כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בלהב אש

גדולי התורה בפלפולא דאורייתא עם גאוני רשת הכוללים ש"ס איד'ן

הגרב"מ אזרחי התרגש עד דמעות "חבים אנו הכרת הטוב להרב מפוזנא הוא נותן לכלל ישראל מתנה שאין כדוגמתה". בפנותו לש"ס אידן אמר הגרב"מ: "עפר אני תחת כפות רגליכם, הלוואי שיהא חלקי עימכם". הגאון רבי אליהו סטפנסקי: "אני יושב פה מול 100 רבי חיים קניבסקי'ס"

גדולי התורה בפלפולא דאורייתא עם גאוני רשת הכוללים ש"ס איד'ן
המבחן של גדולי התורה בש"ס איד'ן צילום: שוקי לרר

מעמד כביר לכבודה של תורה, התקיים בימים האחרונים בבית שמש, ובו נטלו חלק מרנן ורבנן גדולי התורה, בהם ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי, הגר"א גרבוז, הגאון רבי יעקב עדס, המשפיע הנודע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן, הגאון רבי שמואל יעקב לנדא והגאון רבי אליהו סטפנסקי. הגאון רבי מרדכי שטרן רב ביהמ"ד היכל דוד, לורנס ניו יורק.

מעמדי הסיום השנתיים של למעלה ממאה גאוני 'ש"ס אידן', המסיימים את הש"ס כולו מדי שנה, הפכו זה מכבר למאורע חביב בקרב רבותינו גדולי התורה, שמצפים ומייחלים למעמד, בו הם באים להשתעשע עם האברכים הגאונים, ולסקור עימם את הש"ס כולו מתוך גאונות עצומה וידיעה מעמיקה של כל חלקי הש"ס.

המעמד של מאה סיומי הש"ס המשולבים במבחן פומבי, מתקיים במסגרת מסורת שהנהיג מייסד רשת הכוללים הגאון רבי אברהם הלוי אייזען הרב מפוזנא, על מנת לחלוק כבוד ללומדי התורה ולתת לתומכי התורה שמאפשרים את קיומו של המפעל הקדוש הזה, הזדמנות לצפות ולעמוד מקרוב אחר הפירות המופלאים שצמחו מעמלם ומנתינתם הקבועה דבר חודש בחודשו למפעל הגדול והקדוש שמעמיד עוד ועוד אברכים גאונים הבקיאים בש"ס כולו באופן יוצא דופן.

אלא שהפעם לא היה זה מבחן שגרתי בסגנון של שאלות ותשובות כפי שהיה בשנים הקודמות. הפעם הפך המעמד למחזה מדהים של שקלא וטריא תלמודית, בהשתתפות של למעלה ממאה גאונים צעירים, יחד עם מרנן גדולי התורה, שבזה אחר זה התרגשו עד דמעות לנוכח המחזה המדהים.

המתנה המיוחדת של הרב מפוזנא

גם הפעם הגיעו כמה מגדולי התורה להשתתף במעמד, בראשם הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, אשר בכולל גם לומד אחד מנכדיו, שזכה להגיע לידיעת הש"ס כולו באופן מופלא. מרן ראש הישיבה שמע גדולות ונצורות על הכולל שסניפיו פרוסים ברחבי הארץ ושיש לו סניף גם בלונדון בריטניה, והחליט לבוא ולהתרשם מקרוב.

ואכן, למרות חולשתו והמאמץ הרב שהדבר הצריך ממנו, הגיע ראש הישיבה לבית שמש, טיפס אל הבמה, ופניו נהרו כשהחל לפלפל עם האברכים בסוגיות הש"ס, וראה את הידע העצום שהם מפגינים. הגרב"מ אף הגדיל לעשות כששאל שאלות חמורות בסוגיות של קדשים שמצריכות סברה מעמיקה, והופתע לגלות שהאברכים הגאונים הצליחו להשיב להן על נקלה תשובות קולעות לאמיתה של תורה.

"עפר אני תחת כפות רגליכם, הלוואי שיהא חלקי עמכם", אמרהגרב"מ בהתרגשות גדולה לגאוני ש"ס אידן. "אני בטוח שיש בשמים מהומה גדולה מאוד ברגעים אלו. למעלה ממאה אברכים היודעים לספור את אותיות הש"ס. באמת יש לקנא בכם על ההרגשה הנפלאה, שאתם יושבים ולומדים כל שנה את הש"ס, יודעים את הש"ס והדברים חיים לכם לנגד העיניים. עצם העובדה שיש כמות כזאת של תלמידי חכמים מופלגים שכאלו, זה מעמיד את כל כלל ישראל בדרגה אחרת לגמרי חבים אנו הכרת הטוב להרב מפוזנא שליט"א שהגה רעיון זה של הקמת כוללים אלו, הוא נותן לכלל ישראל מתנה שאין כדוגמתה!".

מרימים את קרן ישראל

ראש ישיבת ארחות תורה הגאון הגדול רב איתמר גרבוז, השתעשע עם האברכים משך שעה ארוכה ובחן אותם בכל רחבי הש"ס לאורכו ולרוחבו, כשהוא נדהם מהגאונות המופלאה שהפגינו גאוני ש"ס אידן.

שאלותיו של הגר"א גרבוז התמקדו בידיעה מקיפה, כמו למשל כמה מחלוקות יש במסכת שבת בין רבי יהודה ורבי שמעון, כשאברכים מציינים את המחלוקות השונות, ומוסיפים עוד ועוד מקומות שבהם יש בהלכה נפקא מינה בין רבי שמעון ורבי יהודה, על פי דברי התוס' במקומות שונים לאורך המסכת, ולאחר מכן הם מוסיפים גם ממסכת עירובין שגם היא עוסקת בהלכות שבת. שאלות מסוג זה שאל הגר"א גרבוז לרוב, כשבכל פעם מופנית השאלה לקבוצה אחרת של נבחנים, כחמישה נבחנים בכל פעם, והתשובות זרמו בקצב מדהים להנאתם המיוחדת של המשתתפים במעמד שהתרגשו אל מול הדרגות העצומות של ידיעת התורה שניתן היה להיחשף אליהן במעמד הנפלא.

ואכן, לאחר שעה ארוכה בה השתעשע ראש הישיבה עם גאוני 'ש"ס אידן', אמר בהתרגשות גדולה, שלכבוד ולזכות גדולה היתה עבורו ההזדמנות לפלפל עם האברכים הנפלאים בלימוד, ולעמוד על גאונותם המופלאה: "בכם יבורך ישראל", אמר, "אי אפשר לשער ולתאר את גודל הזכות של התומכים והמסייעים למפעל הקדוש הזה, שמרים את קרן ישראל וקרן התורה הקדושה באופן מופלא".

"יושבים כאן למעלה ממאה גאונים היודעים את הש"ס כולו", זעק המשפיע הנודע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן בהתרגשות, "יש כאן יותר ממאה ארונות קודש שנמצאים כאן מול העיניים, כמה גדולה זכותם של התורמים, על ידי הסיוע להם אפשר לזכות לשנות את המזל לטובה ולהצלחה בכל העניינים הגשמיים והרוחניים כאחד".

מגיד השיעור הנודע, יו"ר ונשיא מרכז הדף היומי (MDY) ששיעוריו בשפה האנגלית נשמעים מדי יום על ידי כ-18 אלף יהודים מרחבי העולם, הגאון רבי אליהו סטפנסקי שליט"א, שוחח עם הנבחנים על סוגיות ש"ס השונות, בדרכו הייחודית שבה הוא עושה שימוש רב בהמחשות, כולל ציורים נפלאים שהוכנו במיוחד עבור המעמד המרגש, ושהאברכים הגאונים היו צריכים לפענח מהציורים שרואות עיניהם, אילו סוגיות בש"ס רמוזות בכל ציור, וכך במשך שעה ארוכה התנצחו הגאונים ביניהם בריתחא דאורייתא ובחדוותא דשמעתא באופן מופלא ויוצא דופן.

בין היתר שאל הגר"א סטפנסקי את האברכים, היכן יש במשנה שבע מילים בזו אחר זו שמתחילות כולם באות כ' (נדרים דף י ע"ב), היכן יש בגמרא מקום שבו יש 44 מילים המסתיימות באות ן' (שבת קד), היכן מציין ה'מסורת הש"ס' סוגיא שמופיע בחמישה דפים בש"ס בזה אחר זה (עדי מסירה כרתי – גיטין כ – כד), ועוד שאלות בסגנון דומה. לאחר ששוחח עם האברכים נפעם הרב ספטנסקי ואמר: "אני יושב פה מול 100 רבי חיים קנייבסקי'ס".

כמו ספר פתוח

למחרת היום, פתח הרב סטפנסקי את שיעורו הקבוע  בהבעת התרגשות. "אתמול קרה לי דבר מאוד מיוחד", סיפר לאלפי שומעי לקחו, "ש"ס אידן! זאת היתה חוויה מיוחדת במינה, לשבת מול מאה גאונים שיודעים את הש"ס על בוריו. איזו זכות נפלאה זאת". הרב סטפנסקי גם המליץ לשומעיו לצפות בתיעוד של המבחן, כדי להתרשם בעצמם מהמחזה המרגש הזה, והוסיף דברי שבח למכביר.

הגאון רבי שמואל יעקב לנדא רב ודומ"ץ דבית המדרש 'יד כהן' דחסידי בעלזא בבית שמש, אשר חתנו נמנה על גאוני הכולל, פלפל עם האברכים בכמה מסוגיות הש"ס, בהן ההלכות המסתעפות מסוגיית 'אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם', ועמד איתם על השאלה אם אדם יכול למנות שליח לעשות שליחות בדבר שעדיין לא בא לעולם, ועוד על זה הדרך.

מרתק באופן יוצא דופן היה המשא ומתן שניהל עם גאוני הכולל הגאון המופלא רבי יעקב עדס, שפתח בדברי חיזוק, ולאחר מכן עבר לפלפל עם הגאונים ברחבי הש"ס בבקיאות מדהימה, כשכל הש"ס כספר פתוח לנגד עיניו. הגר"י עדס לא הצליח לעצור את שטף הדיבור עם האברכים הגאונים, והמשיך לפלפל עמם משך שעה ארוכה, כשפניו מאירות משמחה של תורה, והאברכים כאחד מתענגים על המו"מ החריף והאינטנסיבי בכל מכמני הש"ס.

לאחר שהתרשם הגר"י עדס שליט"א עמוקות מהידיעות המופלגות של גאוני 'ש"ס אידן' פנה אל התורמים שישבו וצפו במשא ומתן בעונג לא מוסתר, ואמר להם: "יש לי עצה טובה בשבילכם. אם מישהו מכם חשב לתרום לכולל, שיכפיל את התרומה! אם אפשר גם להוסיף כמה אפסים, מה טוב!!! תדעו שהזכות לסייע לכזה מפעל כביר וקדוש, היא עצומה, זה לא פשוט. אבל זה מחייב גם את האברכים, אתם צריכים להתפלל על התורמים ולהשפיע עליהם כל מילי דמיטב בכח התורה והתפילה שלכם!".

מלגה גם לנשים.

בסיום המבחן עמדו הכל לתפילת ערבית כשהצדיק רבי יעקב עדס עובר לפני התיבה בהתעוררות גדולה, ולאחר מכן המשיך הרב עדס להשתעשע בלימוד עם חלק מהאברכים עוד זמן ארוך, כשבמקביל החלו הנוכחים ליטול את ידיהם לסעודה עשירה כיד המלך שנערכה לכבודה של תורה ולכבוד תומכי התורה, בשירה וזמר, הקיפו את גאוני הש"ס בני משפחותיהם, בניהם והוריהם ובני הבית שבעזרת הנשים, שמסכמים שנת עמל התורה בדרגות שבלתי ניתנות להשגה, אליה הם שותפים משך כל השנה במסירות ונאמנות – כשאגב, לרגל המעמד השנתי מקבלות נשות האברכים הגאונים, מדי שנה בשנה, מילגה מכובדת במיוחד עבורן, בצירוף מתנה יקרה ומכתב נאה מהרב מפוזנא שליט"א לאות הערכה על תרומתן העצומה להצלחת בעליהן בתורה הקדושה.

הגרב"מ אזרחי לא הצליח לכלוא את רגשותיו:

"מימי לא התרגשתי כל כך במעמד ציבורי"

ימים אחדים לאחר המבחן שמענו מפיו של אחד ממקורבי ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי, שבסעודת השבת שלאחר המבחן, כשישב עם כמה ממקורביו הוא לא יכול היה לכלוא את התרגשותו וסיפר להם על המבחן בו השתתף, ועל הגאונות המופלאה שהדהדה באולם מפי מאה אברכים גאונים.

"מימי לא התרגשתי כל כך במעמד ציבורי כלשהו", אמר הגרב"מ בהתרגשות רבה, "אשרי חלקי שזכיתי לראות את הדבר הנפלא הזה".

משך שעה ארוכה המשיך ראש הישיבה לספר את אשר ראו עיניו, ולתאר את הרגע שבו הצליח אחד האברכים לקלוע לסברה יוצת דופן שמיישבת קושיא ברמב"ם, מתוך גאונות מופלאה ומעל לכל הציפיות.

איך מרגיש אברך היודע את הש"ס?

"לא חלמתי שאצליח להגיע לידיעת הש"ס"

בשולי החגיגה הגדולה, תפסנו שיחה קצרה עם אחד האברכים הגאונים, כבן 27 ושולט בש"ס כולו: "אני אגיד לך את האמת", הוא אומר בביישנות, "לא חלמתי שאצליח להגיע לכזה מקום. לדעת את הש"ס? זה היה נראה לי משהו ששייך לאנשים מהדורות הקודמים, אבל פה בכולל הצלחתי לעשות את הלא יאומן בזכות המסגרת ושיטת הלימוד המיוחדת שכוללת המון המון חזרות תוך התקדמות בלתי פוסקת. אני מתרגש היום כפי שלא התרגשתי אפילו ביום חתונתי!".

להיות אבא של ש"ס איד:

"חיתנתי את כל הילדים, ואף פעם לא הרגשתי כזאת שמחה כמו עכשיו"

בסעודה הגדולה שהתקיימה לכבודה של תורה לאחר מאה סיומי הש"ס, ישבו לצידנו אבותיהם של שניים מגאוני 'ש''ס אידן'. הם שוחחו ביניהם בהתרגשות רבה, ואנו הרשינו לעצמינו להטות אוזן: "אני רוצה לקום ולרקוד עכשיו באמצע", אמר האחד לחברו, "רק מפני כבודם של הגאונים היושבים כאן אני מחזיק את עצמי...".

היושב לצדו השיב לו באותה המטבע: "אפילו כשאני מחתן ילד אני לא מרגיש כזאת שמחה עצומה. זה לא יאומן, 'הבן שלי סיים את הש"ס עם כל התוספות זה כבר 4 פעמים ונבחן עליו'. הבן שלי יודע ש"ס! היה שווה להיוולד ולעמול את כל עמלתי שעמלתי מאז שנולדתי ועד עכשיו, רק בשביל להגיע לרגע הנכסף הזה. חיתנתי את כל הילדים שלי בלי עין הרע, ואף פעם לא הרגשתי כזאת שמחה כמו שאני מרגיש עכשיו". 

שס אידן הרב ברוך מרדכי אזרחי גאבד פוזנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד