ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
"אזרחי הרייך"

הכירו את הקבוצה שעומדת מאחורי ניסיון ההפיכה בגרמניה

מאחורי הדרמה שהתרחשה בגרמניה בשבוע שעבר, במהלכה עצרה משטרת גרמניה חשודים בניסיון ביצוע הפיכה, עומדת תנועה בשם "אזרחי הרייך", הדוגלת בעמדות קיצוניות ואנטישמיות. הקבוצה, שנוסדה לפני כ-47 שנים, שואפת להחזיר את גרמניה לימי הרייך השני - ולא בוחלת באלימות לשם כך. פרופיל

הכירו את הקבוצה שעומדת מאחורי ניסיון ההפיכה בגרמניה
מליאת הבונדסטאג צילום: pixabay

בשבוע שעבר רעשה גרמניה ורעש העולם כולו. "ניסיון הפיכה בגרמניה", דיווחו העיתונים. המשטרה הגרמנית עצרה כ-50 חשודים בתכנון ניסיון הפיכה, כאשר תוכניתם הייתה להסתער על הרייכסטאג ולכבוש את השלטון בכוח. תוכנית נועזת וקיצונית זו שאבה השראה מאירועי ה-6 בינואר 2021, במהלכם הסתערו תומכי הנשיא טראמפ על הקפיטול.

מאחורי 50 הפעילים עומדת תנועה קיצונית, המאגדת מספר ארגוני ימין גזעניים שמטרתם להחזיר את גרמניה לימי הרייך השני ולבטל את צורתה הנוכחית של גרמניה. הקבוצה מונה 20 אלף אנשים, ועד לפני עשור מעט אנשים שמעו עליה.

התנועה הוקמה בשנת 1985, ואיגדה בתוכה מספר ארגוני ימין קיצוניים. תחילה כללה התנועה סך קטן של חברים והשפעתה הייתה זניחה ומועטה, אך עם השנים צירפה לשורותיה חברים המאמינים אמונה שלימה בערכיה.

חברי התנועה מעוניינים בהחייאה מחודשת של הקיסרות הגרמנית, שהוקמה בידי אוטו פון ביסמרק ב-1871, ואיחדה תחתיה את מדינות גרמניה השונות לכדי ישות לאומית אחת: הראשונה בתולדות העם הגרמני. בנוסף לכך, מעוניינים חברי התנועה להחיות אף את הרייך הנאצי.

לשיטת חברי התנועה גרמניה הנוכחית הוקמה בצורה מעוותת ולא נכונה בידי המערב, ותוקפה אינו חל כיום. בשל כך, הם לא רואים עצמם מחויבים לחוקיה כלל. "אזרחי הרייך" אינם משלמים מיסים, ואינם מכירים בשטחיה של גרמניה אלא בשטחים שונים אותם הם מכנים "המדינה החופשית של פרוסיה". בנוסף לכך חברי התנועה מדפיסים לעצמם רישיונות נהיגה, דרכונים ייחודים ודגלים.

חברי התנועה מאמינים שגרמניה הנוכחית, זו שהוקמה תחילה כמערב גרמניה ב-1949, היא אך ורק כלי בידיהם של ארה"ב, צרפת ובריטניה שהקימו אותה. רבים מ-20 אלף חברי התנועה מחזיקים בעמדות גזעניות שונות, ורבים אף בעמדות אנטישמיות שמזכירות את עמדות הרייך השלישי (שלטון הנאצים) במובנים רבים. כ-80 שנים אחרי השואה, קריאות להרג והפרדת יהודים נוכחות עדיין בגרמניה.

הערכות רשויות הפנים הגרמניות מעלות כי בתנועה חברים 20 אלף אנשים, ולראשי התנועה יש קשר עם גורמים צבאיים ומשטרתיים שמזוהים עם רעיונות התנועה הקיצונית ומעוניינים גם הם להחיות את הקיסרות הגרמנית ולסייע מתוך המערכת הגרמנית לשם כך.

עד לפני עשור הייתה תנועת "אזרחי הרייך" שולית ולא רבים ידעו על קיומה. בעשור האחרון מנצלת התנועה תמורות שונות העוברות על גרמניה, הן פוליטיות, הן חברתיות והן כלכליות, בכדי לתפוס תאוצה ולצרף לשורותיה חברים נוספים. עד 2016 לא ייחסה המשטרה הגרמנית חשיבות יתרה לאזרחי הרייך, אך אז החלו אלו לפגוע בשוטרים גרמנים, ואף רצחו אחד מהם. מאז שמה המשטרה הגרמנית עין על התנועה, ועוקבת אחריה באדיקות.

רבים מחברי התנועה עלו לכותרות בשל התנגדותם למגבלות הקורונה שהטילה הממשלה הגרמנית, וחלקם אף נודעו בציבור כמחישי המגיפה.

בחודש האחרון תיכננו חברי התנועה הפיכה רחבת היקף שבמסגרתה תתפוס התנועה את השלטון ותכבוש את הרייכסטאג. בשלטון הגרמני החדש תוכנן לעמוד היינריך רוייס בן ה-71, נצר למשפחת נסיכות ממדינת טורינגיה שפועל מזה שנים נגד הרפובליקה הגרמנית ומנסה להסית רבים לפרקה. למזלם של תושבי גרמניה תוכניתם של חברי התנועה נעצרה בזמן, ומתכנניה נעצרו ומועמדים לדין.

משטרת גרמניה נאצים ימין קיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד