כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגר"י יוסף: "אנו אשמים בחקיקת חוק צהר"

מועצת הרבנות הראשית החדשה הושבעה בבית נשיא המדינה • הראשון לציון הגר"י יוסף תקף את חוק צהר: "פגיעה בעולם הרבנות"

השבעת הרבנים. צילום: לע"מ
השבעת הרבנים. צילום: לע"מ



הבוקר (חמישי), התקיים במשכן נשיא המדינה שמעון פרס, טקס השבעת מועצת הרבנות הראשית החדשה.

במהלך הטקס תקף הראשון לציון הגר"י יוסף את חוק צהר, ואמר כי החוק פוגע ברבנות ביכולת לשמור על קדושת עם ישראל. עם זאת האשים את מועצת הרבנות בחוסר גמישות שהוביל לחקיקת החוק.

הבוקר התקיים במשכן נשיא המדינה שמעון פרס טקס השבעה ל-14 חברי מועצת הרבנות הראשית שנבחרו לקדנציה נוספת בתפקיד.

חברי מועצת הרבנות הגיעו יחד עם שני הרבנים הראשיים לישראל, הראשל"צ הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. במהלך הטקס אמר פרס: "בשבוע הבא יציינו 30 יום לפטירת מרן הראשל"צ הרב עובדיה יוסף, השראתו תלווה את עמנו גם בעתיד ומורשתו צריכה ללוות אתכם רבני ישראל".

"הרבנות הראשית חייבת בהפצת רוח טובה ולהוות מוקד לאחדות העם על זרמיו ופלגיו. עליה למלא תפקיד של קירוב לבבות ואהבת הבריות. אישיותו של רב היא בסופו של דבר גם סמכותו האמיתית. הרבנות הראשית הוא גשר בין המצוי לבין הרצוי, כדי להגיע לרצוי".

הרב יצחק יוסף פתח ואמר: "כשהוקמה מועצת הרבנות בשנת תרפ״א, היו חברים בה גדולי עולם בכירי וגדולי רבני אותו הדור וכך נמשך הדבר רבות בשנים, ב״ה, גם כיום ניתן לקבוע בוודאות כי כמו אז גם היום סביב שולחן מועצת הרבנות יושבים טובי ובכירי עולם הרבנות בישראל".

"אתגרים רבים עומדים בפני מועצת הרבנות בשנים הקרובות, ביניהם גם שנת השמיטה העומדת בפתח, עלינו לוודא כי לשמירה על השמיטה על כל פרטיה ודקדוקיה לא תהיה השלכה שלילית על חיי היום יום על אזרחי ישראל, עלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת להקל מעל ציבור החקלאים ומעל ציבור הצרכנים בישראל ולנצלו לאחדות".

"וכדברי הראשון לציון הגאון הרב עוזיאל זצ״ל: ״שנת שבתון זו שהיא שנת שבתון לארץ קוראה אותנו יותר מבכל השנים, לקרוא חרות ודרור, אחוה ושלום לכל עמינו מפירוד ולהתאחד כולנו בלב ונפש רוח ונשמה״.

לאחר מכן התייחס הרב לחוק צהר והזכיר: "ההחלטה האחרונה שקיבלה מועצת הרבנות בטרם סיימה את כהונתה, היתה להתנגד לחוק פתיחת איזורי הרישום לנישואין. אנחנו חושבים גם היום כי בחוק זה יש משום פגיעה רבה בעולם הרבנות בישראל וביכולת לשמור על קדושתו של עם ישראל".

"אבל אינני בוש להודות כי לפעמים עלינו גם ללמוד את הלקח, עלינו כמועצת רבנות להיות מועצה יוזמת, מועצה שתקדים הצעות מהסוג הזה בהצעות ייעול משלה. קיימת לעיתים הכבדה שלא לצורך על האזרח הקטן, ביכולתנו למנוע אותה, רק אם נשכיל לאתר את הבעיות ולמנוע אותם".

"לשם הדוגמא, נודע לי כי היום יש תקנה שמקורה לא ברור לפיה ניתן להירשם לנישואין אך ורק שלשה חודשים לפני החתונה. במצב של צורך בבירור יהדות של אחד מבני הזוג אין כמעט אפשרות אמיתית לברר את יהדותם של בני הזוג בזמן כה קצר. זה מצב בלתי אפשרי, המכביד שלא לצורך ומעדיף את הנוחות של פקידי הרישום על פני השירות לאזרח הקטן".

"רק כך נאהיב את התורה והמצוות על העם, רק כך נמנע יוזמות חקיקה מיותרות אשר מאיימים על המשכיותה של מסורת ישראל הקדושה".

הזמנים השתנו

באירוע השתתף גם סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן. "הזמנים השתנו, מועצת הרבנות תצטרך להשתפר", פתח ואמר.

"במדרש בו דנו מהו הפסוק בעל המשמעות בתורה, אחד התנאים אמר את הפסוק "את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים שניים ליום עולה תמיד".

"בפסוק מצד אחד יש קביעות, התמדה ומצד שני התחדשות משום שבכל יום היו קורבנות חדשים שהוקרבו וכהנים חדשים שהקריבו אותם. מצד אחד מועצת הרבנות קבועה בהרכבה ומצד שני מתחלפת, עליה להתחדש ולהשתנות כי הזמנים השתנו, השנים הקרובות לא יהיו כמו הקודמות, יש הרבה מה לשפר ולעשות".

"כיוון שהזכירו את חוק צהר: סהדי במרומים, אני בא לתקן ולא לקלקל. בעזרת החוק רק תיקנו מצב מעוות שהיה קודם. כמו כן, בנוהל שהפצנו, כתבנו שניתן יהיה לפתוח תיק נישואין שישה חודשים לפני מועד החתונה ובזה אני מתקן את בקשתו של הרב הראשי".

"אני אומר לכם (הרבנים), יש לכם שותף. אני נאמן לבית הרבנות הראשית אליו נכנסתי לפני שלושים שנה כעוזרו של הרב מרדכי אליהו. אם נעבוד יחד בשיתוף פעולה, בפתיחות נוכל לקרב את ערכי תורתנו הקדושה לכל עם ישראל".
נשיא המדינה הגר''ד לאו הגר''י יוסף השבעה צהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד