמת רובעים יהודיים בבתי עלמין הכלליים.

על פי ההערכות של רבנים בצרפת, השלטונות החלו לפנות מקברם שלדים החל משנות ה-50 ובמחסני העירייה, הנמצאים תחת אבטחה כבדה, מצויים כיום, על פי ההערכות אלה, כעשרת אלפים שלדים. מתוכם, מעריכים הרבנים, מצויים כמה מאות יהודים.

לאחרונה, בעקבות תיקון לחוקה בצרפת, מתאפשר לעיריות לשרוף שלדים שהוצאו מקבריהם לאחר שחלפו השנים שנקבעו בזמן רכישתם, מיום קבורתם או שאיש אינו פוקד את קברם לאחר 3 שנים.

הרב יעקבטעדעסקא ז"ל, יליד איטליה, מנכבדי יהודי צרפת ומייסד בית הכנסת שבו התפלל מרנא רבי ישראל סלנטר זצ"ל בפאריס, וזוג' מרת יראת ע"ה, נפטרו לפני כ-150 שנה ונקברו בפאריס. בני הזוג היו פעילים בצורה מפליאה בתקופה קשה מאוד בשמירת תורה ומצוות, ובהפצת תורה ויהדות בבירת צרפת. רבי יעקב ז"ל ייסד שיעור יומי בגמרא ומשתתפיו סיימו את הש"ס כעבור 25 שנה. הוא הביא רב ומורה לעיר, הסדיר את מכירת הבשר הכשר וביתו היה פתוח לרווחה. שימש כמוהל ואף הוזיל מכספו למשפחות כדי לזרז אותם לקיים את המצווה. כך גם רכש עם בנו חלקות קבורה עבור עניי הקהילה.

כל בנותיהם נישאו לבנים של רבני גרמניה, וכיום ישנם ברחבי העולם, על פי ההערכה, כ-3000 צאצאים בהם משפחות במברגר, זנגר, נויבירט, ביסטריסקי, יוטקובסקי, הילדסהיימר ועוד.

הלוויה בבית שמש צילום: הלוויה בבית שמש
הלוויה בבית שמש


כשהמשפחה גילתה שהקבר ריק

הסאגה החלה כאשר אחד מצאצאיו הרבים, ד"ר ר' משה ליפשיץ ומשפחתו מבית וגן, שבאו לפקוד את קבריהם בצרפת, הזדעזעו לראות כי במקום הקבר של ראש המשפחה קבורים נכרים.

הצאצאים לא ידעו את נפשם. לתדהמתם התברר כי העצמות מונחים בביזיון נורא במחסני העירייה אבל אי אפשר לקבלם. השלטונות טענו כי לא מצאו את קרובי משפחתו, למרות שבעת קבורתו רכש על פי החוק החוק דאז חלקת קבר לצמיתות.

חלק מבני המשפחה שביקשו להעבירו לקבורה בישראל נענו כי הדרישה, על פי החוק היא שכל היורשים, להערכתם כ-3000 מאחר והיו לו 11 ילדים, יחתמו שהם מוכנים שיעבירו אותו לקבורה בישראל. מאז, לא נחו לרגע, ופעלו ללא לאות, הוזילו סכומי כסף עצומים לכיסוי הוצאות עורכי דין, בתי משפט ונסיעות, תוך כדי התייעצות עם הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל שנמנה גם הוא על צאצאי המנוח.

"לצד הסיפוק שיהודים אלו יבואו סוף-סוף למקום מנוחתם, אנו עדיין מודאגים ונחרדים לנוכח גורלם של אלפי קברי יהודים נוספים בצרפת ומאות רבות של עצמות שכבר הוצאו מקבריהם ומונחים בביזיון. הדבר הגיע לאבסורדים נוראים ומדובר במתי מצווה שעלינו לעשות הכל בכדי להעבירם לקבורה, ולב מי לא יחרד נוכח הסכנה האיומה שעל פי החוק כעת הם יכולים גם לשרוף חלילה את השלדים" – אומר הגר"פ גולדשמידט

בנושא הכאוב פעילים רבות ראשי 'ועידת רבני אירופה' ונציגה בפאריס; מנכ"ל בפועל של הועידה, הרב משה לוין. הרב נתן קאהן, עורך המגזין החרדי בצרפתית "קונטרס", אישים וארגונים יהודיים ברחבי העולם.

רבני צרפת נועדו לפני כמה חודשים עם הסגנית הראשונה של ראש עיריית פאריס, בניסיון לשכנעה לאפשר את קבורתם של יהודים שהוצאו מקברם ושהשלטונות לא מצאו את קרובי משפחתם, מאחר והללו היגרו מצרפת או עברו לכתובות אחרות בצרפת, ועתה הם מבקשים לאפשר להם לרכוש מחדש את חלקת הקבר ולקבור את יקיריהם במקום.

בהודעה שפרסמה 'ועידת רבני אירופה' פונה שוב הועידה בקריאה לצאצאים לפקוד את קברי יקיריהם ולדאוג לתחזוקת הקברים. כמו כן קוראת הועידה למשפחות להשאיר כתובות מעודכנות אצל השלטונות העירוניים, כדי שחלילה בבוא העת יוכלו לדעת בזמן סביר על הסכנה המרחפת על קברי יקיריהם ולמנוע את האסון.



צרפת קברים בית קברות הרב פנחס גולדשמיט ועידת רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד