ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הליטאי מחברון מציג את חב"ד שאתם לא מכירים

קובי אריאלי, ליטאי שהתגורר בכפר חב"ד, רקח הצגה שמביאה אל הקהל הרחב את ה'פאבריינגען' החב"די: 13 ניגונים, שיחות וסיפורים, המעבירים את התחושה החזקה של התוועדות • "כל שבת האזנתי לחסידים המתוועדים, ואת כל מה שקיבלתי ניסיתי לשתף ולהעביר באמצעות ההצגה" • כתבת וידאו

שירת חב"ד. קובי אריאלי וחברים. צילום: ג'ראר וקרן אלון
שירת חב"ד. קובי אריאלי וחברים. צילום: ג'ראר וקרן אלון



קובי אריאלי הוא ליטאי שהתגורר בכפר חב"ד והפך לדמות מוכרת בהוויה הישראלית. רגל פה רגל שם, מערבב אריאלי את הסלט האנושי בארצנו, ואיכשהו הכול מצחיק אותו ואותנו. אף אחד לא יודע להגדיר אותו, גם הוא עצמו מעדיף שלא להחליט, אך בינתיים הוא תורם ליצירה התרבותית חומרים ייחודים המשלבים קודש וחול, בני-ברק ותל-אביב, כשרק ההומור היהודי לא מוכן להרפות ממנו וצועד איתו לאורך כל הדרך.

מה'טיש' החסידי ומניגוני השטעטל, אריאלי כבר רקח מופע מצליח. אך כעת החליט ללכת צעד קדימה. לאחר עשור שהתגורר בכפר חב"ד, הרגיש מספיק מוכן בכדי להכיר לקהל את הרחב את ה'פאבריינגען' החב"די: התוועדות חסידית בה מתעוררים יחד לעבודת ה', שרים ניגוני דבקות, טועמים קרקר עם דג מלוח, וכמובן, איך לא, לוגמים כוסית יי"ש.

מכל אלו נוצרה הצגה - 'שירת חב"ד' - המועלת בימים אלו על בימות תיאטרון ה'יידישפיל'. המופע כולו על טהרת הקודש וכבר מושך אליו חרדים וחילונים, ליטאים מושבעים וחב"דניקים אדוקים.

דרך ההתוועדות ביקש להביא אל הבמה את החוויה החב"דית: מלימוד תורת החסידות, עבודת
התפילה, מעשיות חסידיות, סיפורי גבורה, ועד להתקשרות לאדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל ומפעל השלוחים העולמי.


צילום: מורן כהן

"היה חשוב לי להביא לא רק את חב"ד שכולם מכירים, מדוכני התפילין ומפעילות השלוחים", אומר אריאלי בראיון מצולם שקיימנו איתו. "חב"ד זו חבילה שנוסעת כבר מעל 200 שנה, על פי אותם עקרונות. מאחורי כל הפעולות חובקות העולם עומדת תורה עמוקה והשכלתית, התמקדות יתירה בתפילה, מנהגים ועוד. דברים שאנשים לא מכירים. אני חושב שמי שישתתף בהצגה ייצא עם תשובות בסיסית לשאלה 'מהי חב"ד?'"



לראות הוויה חב"דית אמיתית

התוועדות, כל התוועדות, מנסה להביא את המשתתפים בה לקלף מעליהם את המסכות ולגלות את הנקודה הפנימית. פחות משחקים, יותר דוגרי. הכי רחוק מהצגה. להפוך התוועדות ספונטנית להצגה מתוכננת זהו כמעט חילול הקודש. אך אריאלי אומר כי החוויה מצליחה לעבור גם דרך הבמה התל-אביבית.

• חב"ד רגילה לקחת מוטיבים פנימיים ולשווק אותם החוצה. זוהי דרכה. אך אתה היית הראשון שלקח את החוויה הכי פנימית, התוועדות חסידית בשבת אחרי צהריים, והוצאת אותה לקהל הרחב. מי הרשה לך?

"כל יוצר מביא את עצמו ליצירה. כשביקשו ממני לכתוב על חב"ד, אני מביא את חב"ד שלי. חב"ד שלי זהו בית כנסת בכפר חב"ד, המכונה 'המרכזי', בו מתפללים כל זקני וותיקי המקום. אגב, אני ממליץ לכל מי שמעוניין לראות הוויה חב"דית אמיתית לבוא ולבקר בו. במשך שנים התגוררתי בסמוך אליו וכל שבת האזנתי לחסידים המתוועדים. לא הייתי פעיל בהתוועדויות, אך הקשבתי היטב, ואת כל מה שקיבלתי ניסיתי לשתף ולהעביר באמצעות ההצגה הזו. ביחד עם אבי קורן, מבכירי יוצרנו, אני חושב שהצלחנו לתת כאן, ברמת המבוא, את הבפנים של חסידות חב"ד".



ניסיתי לבדוק אפשרות שאריאלי יחצוב בגירסא דינקותא שלו ויביא אל הבמה הצגה על ישיבת חברון, אך הוא הבהיר כי הדבר בלתי אפשרי.

"איך בדיוק תכתוב הצגה על נסכא דרבי אבא. קשה מאוד להעביר את החוויה התלמודית-ליטאית. החסידות, למרות עמקותה הרבה, נותנת לנו כלים מצויינים. באמצעות ניגון אפשר להעביר לקהל עומקים שאין דרך אחרת שיוכלו לקבל אותם. ואכן, הניגונים מהווים חלק חשוב מההצגה. 13 ניגונים המושרים בצורה נפלאה על-ידי הלהקה, בצירוף השיחות והסיפורים ביניהם, מעבירים את התחושה החזקה של ההתוועדות".

• בחב"ד אומרים, שאם לא יצאת מההתוועדות עם החלטה מעשית, הכול היה
לחינם. אתה כבר מתוועד כאן הרבה על הבמה, מה לקחת איתך הביתה?

אריאלי, לץ בלתי נלאה, לא הסכים להתחייב מול המצלמה על דבר קונקרטי, רק הבטיח "להתחזק באמירת 'לחיים'".
קובי אריאלי שירת חב התוועדות ניגונים הצגה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד