כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מעדיפה למות פעם אחת"

הטליבאן נוקט בדרך קשה: החזרת מלקות והצלפות פומביות

הטליבאן דוחה את הביקורת על הלקאות פומביות והוצאה להורג, וחוזר לשנות ה-90 אז המדינה האפגנית שהיתה תחת השליטה של הטאליבן הוציאה להורג אנשים בכיכר העיר כי עברו על חוקי האיסלם. עכשיו זה קורה שוב

הטליבאן נוקט בדרך קשה: החזרת מלקות והצלפות פומביות
אזרחים באפגניסטן צילום: Pixabay

מאז השתלט על אפגניסטן באוגוסט 2021, הטאליבן הטיל הגבלות על נשים, כולל הפרדה מגדרית באוניברסיטאות ובמקומות ציבוריים כמו חדרי כושר ופארקים ציבוריים. הטליבאן הזמינו קהל רב למגרשים ציבוריים ולאצטדיונים כדי לקיים מופעי עונשים פומביים כמו הלקאות. ביום רביעי האחרון הוצא להורג אדם בפומבי במחוז פארח.

"אני מעריך שלפחות 80 אנשים הוצלפו מאז שהשתלטנו על אפגניסטן", אמר עבדול רחים ראשיד, מנהל איגוד העיתונאים האפגנים בבית המשפט העליון של אפגניסטן, לאל-ג'זירה.

הדיווחים על עונשים ציבוריים בשבועות האחרונים העלו זיכרונות מהשלטון הנוקשה והרצחני של הטליבאן בשנות ה-90, כאשר מורשעים נסקלו בפומבי או ראשם נערפו.

הטליבאן הבטיח בתחילה זכויות נשים וחופש תקשורתי, אך יותר מ-15 חודשים לאחר מכן, השליטים החדשים של אפגניסטן חזרו בהם מהבטחות אלו. בתי ספר תיכוניים לבנות נותרו סגורים, נשים נדחקו ממקומות ציבוריים, ומדיה חופשית כמעט ואינה קיימת.

מטעם מחלקת זכויות האדם של האו"ם נאמר כי ההוצאה להורג שנערכה ביום רביעי האחרון, היא ההוצאה להורג הפומבית הראשונה מאז חזרת הטליבאן לשלטון, והיא "מטרידה", האו"ם קרא ל"הקפאה מיידית של כל הוצאות להורג נוספות". אבל נראה שהלחץ הבינלאומי לא גרם לטליבאן לזוז מעמדתו.

דובר הטליבאן, זביחוללה מוג'אהיד, צייץ ביום חמישי בטוויטר שהביקורת הבינלאומית מראה שגורמים מבחוץ "לא מכבדים את האמונות, החוקים והנושאים הפנימיים של המוסלמים, מה שמהווה התערבות בענייני הפנים של מדינות, אפגניסטן היא מדינה אסלאמית, הקרבנו הרבה למען יישום החוקים והשיטה האיסלאמית", אמר מוג'אהיד.

בהצהרה פומבית שפורסמה ב-14 בנובמבר, הורה חיבאטוללה אחונזדה, המנהיג העליון של הטליבאן לשופטים, לאכוף באופן מלא את החוק האסלאמי, הכולל הוצאות להורג פומביות, סקילה, הלקאות וכריתת גפיים.

סדאף, סטודנטית למשפט האסלאמי, טענה כי הואשמה בטעות ונשלל ממנה משפט הוגן. שמה של האוניברסיטה לא מתפרסם מסיבות ביטחוניות. "לפני כחודש עצר אותי מנהיג טליבאן מקומי בזמן שחזרתי מהאוניברסיטה. הוא רצה לדעת למה דחיתי את הצעת הנישואין של הבן שלו", אמרה סדאף לאל ג'זירה, והוסיפה שאותו גבר פנה לאביה מספר פעמים בעבר.

"אבל דחינו אותם בכל פעם כי לא רציתי להתחתן עם טאליב (חבר טליבאן)", אמרה. "אמרתי לו שאני יודעת מהן זכויות האישה באסלאם, אז אם אני לא רוצה להתחתן עם הבן שלך, אף אחד לא יכול להכריח אותי לעשות זאת. זה הכעיס אותו מאוד והוא התחיל לקרוא לי בשמות מעליבים". היא נעצרה באשמת שווא של דיבור עם גבר זר.

סדאף אמרה ששכניה ניסו לשכנע את הטליבאן לשחרר אותה אך זה היה לשווא. פקיד טליבאן מקומי הודיע ​​מאוחר יותר לאביה שהיא נמצאה אשמה. היא לא הייתה מיוצגת על ידי עורך דין ופסק הדין פורסם בהיעדרה. "הם (שופטי הטליבאן) אמרו שיסלחו לי אם אתחתן עם בנו של האיש מהטאליבן, אבל סירבתי. אני מעדיפה למות מאשר להתחתן איתו".

עוד אמרה: "אמא שלי ניסתה לשכנע אותי אבל אבא שלי עמד לצידי ואמר שעדיף שהבת שלו תמות פעם אחת מאשר תמות כל יום". שכניה, מנהיגי הטליבאן, כולל מי שהגיש נגדה את ההאשמה השקרית, התאספו לעונש של הלקאה בפומבי.

"הם עמדו במעגל סביבי. הידיים שלי היו קשורות ואמרו לי לא לצרוח כי גברים לא צריכים לשמוע קולות של נשים. ואז הוצלפתי, כשאבא שלי עמד מולי והתחנן שהטאליבן יסלח לי, והתנצל בפניהם על פשע שלא ביצעתי", אמרה.

סדאף הוצלפה כ-30 פעמים לפני שהתעלפה. היא לא זוכרת איך היא הועברה לביתה. משפחתה המשיכה להתמודד עם לחץ מצד מנהיג הטליבאן שהיא תנשא לבנו.

"אבא שלי קנה לנו קצת זמן. הוא אמר לטאליבן שהוא יסדר את הנישואים אבל ביקש לחכות כמה שבועות עד שהפצעים בגופי יגלידו. בזמן הזה הוא סידר לנו בריחה", אמרה.

בעזרת חברים, משפחתה ברחה במכונית, באישון לילה, למחוז אחר, שם הם מסתתרים עם עתיד לא ברור. "אנחנו לא יודעים כמה זמן נוכל להישאר במנוסה, אבל אנחנו חייבים למצוא מפלט. אפגניסטן הפכה לכלא גדול שבו הטליבאן יכול להטיל עליך כל עונש ללא סיבה", אמרה סדאף ממחבואה בתוך אפגניסטן.

אפגניסטן טאליבן איסלאם קיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד