י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חשופים לביקורת

העיתון האוקראיני מסביר למה הוא מפרסם "פשעים אוקראינים"

האוקראינים מפרסמים סיפורים על התנהגות בלתי הולמת בצבא האוקראיני, ומסבירים מדוע הם עושים זאת. לטענת העורך הראשי הם מפרסמים כדי לא לצנזר ידיעות. כל זאת בניגוד לדעה לדחות כל ביקורת עד "אחרי המלחמה"

העיתון האוקראיני מסביר למה הוא מפרסם "פשעים אוקראינים"
קשישה אוקראינית מודה לחיילים האוקראינים על השחרור צילום: משרד ההגנה האוקראיני

העיתון והאתר 'קייב אינדפנדנט' הפופולרי באוקראינה, מפרסם מאמר מערכת בו הוא מסביר למה העיתון מפרסם סיפורים שמוציאים את הצבא האוקראיני באור לא חיובי. וכי הוא מתכוון להמשיך לפרסם את הדברים כיוון שהמערכת לא רוצה להשתיק עיתונאים.

מאמר המערכת

ישנה דעה פופולרית לפיה התקשורת האוקראינית לא צריכה לכתוב על נושאים שנויים במחלוקת כמו שחיתות או התנהגות בלתי הולמת בצבא האוקראיני במהלך המלחמה, מכיוון שזה עלול לערער את אמון המערב באוקראינה, או את אמון האוקראינים בצבא ובממשלה שלהם. התומכים בגישה זו דוגלים בצנזורה עצמית ובדחיית כל ביקורת עד "אחרי המלחמה".

אנחנו רוצים להסביר לקוראים שלנו למה אנחנו נוקטים בגישה אחרת. אנו מאמינים שמלחמה איננה סיבה או תירוץ להתפשר על העקרונות והערכים של האדם. אם כבר, זמן של הקרבה וקושי גדול הוא הזמן להוכיח את כוחן של אמונות הליבה של האדם.

עיתונאים משרתים את האינטרס הציבורי. לציבור מגיע לדעת את האמת הלא מצונזרת ולאנשים יש את הזכות להסיק מסקנות משלהם. באחריותנו לספק מידע שהוא, למיטב ידיעתנו, אמיתי. האחריות שלנו היא גם לספק הקשר, ולוודא שאנשים יודעים את הניואנסים כדי שיוכלו לשפוט את הדברים.

העיתון Kyiv Independent פועל על עקרון עצמאות העריכה. המשמעות היא שכל החלטה לגבי התוכן שאנו מפרסמים מתקבלת בחדר החדשות של קייב אינדיפנדנט, בהתבסס על הערכים והמומחיות העיתונאית שלנו, ללא כל השפעה חיצונית. החלטות אלו מתקבלות על ידי האנשים בצוות של האתר שלנו, ולא על ידי אף אחד אחר. הקוראים שלנו יודעים מי אחראי לכל מילה שהעיתון מפרסם, ואנו מאמינים שככה עושים עיתונות טובה.

כאשר נודע לנו על האשמות חמורות נגד לגיון הזרים החלטנו כי המשך חקירה לחשיפת אמיתות ההאשמות הללו ישרת את האינטרס הציבורי. אנו מאמינים שלשפוך אור על הגניבה לכאורה בצבא לא פוגע באוקראינה, הגניבה פוגעת, אנחנו גם מאמינים שחשיפת התנהגות בלתי הולמת בצבא או בממשלה עוזרת לאוקראינה, לא פוגעת בה.

אנחנו גם לא חושבים שעיתונאים אוקראינים צריכים לטאטא סיפורים חשובים מתחת לשטיח כדי לוודא שאוקראינה נראית נהדר בעיני העולם. זה לא מה שעיתונאים טובים עושים או צריכים לעשות. אנחנו פועלים כדי להיות הקול הישר של אוקראינה, לא כדי לכסות את המציאות של אוקראינה.

אנו גם מאמינים שפרסום ההאשמות הללו נותן לאוקראינה הזדמנות לשינוי חיובי. אם גורמים רשמיים יתייחסו לנושאים שהעלינו בסיפור, יעשו רפורמה בלגיון וידיחו חיילים גרועים, זה יהפוך לחזק ויעיל יותר. זה יכול להוביל לתנאים טובים יותר עבור האנשים המשרתים בלגיון, ואף להציל את חייהם.

הייתה לנו גם חובה מיוחדת כלפי הקוראים שלנו. בימים הראשונים של הפלישה הרוסית, פרסמנו על פתיחת לגיון הזרים, והוספנו הנחיות כיצד להגיש בקשה לשרת בו. את הסיפור הזה קראו יותר מ-120,000 אנשים. עזרנו לקדם את הלגיון ולגרום לאנשים להצטרף אליו. הייתה לנו אחריות לספר לציבור אם דברים משתבשים.

הקפדנו להשאיר את הפרטים שאינם חיוניים לסיפור ועשויים לשמש את הכוחות הרוסיים לאיסוף מודיעין על הלגיון, כמו המיקומים המדויקים שבהם לכאורה נעלמו כלי נשק, או שמות המפקדים, בסופו של יום, פרסום סיפור גניבת הנשק הזה היה גם מבחן לעצמאותנו ולמסירותנו לאינטרס הציבורי. אנחנו מאמינים שעברנו את זה בכבוד.

אבל יש עוד סיבה לפרסם סיפורים כאלה. במלחמה זו, אוקראינה נלחמת על עתידה. היא נלחמת על הזכות לחיות לפי ערכי העולם החופשי - ערכים מנוגדים לאלה השולטים ברוסיה של היום. חופש הביטוי הוא אחד מהערכים הללו. וכאשר כל כך הרבה אוקראינים מתים להגן על זה, היינו מתביישים בעצמנו אם לא היינו מנצלים את הזכות הזו.

מלחמת אוקראינה רוסיה קייב פשעי מלחמה תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד