כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יביא לשוק שחור

הצעת חוק בניו זילנד: האזרחים שלא יוכלו לרכוש סיגריות לעולם

האם ניו זילנד תהיה המדינה הראשונה שתהפוך ללא עישון? גורמים רשמיים רוצים לאסור על כל מי שנולד אחרי 2009 לקנות סיגריות בעתיד ולסגור 95% מחנויות הטבק עד 2025 - אבל המבקרים מזהירים שזה יביא לשוק שחור, הצעת החוק הראשונה מסוגה בעולם, אמורה לעלות להצבעה בשבוע הבא בבית הנבחרים, אם החוק יעבור, בני 13 ומטה כיום לעולם לא יוכלו לקנות סיגריות

הצעת חוק בניו זילנד: האזרחים שלא יוכלו לרכוש סיגריות לעולם
עישון סיגריות צילום: Abir Sultan /Flash 90

ניו זילנד עשויה להיות המדינה הראשונה בעולם להעביר חוק ללא עישון, אם החוק יעבור דרך הפרלמנט. התוכנית הופכת את העישון לבלתי חוקי, ואיסור למכור אי פעם סיגריות לאנשים שנולדו מ-2009, במטרה ליצור דור שלעולם לא יעשן. המדינה רוצה גם לצמצם את מספר קמעונאי הטבק ב-95 אחוזים, כך שיהיה הרבה יותר קשה להשיג סיגריות.

בנוסף מתכננים מקדמי החוק להפחית את תכולת הניקוטין בסיגריות שעדיין מיוצרות מתחת לרמות ההתמכרות בתקווה למנוע מאנשים להתמכר. אם יאושרו הצעדים, הם ייכנסו לתוקף בינואר 2023 - אך המבקרים חוששים שהם עלולים לתדלק שוק שחור.

שרת הבריאות עיישה וראל, הובילה את תוכנית ללא עישון (Aotearoa 2025) שעליה צפוי בית הנבחרים של המדינה להצביע בשבוע הבא. התומכים אופטימיים שהצעת החוק תעבור. אם כן, הגישה לסיגריות תקוצץ באופן דרמטי מינואר שנה הבאה. ניו זילנד כבר נמצאת בעמדה חזקה להוריד את רמות העישון שלה - היא הייתה אחת המדינות הראשונות לבטל את העישון במקומות עבודה מקורים ב-1990 ובמסעדות ובברים ב-2004.

מאז 2010, המסים על סיגריות עלו ב-165 אחוזים, חבילת מרלבורו שווה ערך ל-21 דולר. בניו יורק זה עולה 14 דולר. תמונות גרפיות של ריאות מצומקות ואזהרות מכסות את האריזה של הקופסה בניו זילנד. שימוש בטבק הוא עדיין הגורם המוביל בניו זילנד למוות ולמחלות הניתנות למניעה. אך המבקרים חוששים שמדיניות הניקוטין הנמוכה של ניו זילנד, במיוחד, תתדלק שוק שחור.

ניו זילנד ניקוטין סיגריות שוק שחור עישון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד