כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

רוכשי גולובנציץ הכריעו: רק הראב"ד יפקח

הרוכשים לא מעוניינים בפיקוח 'אתרא קדישא' • בעקבות התוצאות: יענקי פלאי הותקף מילולית • כל הפרטים

הראב"ד הגר"מ שטרנבוך
הראב"ד הגר"מ שטרנבוך



אור בקצה המנהרה של הסאגה המורכבת והסבוכה שזכתה בפי כל לכינוי 'פרשיית מתחם גולובנציץ'.

רוב מוחץ ומכריע של הרוכשים של אגודת 'גבעת ירושלים', שהייתה שייכת לרב אברהם סלונים, הצביעו בעד ליווי חפירות הפרויקט על ידי אגודת 'ארץ החיים', בנשיאות ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך. בכך הביעו התנגדות גורפת להתערבות של 'אתרא קדישא'.

כמו כן, זכה עסקן הדיור הרב יצחק פירר לאימון הציבור ונבחר להוביל את ועד הרוכשים, על פני נציג 'אתרא קדישא', הרב מאיר גריינמן, שהגיש מועמדות וספג תבוסה רבה.

אסיפת הרוכשים, שבלבם מקננת התקווה, כי זו תהווה ציון דרך וסוף פסוק לטלטלות שעברו עד כה, התקיימה אמש (ד) באולמי 'שירת ירושלים' בשכונת גבעת שאול ירושלים. לקראת השעה שבע בערב, התכנסו ובאו כל הרוכשים - למעלה מחמש מאות איש, לצד מספר בודד של גורמים מקרב חברת הבניה, עסקני דיור ונציגי הארגונים לשמירה על קברי ישראל.

חברת אבטחה הוצבה במקום לשמירה על הסדר ולמנוע שיבושים, מהומות והפרעות סדר, שעלולים היו לצוץ בידי אינטרסנטים, שלהם עניין לטרפד את האסיפה.

שליח הראב"ד: "נכבד כל הכרעה שלכם"

את האסיפה פתח הרב אברהם נחמני, שליחו של הראב"ד לפיקוח על הקברים, שסיפר לנוכחים על חישוף הקרקע שנעשה במתחם 'בנין שלם' שעל ידי דגל התורה. לאחר מכן, נשא דברים ר' הלל יעקובזון, מנכ"ל חברת הבניה 'יסודות צור' , שגולל ברגש רב את ההרפתקאות ואת המסע המפרך שעברו בשנים האחרונות:

"עשינו כל דבר אפשרי ובדקנו כל הצעה ופתרון, כדי להאיץ את הבניה. ביקשנו למנוע מחלוקות וניסינו הכל. אולם לצערנו, אנשי 'אתרא קדישא' הפרו את כל הסיכומים עמם וחזרו בהם עשרת מונים. הערב אני שמח לעמוד לפניכם סוף סוף ולהביא אחת ולתמיד את הנושא לשיפוטכם, כדי לגמור עם מחול השדים הזה. אני השליח שלכם ומהווה נציגכם. ולכן, אכבד כל הכרעה שלכם ובלבד כי תתקבל".

אחריו דיבר סמנכ"ל 'יסודות צור' , ר' משה לדרמן. הוא היה זה שבפועל נכח בשטח במהלך העבודות והביא סקירה מפורטת בפני הנוכחים, על מה שהתחולל עד כה.

"הם שינו דעות והחליפו הסכמים וחזרו בהם ללא הפסקה", ו לנו הסכמות והם הפרו אותם פעם אחר פעם", האשים לדרמן את 'אתרא קדישא', "אפילו המועמד המוסכם הרה"ג רבי אליהו פויזן, נאלץ לפרוש מהפיקוח, לאחר מכבש לחצים ואיומים שקיבל מהם. חזקי קלמנוביץ המח שמאחורי, והאיש שמנהל בפועל את הארגון, אמר לי: הרב פויזן לא יכול להתערב לנו בעבודה. הדבר היחידי שאני מצפה ממנו, הוא להביא לי את אריה גולובנציץ אל שולחן המשא ומתן. הוא ותו לא"..."

בתום הנאומים, הגיעה עת ההצבעות. תחילה, היה צורך למנות יו"ר לאסיפה. שני מועמדים הגישו הצעות. הר"ר יצחק פירר, מחשובי העסקנים בחסידות בעלזא, והר"ר מאיר גריינמן, איש עסקים ושותפו של קלמנוביץ, שייצג את אתרא קדישא.

בהצבעה זו, זכה פירר ב-340 קולות לעומת 80 לגריינמן. קרי 75% מול 5%. רוב ברור וחד משמעי. בהיוודע תוצאות הבחירות, ניסו פעילים מטעם אתרא קדישא, שלא יכלו לספוג את העלבון הצורב והבעת אי האימון הראשונה והמוצהרת בפומבי, לשבש את האספה ולפוצצה, אך אנשי האבטחה שנכחו במקום, נטפלו מיד למפירי הסדר והם הורחקו מהאולם.

כעת המשיכה האספה להתנהל. השאלה הבאה הייתה: מי ילווה את החפירות? 'אתרא קדישא' או 'ארץ החיים'?

כאן נוצרה דילמה, איזו הצבעה תתקיים. גלויה או חשאית. אנשיו של הרב פירר, שנכחו במקום וראו כיצד אנשי אתרא קדישא מנסים לשדל ולהפעיל לחצים על המשתתפים במהלך האסיפה, חששו מפני הצבעה גלויה. "אם בכל הנוגע לראשות, זכו אתרא קדישא ל-25% בלבד, הרי שבנוגע לשאלה הקריטית, מי ילווה את החפירות, ברי, כי אלמלי תיערך הצבעה חשאית, הפער יתרחב ואחוזי תמיכה אלו יצטמצמו לבודדים בלבד". טענו.

"המשחק מכור, לעזוב את האולם"

לפני שהוחלט כיצד לערוך את ההצבעה, היה צורך לבחור חברי ועדה. אנשיו של פירר הציעו לצרף גם נציגים מטעם אתרא קדישא וארץ החיים, כדי שהללו יהיו נוכחים בספירת הקולות. בשלב מסויים, משהבינו אנשי אתרא קדישא, לאן הרוח נושבת, וחששו להפסדים צורבים יותר, הכריז גריינמן בפני נאמניו: "חברים, לעזוב את האולם. המשחק מכור מראש".

יש לציין, כי בימים האחרונים, עמלו פעילי אתרא קדישא ללא לאות, על מנת לשדל את הרוכשים בצדקת דרכם והשתמשו ב'כל התותחים והכלים הכבדים' העומדים לרשותם למען המטרה. לשם כך הם זייפו חתימות ושדלו רבנים שונים, שהמת שנמצא במתחם גולובנציץ, עליו דווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', היה 'מושכב כדרכו- כיהודים ולא 'ראשו בין ברכיו'. הם העלימו מהם את עדותו המפורשת של הראב"ד שנכח במקום והוציא פסק הלכה ברור וחד משמעי.

מדובר ברבנים יודל בויאר ורבי מענדל אטיק ועוד.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי במהלך כל היום שלפני החתימה, דיבר הרב פויזן על ליבו של הרב בויאר והיה בטוח שהצליח לשכנעו בצדקת דרכו של הראב"ד. לא ברור, אם ידם של אנשי אתרא קדישא, שמומחים בהפעלת טרור ולחצים גברה על פני השכל הישר, או שהם זייפו גם את חתימתו.

אנשי אתרא קדישא, לא הסתפקו בהכרזה והם דחקו בנאמניהם לעזוב את המקום ולא להשתתף בהצבעה. כל אדם פוטנציאלי שהתלבט, זכה למסע לחצים ואיומים אדיר, עד שאולץ ללכת בעקבות הגחמות של הפעילים.

כששים איש נטשו את ה'מליאה'. מי מרצון ומי מאונס. "ברור ללא ספק, כי אילו היו הללו מכבדים את כללי הדמוקרטיה ומאפשרים לכל אדם להצביע על פי מצפונו, הרי שגם כמות זו של אנשים, הייתה מופחתת משמעותית", אומרים בוועד הרוכשים.

גישת הראב"ד ניצחה

ההצבעה הייתה חשאית בסופו של דבר. 96% הצביעו בעד 'ארץ החיים'. היתר היו מעטפות ריקות. ככל הנראה של אנשים שנקרעו בין הרצון להתקדם עם הדירות, לבין אי הפגיעה בגאב"ד העדה החרדית, שמעניק רוח גבית לאתרא קדישא.

"ההצבעה הזו אמרה בעצם, 'לא' לאתרא קדישא'. הקונים הפרידו בין ההערכה האישית הגדולה לגאב"ד לבין תמיכה באתרא קדישא. הם אינם מאמינים כי הללו יכולים לספק את הפתרונות , על פי דרך התנהלותם לאורך התקופה", אמרו ראשי וועד הרוכשים.

עוד הוסיפו, כי בפריימריז שהתנהל כאן למעשה, גישת הראב"ד ולא זו של אתרא קדישא הנתמכת על ידי הגאב"ד - זכתה לניצחון ברור, כשהרוכשים הפנימו, כי רק באמצעותו ובפיקוחו הענייני של הגר"מ, החפירות יסתיימו בהקדם והם יוכלו לראות בקרוב את דירותיהם, צצות על פני השטח.

הראב"ד עצמו לא נטל כל חלק אקטיבי וגם לא פאסיבי באסיפה זו. כאשר נשאל, אם הוא רוצה לשגר מכתב למעמד, נענה כי אין זה מתפקידו: "אני לא חלק מהסיפור. התבקשתי לחוות דעה בנושא ההלכתי בלבד וזהו. אני סומך על הרב אברהם נחמני והרב זלמן קורן והם נאמניי לפיקוח על החפירות. בכל תחום שאינו נושק למישור ההלכתי, אין בדעתי להתערב".

לקחות מכל הגוונים: מגוק ועד דושינסקיא

יש לציין, כי בין הרוכשים ניתן היה לזהות לקוחות מכל רבדי הציבור החסידי והירושלמי. גור, בעלזא, סלונים, תולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק, דושינסקיא, מתמידים, אוהל שרה ועוד. אנשי ירושלים שאלו את רבותיהם לפני הכינוס, האם יוכלו להשתתף בהצבעות ונענו בחיוב.

בתוך כך, הגאון רבי מענדל שפרן, דיין בית הדין של הגרמי"ל לנדא אב"ד בני ברק, יעמוד בראשות וועדת הרבנים המלווה את הפרויקט, ויכריע בכל שאלה שתיווצר, במהלך הבניה, עד לסיומה.

הר"ר יענקי פלאי, יו"ר אגודת ארץ החיים, מספר ל'בחדרי חרדים' כי בצאתו מהאולם, הותקף מילולית וכמעט פיזית על ידי אנשי אתרא קדישא. הוא הצליח להיחלץ מידיהם, רק בזכות המאבטחים שסוככו עליו וסללו את דרכו החוצה ללא פגע.

"היית צריך לראות את החיבה והחיבוק שקיבלתי מאת הרוכשים במהלך האספה. זה חיפה והיה פיצוי על ההשפלות, החירופים, הנאצות והקללות שספגתי מקומץ פעילי אתרא קדישא לאורך תקופת ההפגנות". הוא אומר בסיפוק.

פלאי מתייחס לטענות, שהועלו נגדו, מדוע לא הפיץ את תמונת ה'מת ששוכב בין ברכיו', שבגינו פסק הראב"ד כי מדובר בבית קברות של נכרים.

"כל הרבנים שראו את התמונה, כולל הרב פויזן, הבהירו מיד, כי רואים בבירור כי מדובר בסטאטוס האמור, של מת שאיננו מושכב כדרכו. אבל מכיר אנכי את הליכותיהם הנלוזים של אתרא קדישא ואילו הייתי מפרסם את התמונה, היו הללו מבצעים לה 'פוטו שופ' ומזייפים כדרכם ומגיעים עם הפיקציה הזו לבתי רבנים, על מנת להעביר את תמיכתם לאתרא קדישא. את זאת רציתי למנוע".

הוא מבטיח עם זאת, כי כעת, לאחר שהרוכשים אמרו את דברם, יפורסמו מכתבים ברורים בנידון, יחד עם התצלומים האותנטיים, מכתבים מטעם הראב"ד, הרבנים קורן ונחמני, אורתופד חרדי, אנתרופולוג ואנשי רשות העתיקות , שיביאו לציבור את הגרסה האמתית. "המכתבים הללו יוכיחו, כי אנשי אתרא קדישא, אינם רק חבורת שקרנים ונוכלים, אלא מנסים להפיל בפח , גדולי ישראל, צדיקים רבנים תמימים ואינם בוחלים בשום דרך לעשות זאת. אין להם בעיה כי הרבנים הללו יהפכו לחוכא ואיטלולא, ובלבד כי מזימתם תעלה בידיהם" הוא מטיח בהם בחריפות.

"אין ספק, כי אנשי אתרא קדישא ינסו להערים עוד מכשולים וינסו לשבש את ההחלטות שהתקבלו אמש, ולמעשה את כל הבניה באמצעות בתי המשפט. הם יעשו חיים קשים לרוכשים, שלא הסכימו להכפיף עצמם למרותם של השרלטנים".

"הרי נציג הגאב"ד מתח ב'הפלס' ביקורת על סילוק אברכים"

ולא רק אצל הליטאים מאיימים בסילוק אברכים שלא נשמעו לדעת גדולי התורה במערכת הבחירות האחרונות. אחד האברכים (השם שמור במערכת) שנמנה בין הרוכשים ולומד בכולל של הגאב"ד, בירושלים, נשאל על ידי הגאב"ד, עבור מי הצביע במהלך הבחירות השונות שהיו במרוצת הערב. מש'התוודה' כי הצביע עבור הרב פירר ובעד פיקוח 'ארץ החיים' שבנשיאות הראב"ד, הורתה הנהלת הכולל לאותו אברך, לעזוב את הכולל והודיעה לו על סילוקו משורותיו.

"התנהגות זו מפתיעה מאד", תוהים בוועד הרוכשים, "הרב אברהם פרויליך, נציגו של הגאב"ד לענייני מירון, פרסם אגרת בסוף השבוע ב'הפלס' בו הוא מותח ביקורת על סילוק אברכים מהכוללים בעקבות פרשית הבחירות. 'לא ראוי לנקוט בצעדים משמעתיים נגד לומדי תורה ולהרחיקם מהכולל והישיבות, רק בגלל שנשמעו לרבותיהם', טען פרויליך. מעניין מה תהיה תגובתו, לנוכח הסיפור האמור.
אתרא קדישא מתחם גולובנציץ בית שמש הגאבד הראבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד